Gå til innhold
Arkivverket

Christian Andersen, f. 21.10.1846, Sandsvær? Opphav?


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Permanent sidelenke:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6248&idx_id=6248&uid=ny&idx_side=-114

 

Jeg har mange ganger lett etter ham i Familysearch,kirkebøker Buskerud, folketellinger osv.

Men finner ikke ham. Hadde et håp da 1910 ft kom, men dessverre ikke noe.

 

Se merknadsfeltet til høyre for barnet Ragnhild Kristina. Nr. 150. Dåp Skedsmo, Akershus 18.12.1881. Der står det fødested og fødselsdato på foreldrene.

 

 

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ham, hans skjebne og hans opphav? Står fødestedet som Sandsvær?

 

Er det permanent sidelenke eller permanent bildelenke vi skal bruke som lenke i debatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ingelin og Jon Erik.

 

Han (Christian Severin) fra 1865 t har jeg utelukket da han er født i mars.

 

Jon Erik, jeg skal sjekke om han kan være født 31.okt og ikke 21. okt. Og for sikkerhets skyld 11. oktober. Fint at du stilte spørsmålstegn ved noe utydelig dato.

 

Riktig at det står Sandsver/Sandsvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødestedet er jo ikke helt strøkent skrevet - det heller (Sand - - - d).

Hvor var disse folka i 1891 eller 1900 (finner ikke han der)?

Du har kanskje denne kandidaten for Petre(a):

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=f61301&gardpostnr=2373&personpostnr=26503&merk=26503#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, ja, han er vanskelig.

 

Her er hvertfall Petra Maries dåp:

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Klokkerbok nr. B 3 (1853-1858), Fødte og døpte kvinner 1853, side 113.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8695&idx_id=8695&uid=ny&idx_side=-114

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321670678.jpg

 

mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er permanet sidelenk man bør bruk. Den kan forstørres mere en bildelenken.

 

2. Det var ikke alltid at man husket sin egen fødselsdato. Ca. var ofte bra nok.

Men ser man i klokkerboken ser det ut som om det står Sande eller noe lignende. Ikke Sandsvær.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingelin, Jon Erik, Berit, Leif B., takk for innlegg så langt.

 

Fint å vite at permanent sidelenke er best.

 

Jeg har kontroll på barnemoren. Hun emigrerte til Tacoma,Washington,USA. Ble gift med en svenske. For 4 år siden var vi der og besøkte etterkommerne. Riktig koselig var det. Holder kontakten på epost, facebook. De ante ikke at hun fikk barn før hun emigrerte. Jeg tror det var to av brødrene (bror og halvbror) (Adolf og John) hennes som var faddere til Ragnhild.

 

Hva med Sander, Sandar, Sandeid, Søndeled, Sandeherred,Sandvigen (Bergen)? Brukte "Herred,prestegjeld og sogn i Norge..." av Norunn Klettum. Utgitt av DIS-Norge.

 

I MINIboka kunne det også tydes slik Sand..led. Det kan være et kommunenavn. Bergen var kommune i 1881.

Får håpe vi finner en som kan tyde hele stedsnavnet.

 

Jeg søkte i 1910-t på menn født 11/10,21/10 0g 31/10, men fant ingen passende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nytt for meg, for mange av fødselsdatoene jeg har sjekket har vært riktige. Morfar,mormor og farmor tok jeg stikkprøver på i 1910-t. Og de stemte.Akkurat som med fødselsdatoene til flere av deres søsken. Men navn har i flere tilfeller vært feilstavet. Morfars søster, født Audhild er blitt feilstavet til Autil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian skulle burte finnes i FT1865 som er nogenlunde komplett.

Jeg har søkt på Kristian med K og Christian med Ch pluss dobbeltnavn. født i 1846 og ungkar.

Det finnes 27 stykker i hele Norge som passer inn.

http://digitalarkive...er=&gaardseier=

 

Hvis man søker på fødested begynner på Sa* så kommer det opp kun 1 person Den som Ingelin fant i #2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Leif B. Vanskelig dette.Får fundere litt. Kanskje fødestedet ikke begynner på S, men på annen bokstav.

 

Men hvor er Christian/Kristian S. (antar det er han jeg fant som Christian Severin født i mars 1846 i FS) i 1885 og 1900?

 

Det står ordrett i kirkeboka at "min" Christian er født 21/10-1846.Det ville vært fint å få tydet riktig fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takket være raskt svar fra Else R. i tyde-forumet, så er svaret hennes "Sandsværd".

 

Jeg skal sjekke igjen alle Christian født 1846 +/- noen år i Familysearch for Buskerud.Som Leif B nevnte så kan fødselsdatoen være feil etter feil "husk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Jon Erik og Leif B.

 

Fin pløying gjennom kirkebøker av Jon Erik.

 

Får se nærmere på Christian Severin. Om han finnes i senere kilder bl.a. Utenom dåpen i 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif B.M, jeg har foreløpig ikke funnet han etter barnedåpen. Men det var fint at du fant konfirmasjonen. Så får jeg og/eller andre finne ut hvor han var mellom 1861 og 1881 og etter barnedåpen i 1881. Skal se igjen i 1910-t over menn født 10/3-1846.

 

Christian Andersen (barnefaren) var en veldig vanlig navn på 1800-tallet. Kanskje noen i familien hans var født 21/10, så han dermed sa/husket feil dato?

 

Jeg hadde håpet å finne han på ft 1891 Skedsmo på gården Tomt. Ragnhild ble gift dit. Det sies at Edvard (antatt biologisk far) og Elina Hagerup var venner med Christian (Hans Christian Otto) Schiørns (mannen til Ragnhild) foreldre: Johan Ludvig og Amalie. Flere (noen i Hagerup-slekten og i Elinas slekt) har visst om denne utenomekteskapelige fødselen. Edvard skulle ha fått Ragnhild med Petra mens han var gift med Elina. Elina og Edvard fikk ikke egne barn.Men for å skjule det så fikk de en mann (Christian) til å påta seg rollen som barnefaren. Ragnhild vokste da opp hos Edvard og Elina. Er hos dem i 1885-t i Oslo.Det er litt om historien rundt Ragnhild, min oldemor. Hun hadde bra barndom hos Edvard og Elina, og hennes barn var nært knyttet til de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg, Leif B.M.

 

Hvor var han mellom 1865 og 1881? Og etter 1881? Når døde denne Christian Severin? Jeg finner ikke ham foreløpig i 1875,1885,1891,1900 tellingene. Det for å få bekreftet/avkreftet at det er riktig mann vi har funnet, Christian Severin.

Fant ikke noen Christian født 10/3-1846 i 1910-t.

 

Skal svare deg på epost. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å sjekke bidragsprotokollene for Skedsmo. Har du flaks, vil du der finne opplysninger om hvor han var i årene etter barnefødselen. Sannsynligvis ble det jo gjort forsøk på å få Christian Severin til å betale barnebidrag. Om bidragsprotokollene finnes bevart for Skedsmo, så er de på Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.