Gå til innhold
Arkivverket
Arne Robertsen

Spelmans-Dorthea fra Gausdal

Recommended Posts

Arne Robertsen

En artikkel med dette emne ble publisert i Årbok for Gudbrandsdalen for 1966. Av Anders Fedje.

Tar et utdrag fra denne: Gausdal hadde også noen bygdespillemenn i gamle dager, men den dansemusiker det gikk mest frasagn om for 60 - 70 år siden var taterkvinnen Dorthea Kristofffersen, som i 20 års alderen brøt ut av taterfølget og slo seg ned i en liten stue i V. Gausdal for resten av livet.

Dorthe var født omkring 1800. Hennes mor var den vakre taterkvinne Alis og hennes far en gårdmannssønn fra Eidsvold, som fra 8 årsalderen ble " tater"

Opprinnelig var denne gårdmannssønnen en buro, og het Kristoffer, og hadde en bror Hans.

En Amund Forseth ville at de to guttene skulle bli på gården hans . Hans mottok tilbudet og ble på gården, men Kristoffer ville bli med et taterfølge, for han hadde vært med på det før.

Det blir endel forenklet idet artikkelen er for stor til å ta med som vedlegg

Kristoffer ble gift med Alis, som ovenfor, og de fikk to barn, Syverinne og Dorthea.

Det er sistnevnte Dorthe som ble den populære Spelmannen, hun var meget musikalsk. Spilte til dans mange steder, spilte også på Otta-marten.

En setning i artikkelen stod skrevet slik: Hun levde et sterkt og beveget liv, og ble ikke gammel.

Ovenfor at hun var født rundt 1800 tallet, nærmere slutte av artikkelen at hun døde 1903 og ble begravet ved Østre Gausdal hovedkirke. Så en alder på mellom 90 - 100 år, må vel sies å være motstridene.

En annen ting er at hun slo lag med en kjent omstreifer med tilnavnet Bikje-Andreas og at de fartet i et langt tidsrom stadig på farten mellom Solør, Finnskogen og Gudbrandsdalen.

I 1898 stupte Andreas på blankisen på vegen gjennom Skarsmoen i Øyer, og han døde etter dette, og ble begravet ved Tretten kirke. Den har jeg funnet og det var 22. febr. 1898 han døde og ble begravet 23 febr. og jordfestet 6. mars

Denne begravelese er et eneste jeg har funnet, og er interisert om det er noen andre som er istand til å finne noe mer om denne familien.

Synd at jeg ikke fikk limt inn skanningen om henne. Den var på to boksider, men ville ikke godta den ene en gang. Den var for stor var meldingen jeg fikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Kjenner ikke til disse folka ,men fant dette om en Bikkje-Andreas.:

(Fra innlegg 4 i lenken)

Virker som om Serianas mor har tatt en hvit løgn for det døde en Karl Storeng f 1820 i Trondhjem i 1878. Datoen er 25.november 1878. Da Karl Andreas Andersen Storeng var født 24 oktober 1820 er det nesten nødt til å være ham. Dåpen i Aure gjeld en mulig datter av Serana hvor Anna Luise Andreasen ble døpt den 17 juni 1871. Foreldre her var Andreas Andreasen omstreifer og Anna Carlsdatter eller Knudsdatter. Andreas tror jeg er kjent som Bikkje-Andreas. Serana er skrevet som Serana og som Sigri Anna i KB.Anna Louise Andreasens mor er i henhold til KB Anna Carlsdatter evt Knudsdatter. Vrient å lese for meg.Disse Storengene har benytta forskjellige navn og Carl Andreas Andersens far kjenner jeg som Anders Olsen Storeng,Anders Jonssen Storeng og Anders Johansen Storeng. Bikkje Andreas gikk seinere med Johanne Juliana Pettersdatter Bodin. Nyttig info var at Seriana var uekte.Er ellers temmelig oppgitt mht Seriana og hvor det ble av henne og moren.

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CC0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fforum.arkivverket.no%2Ftopic%2F172665-sigri-anna-carldatter-storeng-f19des-1850-i-roeraas%2F&ei=W4e2UN7_B4f04QSv0oDADQ&usg=AFQjCNEHu9qcCczuS99tSl5yndoA5JyH4Q&sig2=3VMdePLC8SyyBtmcJUe9NA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.