Gå til innhold
Arkivverket

Tittel på brudgom i 1776. Kanskje noko militært?


Magnus Andreas Våge
 Del

Recommended Posts

Kanskje det er litt optimistisk å be om hjelp på veslejulaftan. Eg set verfast og håpar på at vinden snart løyar!

 

Den fyrste oppføringa i 1776 (lenke) tolkar eg slik:

Paa Ous af mig troloved d: 1 Janu / arii: Landev: Ole Rasmusøn Yttre / Dronge og P: Anna Lars Datter / Noordstrønen. / Forl: Jon Ingebrictsøn Aschwigen / og Peder Andersøn Noordstrønen / Cop: 1te Paaske dag.

 

Men har eg tolka tittelen på brudgomen rett? Og kva tyder det i så fall? I venstre marg står det noko om ein attest frå ein Major.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det samme som du gjør.

Landev. står vel for landvern (soldat).

I margen: Med Major Pritzs(?) Attest.

Siden Ole var militær, trengte han tillatelse fra overordnet for å kunne gifte seg. Derfor den attesten fra majoren. Navnet hans får jeg dessverre ikke helt tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det samme som du gjør.

Landev. står vel for landvern (soldat).

I margen: Med Major Pritzs(?) Attest.

Siden Ole var militær, trengte han tillatelse fra overordnet for å kunne gifte seg. Derfor den attesten fra majoren. Navnet hans får jeg dessverre ikke helt tak i.

 

Takk for hjelpa! Og god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa! Og god jul!

 

Denne majoren det er snakk om her er sjefen for 'Det Ousiske Compagnie' - dvs. det kompaniet som Ole frå 'yttre Dronge' var innrullert i. Majoren, som heitte Christopher Otto Pritzier, eigde og brukte garden Klyva i Os; som han arva etter far sin i 1751. Christopher Pritzier som var yrkesmilitær, var fødd på offisersgarden Moldegård i Os i 1721 og døydde på Klyva i 1806. Då han pensjonerte seg hadde han graden oberst. Far til Christopher, kaptein Johan Jakob Pritzier (1682 - 1751) kjøpte både Klyva og Moldegård då han kom til Os i 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.