Gjest Skrevet Desember 22, 2012 Del Skrevet Desember 22, 2012 «På WeB-siden til Bergens Tidende i dag» Gamle amerikabrev set Eva Røyrane på sporet av grandonklane sine. Bli med på reisa til Amerika for å finna dei. Video på BT-WeB Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnar Hjelmeland Skrevet Desember 22, 2012 Del Skrevet Desember 22, 2012 Hei, På dette forumet har desse gjort det mulig for Eva Røyrane å finna slekt i Montana. Ann-Mary Engum, Johan Arthur Hansen og Lars Johannessen. Mange takk. Magnar Hjelmeland. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet Desember 22, 2012 Del Skrevet Desember 22, 2012 Dette var ei spennande historie, men med ein trasig slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne M. Thoreløkken Skrevet Desember 23, 2012 Del Skrevet Desember 23, 2012 Jeg kunne være med på en del av reisen, min bestefar dro også med passasjerskipet Celtic til Ellis Island fra Liverpool og kom fram 16. mai 1910. Hans destinasjon var Idaho, for så å dra videre til California. Hans reise endte godt, han kom hjem til Norge i 1920. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øystein Djuv-Stiansen Skrevet Desember 29, 2012 Del Skrevet Desember 29, 2012 Jeg jobber med å kanskje foreta en tilsvarende reise. Jeg hadde en oldefar som var "cowboy" i Montana og en annen oldefar som var gullgraver i Alaska. Begge kom hjem. En av mine tipp-oldemødre bodde i Jewel, Iowa med stor etterslekt, og hun er også begravet der. I tillegg har jeg fått kontakt med slekt i Montana som satt på 90 brev fra Norge som jeg har oversatt for dem. Flesteparten av av brevene kom fra min oldemor, tipp oldemor og tipp tipp oldemor. Denne lille filmsnutten var en god inspirasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oddbjørg Brænd Skrevet Desember 29, 2012 Del Skrevet Desember 29, 2012 Som ung skjønte jeg ikke vitsen med kirkegårdsbesøkene amerikaslektninger gjorde. Etter å ha jobbet med å finne min glemte, amerikanske slekt i over to år, var det liksom å komme i mål, da jeg stod ved gravstenene deres. Endelig hadde jeg funnet dem. Etter 150 år "møttes" slekta igjen. Dessverre kom jeg ikke på å filme. Filmen "Amerikaonklene" var en nydelig film. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariann Stokken Skrevet Desember 30, 2012 Del Skrevet Desember 30, 2012 Takk til Kåre Beyer som la ut denne filmen, og takk til Eva Røyrane som tok initiativ til å laga den!! Trist slutt, men interessann film likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå