Gå til innhold
Arkivverket

Nytt på NSF's slektshistoriewiki

Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Hei.

Den gamle bygdeboka for Os kommune i Hedmark er kommet på Bokhylla.

Tittel: Os i Østerdalene 1  (det ble aldri mer enn én bok, så "1" er misvisende, omfatter likevel stort sett hele kommunen)

Forfatter: Thoralf Grue        utgitt 1943

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014101024004

Første bind av den nye Osboka ligger på Bokhylla, mens bind 2 og 3 er utgitt etter tusenårsskiftet.

Som ny deltaker og IE-bruker, håper jeg lenker osv fungerer

Tusen takk, boka er nå lagt til under Hedmark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Denne er vel ikke med på listen om Skiptvet:
Gårds- og slektshistorie : folk på gård, plass og tomt i Skiptvet. B. 1
Forfatter: Berggren, Magne
Permanent lenke: http://www.nb.no/nbsok/nb/84dea9b25336316d9a85d60eac6916e1.nbdigital?lang=no

.

(Bind 1 fra 2006 omtaler gårdene Eng, Espenes, Ruene, Liverud, Borgen, Hønstvet østre, Hønstvet vestre, Stafseng, Solberg nedre, Bråtenes og Lystad.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er vel ikke med på listen om Skiptvet:

Gårds- og slektshistorie : folk på gård, plass og tomt i Skiptvet. B. 1

Forfatter: Berggren, Magne

Permanent lenke: http://www.nb.no/nbsok/nb/84dea9b25336316d9a85d60eac6916e1.nbdigital?lang=no

.

(Bind 1 fra 2006 omtaler gårdene Eng, Espenes, Ruene, Liverud, Borgen, Hønstvet østre, Hønstvet vestre, Stafseng, Solberg nedre, Bråtenes og Lystad.)

Selv om boka dukker opp med treff på NB så ser det ikke ut til at den er tilgjengelig for lesning (jeg får i hvert fall ikke fram noen leselig bok, kun en invitasjon til diskusjon på det stedet boka normalt ville vært plassert). Boka er utgitt i 2006, og er vel da for ny ift føringen om bøker utgitt før 2000? - eller kan noen faktisk se og lese boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Av nye artikler på Slektshistoriewiki kan nevnes Hans Cappelens presentasjon av Nicolas Berghs våpenbok.

I biografiserien over tidligere formenn i NSF har turen kommet til Lars Løberg. Der gjenstår det noen sidehenvisninger til enkelte artikler i den laaange bibliografien, men det får vi ta etter hvert. Løbergs siste arbeid, Karen Iversdatter og Henrik Ugerups norske forfedre har også fått en presentasjon.

Når det gjelder formannspresentasjonen, så har vi tenkt å gjøre tilsvarende med DIS-lederne, men det får vi også ta etter hvert. Det er nok av ting  skrive om ... :-)

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Liste_over_digitaliserte_bygdeb%C3%B8ker_%E2%80%93_Nordland

Tittel:
Skifter fra Vefsn 1686-1780
Publisert:
[Trondheim] : [s. Edvardsen], 1998
Omfang:
223 s.
Språk:
Norsk (Bokmål)
Emne:
Vefsn
1600-tallet
1700-tallet
Dewey:
929.309484415
UDK:
948.171
Materialtype:
Bøker
Kilde for metadata:
BIBSYS
Varig lenke:
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014101508032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Den er lagt ut. Formatet på "Nordland" er nå endret slik at det blir litt mer oversiktlig.

Her er vel et par til som kunne vært tatt med:

Forfatter:

Forfatter:

Varig lenke:

Edit: Den siste ser jeg allerede er tatt med....

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til: Tromsø-seminarister : biografiske oplysninger om seminarister som er dimittert fra (Trondenes og) Tromsø seminar : 1829-1879 er lagt ut under "Bøker med biografisk informasjon" - se: skoler.

Forøvrig har "Liste over digitaliserte bygdebøker" rundet 22 222 treff.

Linken til boka virker ikke lenger. Fikk dette svaret fra NB:

"Hei,

For øyeblikket står denne i vårt system som «ikke skannet». Det kan være at e-boka er fjernet grunnet teknisk feil. Jeg setter den i kø for skanning på nytt. Det er dessverre vanskelig å si hvor lang køen er for øyeblikket, men jeg anbefaler deg å sjekke igjen om 2-4 uker.

Bind 3 av «Tromsø bys historie» er skannet, men for tiden kun tilgjengelig fra vår lesesal. Jeg forhører meg med våre jurister om vi har adgang til å åpne tilgangen på denne."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Lenken til Tromsø-seminarister er fjernet, men tittelen ligger i påvente av ny lenke. Lenke til "Da bøndene seilte .." er lagt ut under Nordland.

Så har jeg bladd bakover til første nr. av Dagbladet i 1869. Lagt ut under "Digitale aviser".  God fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til Eidsvoll Blad nr. 1. 14. årgang, 2. januar 1914 er lagt ut. Digitale aviser.

Siden avisene er søkbare, også dødsannonsene, kan en være heldig å finne dødstidspuktet og alder på folk som er født før 1861 (den eldste kirkeboken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Linken til boka virker ikke lenger. Fikk dette svaret fra NB:

"Hei,

For øyeblikket står denne i vårt system som «ikke skannet». Det kan være at e-boka er fjernet grunnet teknisk feil. Jeg setter den i kø for skanning på nytt. Det er dessverre vanskelig å si hvor lang køen er for øyeblikket, men jeg anbefaler deg å sjekke igjen om 2-4 uker.

Bind 3 av «Tromsø bys historie» er skannet, men for tiden kun tilgjengelig fra vår lesesal. Jeg forhører meg med våre jurister om vi har adgang til å åpne tilgangen på denne."

"Bind 3 av «Tromsø bys historie» er skannet" og lagt ut på NB! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Så flott, Nord-Odal har det ofte hatt lang venteliste på biblioteket, og å få låne alle samtidig har vært nesten umulig. Takk!

Redigert: Jeg ser at bind 1 er den opprinnelige boka til Kirkeby fra 1969.

Det kom en revidert versjon av bind 1 utgitt av Nord-Odal kommune i 1995, som allerede ligger ute som ebok: 

Nord-Odal bygdebok. B. 1 I : Bosetting og slekter i Sand sokn Området fra og med Suterud, til og med Rovelstad/Røne

http://www.nb.no/nbsok/nb/2fc8a9f6bcb1e98baeed8bc746744822?index=10

I tillegg kom det i 2003 et bind 2:

Nord-Odal bygdebok
Bind:2
Undertittel: Bosetting og slekter gnr. 25-33 i Sand sokn
Utgitt: Nord-Odal kommune Odal slektshistorielag
År 2003
Sider650 s.
Forfatter(e)Magnus Amdal

Vet du om den sisnevnte er aktuell for publisering som ebok snart?

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott, Nord-Odal har det ofte hatt lang venteliste på biblioteket, og å få låne alle samtidig har vært nesten umulig. Takk!

Redigert: Jeg ser at bind 1 er den opprinnelige boka til Kirkeby fra 1969.

Det kom en revidert versjon av bind 1 utgitt av Nord-Odal kommune i 1995, som allerede ligger ute som ebok: 

Nord-Odal bygdebok. B. 1 I : Bosetting og slekter i Sand sokn Området fra og med Suterud, til og med Rovelstad/Røne

http://www.nb.no/nbsok/nb/2fc8a9f6bcb1e98baeed8bc746744822?index=10

Nord-Odal bygdebok

Bind:2

Undertittel: Bosetting og slekter gnr. 25-33 i Sand sokn

Utgitt: Nord-Odal kommune Odal slektshistorielag

År 2003

Sider650 s.

Forfatter(e)Magnus Amdal

Akkurat det kjenner jeg ikke til, men send en e-post til Nasjonalbiblioteket, så får du sikkert svar. Jeg etterlyste bygdebøkene for Åsnes og Våler og fikk svar at de dukker opp i løpet av våren.

Ja, dette er den gamle serien med bygdebøker fra Nord-Odal. Etterlengtet! Flere av dem er også helt utsolgt fra utgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...snip...

Sitat: Bokhylla.no er en nettjeneste som gir brukere med norske IP-adresser tilgang til alle bøker utgitt i Norge til og med år 2000.

http://www.nb.no/Tilbud/Lese-lytte-se/Bruk-av-bokhylla.no-i-utlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider