Gå til innhold
Arkivverket

Hans Rolfsen Nærebye Skaug Rakkestad 1680-1760


Vidar Olsen
 Del

Recommended Posts

Hans Rolfsen, fra husmannsplassen Nærebye Skaug i Rakkestad er registrert død 1760 i kirkebok Rakkestad, med oppgitt alder 80 år.

 

Spm. 1: Er det noen som vet om han er far til Rolf Hansen Nærebye Skaug 1752-1809.? I utgangspunktet virker det jo både ut i fra navnene og samme plassen naturlig å trekke den konklusjon. Det som får meg til å ha en smule tvil, er at dersom alderen til Hans Rolfsen ved dødsfallet er korrekt, så var hans alder ca. 72 år ved fødselen til Rolf Hansen i 1752! Nevner for ordens skyld at jeg ikke har funnet dåpsregistreringen til Rolf Hansen i kirkebok Rakkestad, selv om jeg også har sjekket flere år både før og etter 1752. (Ved dødsregistreringen 1809 er oppgitt alder til Rolf Hansen 57 år - derav det formodede fødselsåret 1752.) Mht. Hans Rolfsens fødselsår og foreldre foreligger det ikke kirkeboksdata for Rakkestad før 1722..

 

Spm. 2: Hvem er i så fall foreldrene til Hans Rolfsen 1680-1760? Eller, dersom han ikke er faren til Rolf Hansen, hvem er det da?

 

Til spm. 2 har jeg en tilleggsopplysning som muligens er relevant: Kirkeboksdataene verifiserer Peder Rolfsen leveår 1733-1803 samt at han var sønn av Rolf Thoresen Torp. Sistnevntes leveår iflg. kirkebok Rakkestad var 1686-1740, ut i fra oppgitt alder 54 år ved begravelsen i 1740. Peder Rolfsen døde som husmann på Klypern, en annen husmannsplass under Nærebye, men iflg. kirkebokens dåpsregistreringer for enkelte av hans barn, har han vært noen år på Nærebye Skaug samtidig som Hans Rolfsen, før han altså endte på Klypern.

 

Tanken har derfor slått meg at Peder Rolfsen og Hans Rolfsen muligens var brødre, men den oppgitte alderen til Hans Rolfsen ved begravelsen i 1760 må jo da i så fall være helt feil! Det kan vel forsåvidt heller ikke utelukkes at den oppgitte alder til Rolf Thoresen Torp ved hans begravelse i 1740 er feil. Presisjonsnivået hos vedkommende kirkeboksskriver/e synes generelt å ha lagt på et lavt nivå i en periode.

 

Spm. 3: I Digitalarkivet mangler nesten alle skifteprotokoller for Rakkestad sorenskriveri frem til et godt stykke inn på 1700-tallet. Stemmer det at de som mangler befinner seg hos Rakkestad Historielag? I så fall, er disse digitalt tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm. 3: I Digitalarkivet mangler nesten alle skifteprotokoller for Rakkestad sorenskriveri frem til et godt stykke inn på 1700-tallet. Stemmer det at de som mangler befinner seg hos Rakkestad Historielag? I så fall, er disse digitalt tilgjengelig?

 

Bortsett fra en protokoll for perioden 1667-1672, er det ikke bevart skifteprotokoller fra Rakkestad sorenskriveri før 1758. Statsarkivet i Oslo har ikke flere protokoller fra 1700-tallet enn de som finnes i tjenesten Skannet skiftemateriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra en protokoll for perioden 1667-1672, er det ikke bevart skifteprotokoller fra Rakkestad sorenskriveri før 1758. Statsarkivet i Oslo har ikke flere protokoller fra 1700-tallet enn de som finnes i tjenesten Skannet skiftemateriale.

Takk for svaret på mitt spm. 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker visst ikke som det er interessant for deltakere på dette nettstedet å engasjere seg når det er tale om husmannsplasser. Hvilket forsåvidt bare bekrefter tidligere inntrykk av denne typen forum for selvutnevnte slektsgranskere. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil dog ikke gå så langt som til å karakterisere private deltakere på dette forum som gjennomgående en gjeng med kunstig oppblåste snobber, som frenetisk søker etter en kopling mot såkalte finere slekter. Jeg avstår fra den fristelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss på forumet holder oss kanskje litt i bakgrunnen når det gjelder å lete i vanskelig tilgjengelige kilder på 1600 og 1700 - tallet.

 

Kanskje du kan få mer informasjon om du kontakter Rakkestad historielag? Kanskje noen der kjenner til akkurat denne slekten?

 

http://www.rakkestad-historielag.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=3&Itemid=4

 

 

Akkurat nå er vel de fleste opptatt av å 'vaske gølvet' og 'bære ved' - det er jo jul snart.

 

God jul til deg og forhåpentligvis får du flere svar om du henter opp tråden i januar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mangel på svar er fordi det er få kilder på 1700-tallet som tar for seg husmenn. Det blir derfor mye vanskligere å dokumentere slektskap for husmenn enn for vanlige bønder eller folk av høyere klasse. Når det også mangler skifteprotokoller (gått tap i brann for store deler av Østfold) så blir det nok enda vanskligere.

Jeg tror du må bruke kirkebøkene for hva det er verdt og sjekke faddere ved dåp osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg vil dog ikke gå så langt som til å karakterisere private deltakere på dette forum som gjennomgående en gjeng med kunstig oppblåste snobber, som frenetisk søker etter en kopling mot såkalte finere slekter. Jeg avstår fra den fristelsen!

Det var da et voldsomt utfall, har du vondt noe sted?

mvh

TORE-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk, jeg er så vonbroten over at jeg ikke finner noen virkelig proffe forskere i dette ytterst vitenskapelig og seriøse faget, som i stedet kan linke meg opp i mot kongelge med en sånn prefabrikert kongetavle som ikke koster så mye. Fortrinnsvis fra vikingetid "Frankrigen", eller "Spanien". Men neida - ikke engang en parfymert og parasittisk parykkbærer fra Danmark er det visst mulig å oppdrive. Bare av husmannsætt :wub: Men, det er jo godt mulig det er noe feil i hodet mitt! Mon tro om jeg stammer fra Johannes den gale, sønn av Filip den smukke - konge av Castelania! Tror jaggu jeg skal prøve den! Takk for at du satte meg på sporet! Til mandag skal jeg også sjekke ut keiserens vårkolleksjon av de splitter nye klærne! Aller ærbødigst og med ønske om en elevert helg i dannet lag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne altids få låne noen handelsmenn i nord-Norge av meg eller borgermestre i gamle Trondhjem, men vet ikke om det hjelper noe særlig? Sliter for tiden med "husmenn" og "fiskere" på Hitra og i Hemne, samt tyding av kirkebøker med gotisk skrift. Et langsommelig slit. Men kjære vene ikke overreager, da får du ihverfall ikke til noe. Tålamod er det eneste som hjelper. :ph34r:

 

TORE-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillot meg å påpeke paradokset at til tross for at en stor del av befolkningen har genealogisk opphav i husmannsætt, så er det mitt inntrykk at det gjennomgående er liten, for ikke å si svært lunken, interesse for å granske slike slektslinjer - sammenlignet med den innsats som legges ned når man har ferten av "blått blod" eller noe annet fint og fornemnt. Da er for noen ikke måte på hva som avsettes av tid, selv når det er tale om å "bevise / motbevise" andres tavler. Jeg tillot meg endatil å ironisere over dette, i generelle ordelag, uten nevnelse av noen som helst navn.

 

Svaret ditt var imidlertid svært så personlig. Med spørsmål om jeg hadde vondt noe sted. Å ha ironiske bemerkninger om de snobbetendenser og stundom stormannsgalskap, man ser trekk av når det gjelder bl.a. slektsgransking, betyr altså at det er meg det er noe galt med. Og da kanskje i særlig grad fordi snobberi mht. slektstavler ikke forekommer? At det er bare meg som synes det? Det jeg kan være enig i, er at å nevne dette snobberiet er som å sparke inn åpne dører, og som sådan et understatement i andre fora.

 

Vel, dette er i så fall "helsemessige problem" jeg er komfortabel med.

 

Hvorfor du ellers så til de grader følte deg truffet av mine høyst generelle ironiserende betraktninger at du følte behov for i dette offentlige forumet å heve nivået ved å gå på meg som person, med ditt spørsmål om min personlige helsetilstand, er ikke intetsigende. Ytterligere opplysninger om din konkret personlige bakgrunn er jeg forøvrig ikke i behov av, med mindre det skulle være relevant for de spørsmål denne tråden startet med. Noe det ikke er noe som tilsier så langt. Ellers takk for din overbærende påminnelse om at slektsgransking tar tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.