Gå til innhold
Arkivverket
Gjest

«Amerikaonklane»

Recommended Posts

Gjest

«På WeB-siden til Bergens Tidende i dag»

Gamle amerikabrev set Eva Røyrane på sporet av grandonklane sine. Bli med på reisa til Amerika for å finna dei.

Video på BT-WeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnar Hjelmeland

Hei, På dette forumet har desse gjort det mulig for Eva Røyrane å finna slekt i Montana. Ann-Mary Engum, Johan Arthur Hansen og Lars Johannessen. Mange takk. Magnar Hjelmeland.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn Igelkjøn

Dette var ei spennande historie, men med ein trasig slutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne M. Thoreløkken

Jeg kunne være med på en del av reisen, min bestefar dro også med passasjerskipet Celtic til Ellis Island fra Liverpool og kom fram 16. mai 1910. Hans destinasjon var Idaho, for så å dra videre til California. Hans reise endte godt, han kom hjem til Norge i 1920.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein Djuv-Stiansen

Jeg jobber med å kanskje foreta en tilsvarende reise. Jeg hadde en oldefar som var "cowboy" i Montana og en annen oldefar som var gullgraver i Alaska. Begge kom hjem. En av mine tipp-oldemødre bodde i Jewel, Iowa med stor etterslekt, og hun er også begravet der.

I tillegg har jeg fått kontakt med slekt i Montana som satt på 90 brev fra Norge som jeg har oversatt for dem. Flesteparten av av brevene kom fra min oldemor, tipp oldemor og tipp tipp oldemor.

Denne lille filmsnutten var en god inspirasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oddbjørg Brænd

Som ung skjønte jeg ikke vitsen med kirkegårdsbesøkene amerikaslektninger gjorde. Etter å ha jobbet med å finne min glemte, amerikanske slekt i over to år, var det liksom å komme i mål, da jeg stod ved gravstenene deres. Endelig hadde jeg funnet dem. Etter 150 år "møttes" slekta igjen. Dessverre kom jeg ikke på å filme. Filmen "Amerikaonklene" var en nydelig film.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mariann Stokken

Takk til Kåre Beyer som la ut denne filmen, og takk til Eva Røyrane som tok initiativ til å laga den!!

Trist slutt, men interessann film likevel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.