Gå til innhold
Arkivverket
Marius Holm Enerud

Branntakster for Ullensaker kommune?

Recommended Posts

Marius Holm Enerud

Hei,

Jeg har problemer med å finne frem til branntakster for Ullensaker kommune, Akershus.

Noen som vet hvor jeg finner dette i f.eks "Arkivportalen"?

Mvh

Marius H Enerud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Halvorsen

Katalog over branntakstprotokollene for Ullensaker ser du her. Branntakster fra årene etter 1815 til før midten av 1840-årene er i ekstrarettsprotokollene. De fleste av ekstrarettsprotokollene er forresten skannet inn, men det vil ta noe tid før de kommer på nett. Også Akershus gjensidige brannassuranseforening har enkelte takster fra Ullensaker.

mvh

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Holm Enerud

Takk for hjelpen!

Jeg har nå bladd meg igjennom en del protokoller uten å finne "min" gård. Jeg finner riktignok flere gårdsnavn som går igjen med noen års mellomrom.

Er det noen som vet hvor vanlig det var å be om en branntakst av gården? Gjaldt dette først og fremst de større gårdene/brukene?

mvh

Marius H Enerud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Halvorsen

Det er nok en tendens til at brannforsikring på landet i den perioden vi har materiale fra var vanligere for de større gårder og bygninger, særlig før 1900. Men også mindre bygninger kunne bli taksert, for eksempel på grunn av eierens lånebehov. Mange av dem vil være ført inn i skjematakstprotokoller. I noen bygder ser det ut til at brannforsikring var vanligere enn i andre. Det varierte også hvor vanlig det var å forsikre i andre selskap enn Norges brannkasse. Uansett, det var ikke uvanlig at bygninger på landet ikke var forsikret i Norges brannkasse.

mvh

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Holm Enerud

Takk for svaret, Odd!

Ja det er jo en mulighet for at Gjensidige kan ha takster som jeg er interessert i.

Pussig nok så står det skrevet MANGLER på arkivenhetene som tar for seg Ullensaker kommune....

Er disse mistet/tapt?

Mvh

Marius H Enerud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Halvorsen

Takstprotokollene for Akershus gjensidige brannassuranseforening ble gjerne oppbevart hos lokale takstmenn. Mange er ikke kommet tilbake. Noen er sikkert gått tapt, andre befinner seg like sikkert spredt på ulike steder - uten at vi har noen oversikt over dette. Dessverre. Men for ikke lenge siden fikk vi en avlevering som spesielt gjaldt Ullensaker brannkasse, har du sjekket i takstprotokollene der?

mvh Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Holm Enerud

Takk for tipset!

Ja da skal jeg bestille materiale fra Ullensaker brannkasse og se om jeg finner noe mer der.

Mvh

Marius Holm Enerud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.