Gå til innhold
Arkivverket
Terje Alfheim

Marknad ved dødsfall

Recommended Posts

Terje Alfheim

I merknadsfeltet for Rasmus Olsen står det følgende: Demortui... Jeg har prøvd google dette men klarer ikke helt få en forståelse for hva det er. Er det noen som kan hjelpe??

Ha en strålende dag i kulden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid Ryen

Det hadde vært greit med en lenke, hvis ordet står en kontekst. Domortuus (entall hankjønn) betyr avdød. Demortui er flertall og betyr avdøde.

Ordet kommer av demori som betyr å død bort, henger sammen med substantivet mors som betyr død.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

I kirkeboka står det bare graffæsted Rasmus Olsen Husebøe 60 år gl., og det er ingen merknader der. Datoen er 16/5 1762. Det er kirkeboka som teller.

I databasen står det 2 Rasmus (samme person?) http://digitalarkive...ilnamn=MANGDOED Kanskje du burde ta kontakt med Bente Kopperdal som har laget databasen. Hun kan vel sikkert gi en forklaring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Alfheim

Hjertelig takk Leif. Denne siden er nå lagret :D

Ja såg også det var 2 rasmus. Og jeg anntok at dette var samme person som var ført to ganger. Skal ta kontakt med henne og høre hva hun sier...

Tusen hjertelig takk for all hjelp..

Ha en strålende lørdag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid Ryen

Jeg vil understreke at De Mortuis og Demortui ikke betyr det samme. I kirkeboka for Manger annen liste står overskriften Demortui som betyr "avdøde" eller "døde":

Her står også Rasmus Husebø:

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Manger, Ministerialbok nr. A 1 (1759-1791), Annen liste 1762, side 245.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11603&idx_id=11603&uid=ny&idx_side=-244

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070514640142.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Alfheim

Takk.. Betyr det at det er flere da? Siden de spesefikk står på hans navn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid Ryen

Demortui er flertall "avdøde personer". Det finnes 41 Demortui i databasen døde i Manger, alle fra året 1762. Disse er fra Annen Liste 1762, der står din Rasmus Husebø som lenken ovenfor viser, overskriften i kirkeboka her (Demortui) finnes på hver enkelt av de som står i databsen, nokså forvirrende egentlig.

Din Rasmus står i databasen nok en gang som Rasmus Olsen Husebø 60 år, dette må være fra kirkeboka døde i Manger 1759-91. Jeg antar alle "demortui" i databasen er registrert to ganger, men dette har jeg ikke sjekket.

Mvh Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Alfheim

Tusen takk Astri for din forklaring. Og som du sier er det forvirrende.

Ha en strålende uke...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.