Gå til innhold
Arkivverket

Nytt på NSF's slektshistoriewiki

Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Når alle lukene er åpnet, kommer gavene som ligger på : Liste over digitaliserte kildeskrifter

Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger ...

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve samt andre trykte Anordninger som fra aar 1670 af ere udkomne : tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. 2 : Som indeholder K. Friderik IV Frr. fra 1699 til 1730

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve, som fra Aar 1670 til 1775 Aars Udgang ere udkomne, tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. 3 : Som indeholder Kong Christian VI. Forordninger

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve samt andre trykte Anordninger som fra aar 1670 af ere udkomne : tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. 4 : Som indeholder K. Friderik V Frr. fra 1746 til 1765

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve samt andre trykte Anordninger som fra aar 1670 af ere udkomne : tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. 5 : Som indeholder K. Christian VII Frr. fra 1766 til 1774

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve samt andre trykte Anordninger som fra aar 1670 af ere udkomne : tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. 6 : Som indeholder K. Christian VII Frr. fra 1775 til 1777

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve samt andre trykte Anordninger som fra aar 1670 af ere udkomne : tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. 7 : Som indeholder K. Christian VII Frr. fra 1778 til 1780

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve samt andre trykte Anordninger som fra aar 1670 af ere udkomne : tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. 8 : Som indeholder K. Christian VII Frr. fra 1781 til 1784

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve samt andre trykte Anordninger som fra aar 1670 af ere udkomne : tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. 10 : Som indeholder K. Christian VII Frr. fra 1789 til 1792

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve samt andre trykte Anordninger som fra aar 1670 af ere udkomne : tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. D. 11 : Som indeholder K. Christian VII Frr. fra 1793 til 1796

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve samt andre trykte Anordninger som fra aar 1670 af ere udkomne : tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. D. 12 : Som indeholder K. Christian VII Frr. fra 1797 til 1799

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve samt andre trykte Anordninger som fra aar 1670 af ere udkomne : tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. D. 13 : Som indeholder K. Christian VII Frr. fra 1800 til 1803

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve samt andre trykte Anordninger som fra aar 1670 af ere udkomne : tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. D. 14 : Som indeholder K. Christian VII Frr. fra 1804 til 1808

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve, som fra Aar 1670 til 1775 Aars Udgang ere udkomne, tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. 15 : Som indeholder K. Frederik VI Frr. fra 1808 til 1811

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve, som fra Aar 1670 til 1775 Aars Udgang ere udkomne, tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. D. 16 : Som indeholder K. Frederik VI Frr. for 1812 og 1813

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve, som fra Aar 1670 til 1775 Aars Udgang ere udkomne, tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. D. 17 : Som indeholder K. Frederik VI Frr. fra 1814 til 1817

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve, som fra Aar 1670 til 1775 Aars Udgang ere udkomne, tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. 20 : Som indeholder K. Frederik VI Frr. for 1829 til 1833

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve, som fra Aar 1670 til 1775 Aars Udgang ere udkomne, tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. 22 : Som indeholder K. Frederik VI Frr. for 1838 og 1839

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve, som fra Aar 1670 til 1775 Aars Udgang ere udkomne, tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. 23 : Som indeholder Kong Christian den Ottendes Forordninger for 1839 til 1843

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve, som fra Aar 1670 til 1775 Aars Udgang ere udkomne, tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. 24 : Kong Christian den Ottendes Forordninger for 1844 ... til 1847

• Chronologisk Register over de Kongelige Forordninger og aabne Breve, som fra Aar 1670 til 1775 Aars Udgang ere udkomne, tilligemed et nøiagtigt Udtog af de endnu gieldende, for saavidt samme i Almindelighed angaae Undersaatterne i Danmark og Norge : forsynet med et alphabetisk Register. 25 : Kong Frederik den Syvendes forordninger for 1848 ... 1849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vel "faren over" signalet gått, og vi kan hygge oss med slektsforskning igjen som f. eks. Romedalboka : garder og slekter bind 1 og 2 som Nasjonalbiblioteket så elskverdig har skannet til oss. Lenker finner dere under "Liste over over digitaliserte bygdebøker - Hedmark".

Ha en fin kveld!

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken i #205 fungerer ikke (FireFox). Muligens pga "

Foreslår forresten å legge inn følgende under http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Liste_over_b%C3%B8ker_med_biografisk_informasjon#H.C3.A5ndverkere_og_borgere

Håndverkere og borgere.

Trondhjems guldsmeder 1 : Barokken @ http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2006120700093

Trondhjems guldsmeder 2 : Rokokkotiden @ http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007011700029

Begge skrevet av Brodahl og inneholder mye god informasjon.

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kari, jeg er en av mange historisk interesserte nordmenn, som av forskjellige årsaker er bosatt I utlandet, og ikke har norsk IP-adresse. Hva er bakgrunnen for beslutningen om at kun norske IP-adresser skal ha tilgang til Nasjonalbibliotekets arkiver ? Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasjonabiblioteket har inngått en avtale med de som har opphavsrett. Denne avtalen ligger på websiden til Nasjonalbiblioteket. Den må lastes ned: Bokhylla-avtalen

Jeg har klippet ut følgende:

HVORDAN MATERIALET KAN TILGJENGELIGGJØRES

§4

Materialet kan gjøres tilgjengelig på Nasjonalbibliotekets internettsider for brukere med norske IP- adresser. Videre kan Nasjonalbiblioteket etter konkret forespørsel gi andre brukere tilgang for særskilte formål, i hovedsak forsknings- og utdanningsformål, etter nærmere definerte kriterier.

§5

Materialet gjøres tilgjengelig for lesing på skjerm med det visningsformat som til enhver tid tilbys på nb.no. Det skal ikke legges til rette for nedlasting eller utskrift av materialet før den opphavsrettslige vernetiden har utløpt.

Materialet vil bli gjort søkbart via søkemotorer, og det tas sikte på å implementere løsninger for informasjon om lån eller kjøp.

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasjonabiblioteket har inngått en avtale med de som har opphavsrett. Denne avtalen ligger på websiden til Nasjonalbiblioteket. Den må lastes ned: Bokhylla-avtalen

Jeg har klippet ut følgende:

HVORDAN MATERIALET KAN TILGJENGELIGGJØRES

§4

Materialet kan gjøres tilgjengelig på Nasjonalbibliotekets internettsider for brukere med norske IP- adresser. Videre kan Nasjonalbiblioteket etter konkret forespørsel gi andre brukere tilgang for særskilte formål, i hovedsak forsknings- og utdanningsformål, etter nærmere definerte kriterier.

§5

Materialet gjøres tilgjengelig for lesing på skjerm med det visningsformat som til enhver tid tilbys på nb.no. Det skal ikke legges til rette for nedlasting eller utskrift av materialet før den opphavsrettslige vernetiden har utløpt.

Materialet vil bli gjort søkbart via søkemotorer, og det tas sikte på å implementere løsninger for informasjon om lån eller kjøp.

Takk for det, Kari - jeg får se om jeg kan imøtekomme noen kriterier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasjonalbiblioteket har overhode IKKE inngått en avtale med de som har opphavsrett.

De tar en "spansk en", og tar sjansen på at ingen reagerer. Jeg har fått enerett til publisering av Finne-Grønns materiale av hans etterkommere.. NB har ikke spurt meg eller etterkommerne om tillatelse, men bøkene ligger der.

Jeg synes at bøkene bør være tilgjengelige, men NB omgår lovene jeg må forholde meg til. Det synes jeg er noe dritt og betenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#213 så er det vel Kopinor man må rette skytset mot, ikke NB? Kopinor er vel en samleorganisasjon som på vegne av sine medlemmer har inngått avtalen. Dersom Finne-Grønns materiale ikke havner på den andre sida av 70-års regelen og materialet ikke faller inn under noen av de organisasjonene som er nevnt i avtalen blir det jo litt annerledes såklart.

(jeg spør og kommenterer av nysgjerrighet, ikke for kritikkens skyld)

Apropos 70-års grensa, så var det et innslag på NRK (tror jeg) nylig ang Vigelandsparken og opphavsrett til publisering av det som omfatter parken. Det har gått 70 år, og dermed faller opphavsretten bort. Museet der ønsker å beholde opphavsretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både NB og Kopinor innrømmer at de handler først og spør etterpå. Dette er en av grunnene til at jeg har sluttet med å publisere mer materiale.

Jeg må forholde meg til åndsverkloven, men de gjør det ikke.

Men jeg vil fortsette med å skanne sjeldent materiale, men da kun publisert til min private sfære. Den bestemmer jeg gudsjelov selv hvem er :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bestemmelsen etter første ledd medfører, i medhold av § 16a, jf. § 36 (avtalelisens) i åndsverkloven, at også utgitt materiale skapt av rettighetshavere som Kopinor ikke representerer er omfattet av avtalen."

Jeg må le, ja Lars, det er jo som ellers i samfunnet. Vi "små" får følge reglene eller smake pisken, de store får et klapp på skuldra og en henstilling om at de ikke må gjøre det flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bestemmelsen etter første ledd medfører, i medhold av § 16a, jf. § 36 (avtalelisens) i åndsverkloven, at også utgitt materiale skapt av rettighetshavere som Kopinor ikke representerer er omfattet av avtalen."

Jeg må le, ja Lars, det er jo som ellers i samfunnet. Vi "små" får følge reglene eller smake pisken, de store får et klapp på skuldra og en henstilling om at de ikke må gjøre det flere ganger.

Jo slik er det Jørgen.

I fem år har jeg skannet over 500 bøker og måttet forholde meg til norske lover. Så gjelder ikke loven lenger for NB og Kopinor. Men for meg gjelder den fortsatt.

Den siste boken jeg skannet i dag var 4300 bumerker og segl fra Rogalandf fra 1963. Publiserer jeg den er jeg en lovbryter. NB er det ikke. Men det morsomme er at jeg ikke tror NB har bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye boklenker:

BTS-matrikkelen : ingeniører uteksaminert ved Bergen tekniske skole 1875-1975

Eneveldets menn i Norge : sivile sentralorganer og embetsmenn 1660-1814

Begge finner du her.

En liten bunke bøker fra Hof, Hedmark, deriblant to bygdebøker.

Disse finner du her.

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagt ut lenker til:

Våle bygdebok. 2 : Bygdehistorien for Våle, Ramnes, Botne og Hof inntil ca. 1540

Ramnes Bygdebok. 1:1 : Bygdehistorien for Ramnes, Botne, Hof og Våle inntil ca. 1540

Se her.

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Liste_over_digitaliserte_bygdeb%C3%B8ker_%E2%80%93_Nordland#Bygdehistorie

Her kan legges inn:

Gård og slekt i Øksnes bind 1 - http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007092804005

Gård og slekt i Øksnes bind 3 - http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008121504092

Lødingen, Tjeldsund og Tysfjords historie 2-2A (Gårds- og slektshistorie for Tjeldsund I) - http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007090704019

Saltdal: Gård & slekt - Bind 1 - http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009011304041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takk for tipsene. Alt er lagt ut, pluss

• Horten ingeniørhøgskole - Horten tekniske skole : en beretning om landets eldste tekniske skole gjennom 125 år
  • Mandtal over de efter Grundloven stemmeberettige Indvaanere af Vestre Akers Valgsogn
  • Kommunalt Mandtal 1919 for Vestre Bærums sogn

De første unde de enkelte fylkene, mens lenke til "Horten ingeniørskole ..." ligger under "bøker med biografisk informasjon"

Manntallene er lagt under "digitaliserte kildeskrifter"

Ha en fin søndag!

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider