Gå til innhold
Arkivverket

Folketellinger og manntall Bergen


Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Jeg kartlegger noen personers bevegelser.

 

Finner ikke John Ellermann Johnsen, født 1862, død 1936 i folketelling 1875. Kan årsaken være at ikke alle er med i 1875? Hvis det er slik, har dere noe data på ham fra 1875, 13 år gml.

 

Jeg har sett på dokumentasjon til ft 1885 Bergenat databasen mangler 3000 navn. Jeg savner å finne Ragnhild Gurine Larsdatter, f. 1826 (gift og enke to ganger med bødker Niels Nielsen Widerberg og Peter Johnsen Hundvig), John Ellermann Johnsen, f. 1862, Adolf Nielsen, f. 1851,død 1914, Elias Larsenius Johnsen, f. 1868, Peter Randolph Jeremias Johnsen, f. 1864, Petra Marie Nielsen, f. 1853 (utvandret 1886). Kan de være blant de 3000 navnene? Hvis, er det mulig å vite hva som står der?

 

Ragnhild/Rangle/Rangele og sønnene Elias og Peter Randolph finnes i fattigmanntallet, avd 3, s. 14, Slutter på 1885. Er fattigmanntallet kommunalt?

 

Noen etterkommere i USA (etter Petra) har opplyst meg at Ragnhild døde 1886/1887 og at Elias også døde rundt den tid. Er det mulig å finne dem døde noe sted? Jeg har prøvd mange kirkebøker.

 

De har også opplyst at familien hadde bra med penger. Har fått kopi av bilde av en fin dame, Ragnhild Gurine, Det ser ut som bildet er tatt på 1850-tallet. Hun ble gift igjen med Peter Johnsen Hundvig tidlig på1860-tallet. Noe må ha skjedd med rikdommen før ca. 1860. Og det er dessverre før 1865-t. Kan jeg vite om inntekt og formuen til Ragnhild og første mannen bødker (vet ikke om det var bra yrke med mye penger?) Niels Nielsen? Hvis, hvor?

 

Hva med 1891-t Bergen? Er alle med? Finner ikke dokumentasjon? Jeg savner å finne Adolf Nilsen/Nielsen.Finnes han evt i 1891-t? Hvis, hva står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke regne med at noen folketelling er fullstendig. Internasjonalt har det vært regnet med at man maksimalt får med seg 97-98%. Noen kan skjule seg bak alternative navn.

 

Når det gjelder Bergen kan det være et problem at den bymessige bebyggelsen strakte seg langt utenfor de egentlige bygrensene. Folk i Sandviken og på Nygård kom ikke med i Bergen før i 1877, Årstad sogn kom inn 1. juli 1915. Åsane, Arna, Fana og Laksevåg først i 1972.

 

Kemnerarkivet har årlige lister over skatt, men de er ikke spesifiserte slik som nyere lister er det. Kemnerarkivet for Bergen er å finne i Bergen byarkiv, og der er også arkivet etter Fattigvesenet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar, Yngve N. Nyttig å vite om den bymessige bebyggelsen, kemnerarkivet og arkivet etter Fattigvesenet.

 

Denne 1885-t, det står i dokumentasjonen at det mangler 3000 navn. Betyr det at databasen vil senere bli utvidet til å dekke de 3000? Eller at de 3000 er gått tapt? Hvis de ikke er gått tapt, kan man spørre SAB om å se etter dem? Mine slektninger tilhørte hovedsakelig Domkirken og Korskirken.

 

Jeg får da sende epost til Bergen byarkiv og spørre om Kemnerarkivet og arkivet etter Fattigvesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.