Gå til innhold
Arkivverket

Christian Andersen, f. 21.10.1846, Sandsvær? Opphav?

Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Else R, se i nr. 16. Der har jeg skrevet "Sandsværd" etter å ha fått svar fra deg i tyde-forumet.Spørsmålet i nr. 5 "Riktig at det står..." ble skrevet før jeg la inn spørsmål i tydeforumet etter anbefaling av en her i denne tråden.

Jon: Takk for at du nevnte bidragsprotokoller.Jeg antar at jeg kan sende spørsmål om det til forumet for "Spør Statsarkivet i Oslo"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint, Leif B.M. Jeg har sett og prøvd beta.digitalarkivet, men skjønner ikke vordan. Skal sette meg mer inn med tiden.

Kanskje noen finner vielsen mellom Christian Andersen og Martine Sophie? For å få bekreftet/avkreftet Christian Severin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen i 1862:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 3 (1862-1868), Ekteviede 1862, side 253.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=627&idx_id=627&idx_listetype=vi&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-5

Her er Christian Andersen og Martine i 1865:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038027012953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Jon. Dt var vanskelig dette. Men det kan jo hende at hvis han evt påtok seg rollen som barnefar, så måtte han late som han var ungkar.Jeg vet ikke.

Kanskje vi må se på hvor mange Christian Andersen føft 1840-1846 i Sandsvær området?

Jeg har stilt spørsmål om bidragsprotokoller. Statsarkivet tok rask titt, men fant ikke ham. Jeg har stilt nytt spørsmål om evt adopsjonsprotokoller, så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på både Chr og Kri og Anders, født Sands. 1865-t RHD. Huket av kun Buskerud. 4 stk f. 1835,1840,1846,1862. Han,f. 1840 var ugift.

Ved ft 1865 Oslo var han f. ca. 1842 (lenke av Jon i nr. 31). Ser igjen i RHD fødested: Kong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg med tiden skal lage oversikt over Christian/Kristian Andersen, født Sandsvær eller Kongsberg. For så å sjekke dem ut til evt den beste "kandidaten". Ca. 7 stk på begge stedene iflg RHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Jon Erik. Det viser ihvertfall en Christian Andersen fra Kongsberg/Sandsvær området i Oslo rundt 1881/1882.

Kommer til å lage en oversikt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider