Gå til innhold
Arkivverket

Nytt på NSF's slektshistoriewiki

Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

• 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Lista over slektsbøker har fått et lite påfyll med slektsnavn som:

Ameln

Arentz

Austestad

Bakkejord

Bakkerud

Benkestok

Bessesen

Biørn

Bjelland

Bjørgum

Blakstad

Blichfeldt

Brobakken

Bruun

Buchhof

Corneliussen

Darre, Darre-Kaarbø

Dombestein-Steen

Dyrseth

Eckhoff, Hagemann, Moss

Ellingsen/Benkestok

Espelund

Faye

Gjems

Gjør

Hasle

Hattrem

Heidenreich

Hole

Janecken

Jensen

Karlgård

Klaveness

Kolderup

Koren

von Koss

Krefting

Leegaard

Lekve/Hjeltnes

Lorange

Madsen

Martinsen

Mellingen

Nannestad

Næss

Olsen Bogen

Ore

Petersen Pran

Petersen (Smith-P.) von Fyren

Platou

Ringvold

Rye

Sandberg

Sandel

Schilling

Schjelderup

Schjerven

Schjetne

Sem/Øvrom

Skullerud

Steenstrup

Storsve

Støren

Sulo

Sundt

Swensen

Sølsnes

Tostrup

Tveite

Tverås

Wesenberg

Wicklund, Wikborg, Wikstrøm

Yggeseth

Øksnevad

Ørbæk

Aasland, Westlye, Birkeland, Fotland, Grude

Bøkene kan leses her. Minner om at det er mye annet interessant som kan nåes via Kildeportalen, og selvfølgelig at det ikke sannhet alt som står på trykk :excl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Bøkene "Pressefolk : biografiske opplysninger om medlemmer i Norsk journalistlag, Norsk redaktørforening, Norske avisers landsforbund" og "Pressefolk 1997" er lagt ut under "Lenke til bøker med biografisk informasjon -  pressefolk".

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Den siste uken har jeg laget en kort presentasjon av Kjell Tærud Lunds bok Han far. Prestehistorie og bygdeliv. Vang i Valdres fra 1997. Dertil har jeg lagt inn ordlisten som var publisert i boken (med tillatelse fra arvingene). Man støter på mange fremmede ord og uttrykk når man jobber med slektsforskning. Slektshistoriewiki kan ikke bare omhandle slekter og slektsforskning, også såkalte  "støtteartikler", som ordforklaringer, må inn (fordelen her er jo at man klikke seg frem og tilbake mellom slektsartikler og ordforklaringer ved hjelp av hyperlenkene). Noen av ordforklaringsartiklene kan sikkert utbygges. Det gjenstår også å legge inn omdirigeringer slik at man for eksempel kan søke på et bokmålsuttrykk og havne på ordforklaringen hentet fra Lunds bok (der ordforklaringene er skrevet på nynorsk). Men arbeidet denne uken er ihvertfall en begynnelse. En biografi om Kjell T. Lund med bibliografi bør også komme på plass etter hvert (der er jo boken "Han far" en god kilde!), jeg tar det senere.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva Dag skriver:

"Den siste uken har jeg"........

Jeg vet hva Dag har gjort, Han har sittet i mange timer med dette som frivillig ulønnet. Kunne vi ikke takket han?

NSF´s slektshistoriewiki er uten tvil helt unikt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidet Dag og flere andre gjør, er til god hjelp for mange slektsgranskere. Det er viktig arbeid og gjøres fullt og helt på fritiden av de som bidrar. Wikien er allerede unik som den er og framstår som et virkelig godt oppslagsverk for alle. At den er åpen for hele verden å søke i, er heller ingen ulempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Lenker til to bøker er lagt ut under kildeskrifter:

• Fredrikstad lagtingsprotokoll nr. I-VIII 1607-1615
  • Oslo lagtingsprotokoll nr. II-VII 1608-1616 ; Oppland lagtingsprotokoll nr. I 1611-1613
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg har lagt inn en kortfattet artikkel om publikasjonen "2000 nye slektsnavn. Forslag" av Astrid Moss, 1947. Har dessuten spurt NB om de også kan skanne Moss' utgivelse "Forslag til nye slektsnavn" fra 1940.

En gang jeg får veldig mye tid til overs kunne det vært interessant å sjekke hvor mange av forslagene som faktisk ble antatt ...

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering: Jeg har fått tilbakemelding fra Nasjonalbiblioteket - veiledningen om at digitalisering av  "Forslag til nye slektsnavn" fra 1940 er bestilt, men at "det vil ta noen uker før du finner den på nett". Dette har jeg selvsagt forståelse for, men da er det ihvertfall et lønnlig håp om å få se publikasjonen fra 1940 på nyåret en gang.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Den gamle bygdeboka for Os kommune i Hedmark er kommet på Bokhylla.
Tittel: Os i Østerdalene 1  (det ble aldri mer enn én bok, så "1" er misvisende, omfatter likevel stort sett hele kommunen)
Forfatter: Thoralf Grue        utgitt 1943

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014101024004

Første bind av den nye Osboka ligger på Bokhylla, mens bind 2 og 3 er utgitt etter tusenårsskiftet.

Som ny deltaker og IE-bruker, håper jeg lenker osv fungerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider