Gå til innhold
Arkivverket

Militære ruller.Kristiansand.


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter en ane av meg. Ole Nielsen Føreland. Vet ikke hvor han kom fra og ikke når han var født. Han finner jeg ikke død i kirkeboka for Kristiansand.Og iflg. SAK finnes han ikke i anmeldte dødsfall til skifteretten.

 

Han var halvmåneblåser,janitsjar og hoboist. Brukte de forskjellige yrkesbetegnelser i forskjellige kilder.

 

Hans kone het Inger Severine Jensdatter, død 1851. Han er død før 1845 da Inger Serine er nevnt som Ole Nielsen Førelands enke ved dåp i 1845. Hun var fadder.

 

Kan jeg få vite om dere har militære ruller og om Ole N.F. er nevnt død der? Ble det praktisert slik at militære ble registrert døde i egne bøker og ikke i kirkebok? Og halvmåneblåser regnes som en militær? Hva slags info finnes i militære ruller? I en kilde nevnes det Vesterlendske kompani.Kanskje han kan finnes der? Hva var Vesterlendske kompani?

 

Kan jeg også få vite hvor i Kristiansand han og familien bodde?

Kristiansand var jo en stor kommune.De fikk to barn som levde opp.Inger Gurine Johanne (gift med skipsreder Thomas Andreas Olsen)(foreldre til bl.a. Thorvald Bernhard Heistein), f. 1816 og Niels Olsen, f. 1818 (far til Nicolay August Olsen-brukte kun August, gift i 50 år sommeren 1893).Nevner dette for kanskje lettere å svare på hvor i Kr.sand S. de bodde.

 

Noen av spørsmålene har jeg stilt i brukerforumet. Men ingen som har svart på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfinn K: Takk for innlegg med lenke.Fint med lokalhistoriewiki.Tenkte ikke på det.

Tenkte heller ikke på Arkivportalen.Dessverre har jeg ikke mulighet til en tur til Kr.sand S på lenge pga avstand og annet.Vet heller ikke hvordan jeg skal lete frem i gamle papirer.

 

To militære ruller fant jeg ved søk på Militære ruller. Vesterlenske infanteriregiment 1777-1818 og Kristiansandske infanteribrigade og distriktskommando 1831-1945.

 

Viktige spørsmål/stikkord som søkes besvart hvis mulig:

 

Finnes Ole Nielsen Føreland i noen av de to rullene? Død før 1845.

Hvor i Kristiansand kommune bodde Ole Nielsen Føreland og kona Inger Serine Jensdatter med familie? For å se om de bodde nær kommuner i vest eller nord og dermed lettere å lokalisere hvor Ole N.F. kom fra (opphav).

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi oppbevarer mange militære ruller fra 17- og 1800-tallet i forskjellige arkiver. I slike ruller kan man finne f.eks. soldatenes navn, alder, bosted, høyde og militære enhet, eller noen av disse eller andre opplysninger.

 

Vi har ikke egne dødsfallsregistre for militære.

 

Opplysninger om begrepet halvmåneblåser finner du lett flere steder på Internett ved å bruke en søkemotor.

 

Under Vesterlenske regiment var det mange kompanier, bl.a. på Agder. Den militære organisasjonen er komplisert og skiftet ofte.

 

I arkivet for Kristiansandske infanteribrigade og distriktskommando er det bare ruller over offiserer.

 

Ellers gjør vi oppmerksom på at vi her i svartjenesten som hovedregel kan besvare spørsmål om en eller et fåtall opplysninger som krever oppslag i én lett identifiserbar og fritt tilgengelig arkivkilde. Å lete etter den personen som du spør om på grunnlag av opplysningene som du ga, vil bli for tidkrevende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin info.

 

Jeg antar at jeg eller andre må lete i rullene til Vesterlendske regiment ved personlig fremmøte hos Statsarkivet i Kristiansand. Selv har jeg ikke mulighet på en stund.

 

Hvis noen skal dit personlig i nærmeste tid, så blir jeg glad om de har det i tankene og ser etter for meg. Og forteller resultatet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.