Gå til innhold
Arkivverket

Nytt på NSF's slektshistoriewiki

Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Luke 13: Tiden (I), Oslo (1808–1811, 1813–1814) Nr. 1: 28. januar 1808

Luke 14: Nordenfjeldsk tidende (1874–1921) Nr.1: 2. årgang, 2. januar 1875

Det ble litt forsinkelser i "lukene", men legger ut 2 nå. Håper det gleder noen. Jeg har vært på reisefot, og da er det ikke alltid like enkelt å få tid og anledning til å bruke internett. Jeg fikk oppleve ekstremværet "Ivar" på Tjønnøya, ei lita øy på utsiden av Averøy. Det blåste så det knaket i vestveggen, men alt gikk bra med det huset i all fall. Vel hjemme i Nittedal håper jeg å kunne fortsette med en "luke" hver dag fram til jul. Og her er det ikke et vindpust.

Ha en fin lørdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luke 17: Asker og Bærums budstikke Nr. 70: 6. årgang, 7. september 1904.

Inneholder manntall over stemmeberettige i Bærum.

Ha en fin kveld!

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luke 20: Stavanger Aftenblad Nr. 2. årgang: 2. januar 1894.

Slektshistoriewiki: http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Portal:Hovedside

God jul til deg også, Geir, og takk for at du har oppdatert Slektshistoriewiki med flere interessante bøker for Hedmark og Oppland nylig. De to sidene er nr. 3 og 4 på listen over populære sider (nr. 1 er naturlig nok hovedsiden).

Om jeg skulle ønske meg noe til jul, så vil det være hjelp til å søke spesielt etter bygdebøker. Gå inn på bokhylla.no - velg avansert søk og skriv inn navnet på stedet med * f. eks. Averøy* i feltet for tittel. Da kommer bøker med Averøy i tittelen eller f. eks. Averøyboka opp (om det er noe som heter det). En felles innsats vil glede både meg og de fleste andre slektsforskere. Sidene med lenker til bøker er mye brukt. Jeg håper også at avisene også blir til stor glede når dere oppdager hvilken fantastisk og variert kilde disse er.

Wikipedia har lister både over nedlagte og eksisterende aviser. Jeg har brukt informasjon derfra til å søke etter flere skannede aviser. Det har vært mye joob, og det har vært vanskelig å finne nok aviser. De fleste er ikke skannet, ser det ut til. I går kveld fant jeg på å søke på et tilfeldig navn, Antonsen, og opp spratt det flere aviser. Så nå har jeg nok til å fullføre "julekalenderen".

Det hender jeg hjelper andre med å finne slekt, og når jeg da søker i bokhylla finner jeg nesten alltid noen interessante bøker selv om jeg ikke finner noe om den personen jeg søker etter.

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg savner mest i Bokhylla er en mulighet for å sortere på publiseringsdato. Det blir for mange bøker å bla igjennom for å finne noe nytt. Nasjonalbiblioteket skal holde på med digitalisering i minst et tiår så det spørs om jeg orker å bla gjennom flere hundre bøker for hvert søk, oftest uten å finne noe nytt. Jeg har bedt nb.no om å lage en løsning for sortering på dato for publisering i Bokhylla, men det tar nok tid.

Jeg har liten tro på at nb.no har ressurser til å gjøre den jobben vi gjør på slektshistoriewiki på en god nok måte, det er langt fra bare bygdebøker som har interesse for de som forsker på slekt i et geografisk område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luke 21: Firda Folkeblad Nr. 52: 11. årgang, 3. juli 1919.

Vi har lagt ut lenker til mange forskjellige bøker som kan være interessante og flere kommer det. Klart det hadde vært fint å kunne søke blant de siste som er lagt ut på bokhylla.no.

Som tidligere nevnt hadde det vært fint om flere slektsforskere kunne følge opp spesielt bygdebøker som de selv savner. F. eks har vi lagt ut lenke til 6 av 7 bygdebøker for Sandsvær. Ved søk på Sandsvær* får jeg opp 14 bøker og ser raskt at det fremdeles mangler 1 bok i serien. Et par av de andre bøkene kan også være interessante.

Oppgave med oppfølging: bokhylla.no - avansert søk - tittel: Sandsvær* - hvem tar den?

Gå gjennom listene over skannede bøker og søk regelmessig etter det som dere savner. Er det noen som blir med på det? Er ikke det en fin romjulsoppgave før fint skiføre tar fra oss all arbeidslyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luke 22: Stavanger Amtstidende og Adresseavis (1841–1906) Nr. 1: 40 årgang, 2. januar 1880.

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luke 24: Fylkestidene for Sogn og Fjordane Nr. 1: 59 årgang, 2. januar 1931.

Jeg ønsker dere alle en riktig god jul, og alt godt i det nye året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider