Gå til innhold
Arkivverket
Terje Aarland

Hvordan gå tilbake til t.d. søk ... når man har vert inne på brukerforum

Recommended Posts

Terje Aarland

Når jeg er inne på brukerforum, vil jeg gjerne gå tilbake å se på t.d., folketellinger, emigranter, evn opprette nytt emne etc., men synes at dette er tungvint? Det blir kanskje tungvint fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal kunne veksle mellom folketellinger etc og brukerforum.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars.O.Wangensteen

En god løsning synes jeg må være å bruke en nettleser hvor du kan "lage" faner.

Jeg bruker Firefox og jeg har 12 nettsider oppe samtidig: Du kan da ha en fane for kirkebøker, en for folketelling, pluss pluss.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hanne Line

Hvis du bruker Internet Explorer, så kan du bruke følgende hurtigtaster, greit å slippe musbruk hele tiden. Bruker du andre nettlesere må du sjekke i hjelpen til nettleseren.

• Åpne ny fane: Ctrl+T
  • Skifte mellom faner: Ctrl+Tab

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niels Hegge

Det er det samme på Firefox. Jeg tror det har blitt "standard som en del andre hurtigtaster. Men, jeg har også opplevd att en webside blokkerer Cntr+T, da blir det å ta hjelp av musen igjen ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne J. Engmo

Også med Opera som nettleser kan jeg ha masse faner åpne og veksle mellom dem med et museklikk. Har laget meg snarveier til alle de kildene jeg bruker mest,det er veldig greit å slippe å "lete" seg fram til kildene man trenger :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristin S. Aasen

Veldig greit å vite det.Har også syntes det var tungvint å bytte mellom brukerforum og folketellinger,kirkebøker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Da kan det se slik ut. Illustrasjon til Anne J. Engmos innlegg.

post-162-0-85925300-1354618599_thumb.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristin S. Aasen

Fint skjermbilde/illustrasjon.

Trodde inntil nå at fanene var de vi fikk opp nederst etter å ha minimert.Men så skjønte jeg at det kunne gjøres enklere etter at Terje stilte spørsmål om det.Nå ble det enklere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Aarland

Takk for info. Jeg dette er ok når man bruker en vanlig pc, men når man bruker mest nettbrett, det er da det blir tungvindt. Det finnes sikkert også en enkel løsning for nettbrett (IPAD).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars.O.Wangensteen

For iPAD:

Åpne en nettside. Trykk på symbolet med en pil til høyre øverst til venstre på verktøylinjen. Velg "legg til bokmerke", så velger du "bokmerkelinje". Da legger siden seg i en egen linje oppe på skjermen. Du kan gjenta dette så mange ganger du vil, og gi hver fane et eget navn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aѕbjørn Værnеѕ

Det er vel og bra med faner i nettleseren, men det hadde ikke gjort noe om det var en direkte link til Digitalarkivet fra forumene. F.eks en link i tillegg til Arkivverket|Forum|Medlemmer øverst på forumsiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Søk på gamle tråder er nå vanskeligere enn før.

Tidligere skal det ha vært nok å legge til trådnummeret i adressen, type: http://forum.arkivve...no/topic/180598 men gir nå "Ingen resultater". Dette vil nok bli ordnet etterhvert, men i mellomtiden ber administrator om at en benytter Google. Søkestrengen må være slik: site:forum.arkivverket.no "180947"

Jeg håper også at det snart mail som varsler om nye innlegg gir direkte link til aktuell tråd og ikke som idag bare til Digitalarkivets forumhovedside, altså ikke en gang til selve forumet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Aarland

Takker for all hjelp og gode svar. Jeg hadde ikke tenkt på muligheten til å bruke bokmerke, så takker for det tipset, men jeg er enig med Asbjørn i at det burde vært en egen link fra forumnet til Digitalarkivet (helt oppe på den blå linjenl der det står: Arkivverket, Forum, Medlemmer). Det ville vært det aller beste, men når jeg kan bruke bokmerker, så antar jeg at det vil fungere utmerket også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Aarland

IPAD: Jeg ser også at det er en annen mulighet, det er å legge den aktuelle siden til "leselisten", men det er også lurt å gjøre slik at de aktelle sidene legger seg som en fane øverst i bildet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive