Gå til innhold
Arkivverket
Magnus Andreas Våge

Tittel på brudgom i 1776. Kanskje noko militært?

Recommended Posts

Magnus Andreas Våge

Kanskje det er litt optimistisk å be om hjelp på veslejulaftan. Eg set verfast og håpar på at vinden snart løyar!

Den fyrste oppføringa i 1776 (lenke) tolkar eg slik:

Paa Ous af mig troloved d: 1 Janu / arii: Landev: Ole Rasmusøn Yttre / Dronge og P: Anna Lars Datter / Noordstrønen. / Forl: Jon Ingebrictsøn Aschwigen / og Peder Andersøn Noordstrønen / Cop: 1te Paaske dag.

Men har eg tolka tittelen på brudgomen rett? Og kva tyder det i så fall? I venstre marg står det noko om ein attest frå ein Major.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Else B. Rustad

Jeg leser det samme som du gjør.

Landev. står vel for landvern (soldat).

I margen: Med Major Pritzs(?) Attest.

Siden Ole var militær, trengte han tillatelse fra overordnet for å kunne gifte seg. Derfor den attesten fra majoren. Navnet hans får jeg dessverre ikke helt tak i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnus Andreas Våge

Jeg leser det samme som du gjør.

Landev. står vel for landvern (soldat).

I margen: Med Major Pritzs(?) Attest.

Siden Ole var militær, trengte han tillatelse fra overordnet for å kunne gifte seg. Derfor den attesten fra majoren. Navnet hans får jeg dessverre ikke helt tak i.

Takk for hjelpa! Og god jul!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Hatvik

Takk for hjelpa! Og god jul!

Denne majoren det er snakk om her er sjefen for 'Det Ousiske Compagnie' - dvs. det kompaniet som Ole frå 'yttre Dronge' var innrullert i. Majoren, som heitte Christopher Otto Pritzier, eigde og brukte garden Klyva i Os; som han arva etter far sin i 1751. Christopher Pritzier som var yrkesmilitær, var fødd på offisersgarden Moldegård i Os i 1721 og døydde på Klyva i 1806. Då han pensjonerte seg hadde han graden oberst. Far til Christopher, kaptein Johan Jakob Pritzier (1682 - 1751) kjøpte både Klyva og Moldegård då han kom til Os i 1718.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.