Gå til innhold
Arkivverket
Anett Ytre-Eide

Familie i Lærdal, feil foreldre i slektstreet?, Sogn og Fjordane

Recommended Posts

Anett Ytre-Eide

Jeg har en slektning (i følge DNA-funn på FTDNA). I slektstreet finner jeg en Lars Pedersen f. 11.02.1840.

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-53

 

Foreldrene han har oppgitt er Peder Larsen Windedal og Anna Pedersdatter Leirdalsøren. De gifter seg 29.05.1840 i Lærdal.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11600&idx_id=11600&uid=ny&idx_side=-15

 

 

Det som er merkelig er at Lars Pedersen er oppgitt som ekte ved dåpen. Jeg lurer på om dette er feil foreldre? Eller hva kan dette være?

 

Peder Larsen døde på Fræna i 1855 er det opplyst, har ikke sjekket.

 

Hvis noen har bygdebøker eller lignende for området så kanskje dere kan sjekke dette ved anledning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svenn Ruskedal

Hei Anett!

 

Jeg har BB for "Lärdal", og kan gjöre ett oppslag om desse så snart jeg kan :)

 

GOD JUL :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Takk for det Svehn! Det blir interessant. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Det som er merkelig er at Lars Pedersen er oppgitt som ekte ved dåpen. Jeg lurer på om dette er feil foreldre? Eller hva kan dette være?

 

 

Kva er "merkeleg" med dette?

 

i 1840 var det arveretten i Kristian Vs Norske Lov som galdt, med regelen: "Egte-Børn ere de, som ere føde af Forældre der ere egte viede med hinanden, om end skiønt de kunde være føde, før end Forældrene vare komne sammen i Egteskab. "

(5-2-32) http://www.hf.uio.no...chr5_05_02.html

Sjølv om foreldra var gifte etter fødselen, var dei nok trulova før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Jeg har en slektning (i følge DNA-funn på FTDNA). I slektstreet finner jeg en Lars Pedersen f. 11.02.1840.

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-53

 

Foreldrene han har oppgitt er Peder Larsen Windedal og Anna Pedersdatter Leirdalsøren. De gifter seg 29.05.1840 i Lærdal.

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-15

 

 

Det som er merkelig er at Lars Pedersen er oppgitt som ekte ved dåpen. Jeg lurer på om dette er feil foreldre? Eller hva kan dette være?

 

Peder Larsen døde på Fræna i 1855 er det opplyst, har ikke sjekket.

 

Hvis noen har bygdebøker eller lignende for området så kanskje dere kan sjekke dette ved anledning?

 

 

Du har kanskje funnet det, men det er vel Peder Larsen som dør her da? (nr.2)

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Fræna, Klokkerbok nr. 565C02 (1845-1870), Døde og begravede 1854-1855, side 247.

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070911680220.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Ivar, jeg vet at forlovelse var "alvorligere" før, men jeg mente at de barna jeg har funnet på denne tiden har stått som uekte når foreldrene ikke var gift. Trodde det sto notert på en av mine "uekte" at foreldrene giftet seg etterpå. Mener du at alle barn født av forlovede ble notert som ekte? Det har jeg i så fall ikke fått med meg.

 

At arvelovene skulle ha betydning for hva som ble notert ved dåpen er ikke noe jeg har hørt om før, jeg har alltid trodd det var prestens moralske kommentar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Det stemmer med opplysningene jeg har ja Reidar. Jeg mener jeg har grunn til å være skeptisk/usikker på om dette er riktig, for det er tydelig at det ikke er så mye informasjon ute og går her. Dessuten skal det jo være en forbindelse til min slekt, som foreløpig er helt usynlig. Men håper å finne den i løpet av juleferien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Ivar, jeg vet at forlovelse var "alvorligere" før, men jeg mente at de barna jeg har funnet på denne tiden har stått som uekte når foreldrene ikke var gift. Trodde det sto notert på en av mine "uekte" at foreldrene giftet seg etterpå. Mener du at alle barn født av forlovede ble notert som ekte? Det har jeg i så fall ikke fått med meg.

 

At arvelovene skulle ha betydning for hva som ble notert ved dåpen er ikke noe jeg har hørt om før, jeg har alltid trodd det var prestens moralske kommentar.

 

Kyrkjeboka var den tids fødsels- og folkeregister - altså staden der ein registrerte det som galdt foreldreskap og anna slektskap.

 

Spørsmålet om "ekte" (dvs. legitim) eller ikkje, var ei sak som galdt arv, og det i arveretten vi finn definisjonen.

Kva presten meinte om moralen til foreldra er eit anna spørsmål, som ikkje har noko med innførslene i kyrkjeboka å gjere.

 

Trulovinga som offisiell handling vart avskaffa rett før 1800 og var formelt sett ikkje alvorlegare i 1840 enn i dag. (Det hang likevel att ein del i lovverket som var formulert medan truloving var ei offisiell handling; sjå artikkelen som kjem etter den eg siterte.)

Når du ser etter, finn du at det vart lyst for Peder og Anna første gong langfredag - som var 17.april, den dagen Lars vart døypt. Lysing nr. 2 og 3 var 1. og 2. påskedag. Og lysing var ei offisiell handling.

 

Skulle ein vere svært pirkete, kan det hende presten burde ført inn Lars som "uekte", og så retta dette til "ekte" når foreldra godt og vel var vigde. På den andre sida var det neppe så mange som heva trulovinga etter lysinga. Her har han vel rekna med at dei meinte alvor og kom til å verte gifte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Har du noen gang sett at "uekte" har blitt retta til "ekte"? Jeg har jo ikke så lang erfaring med slekt, men jeg har i alle fall flere som er registrert som "uekte" selv om foreldrene gifta seg senere. Nå husker jeg ikke når det ble lyst for ekteskap, det må jeg innrømme.

 

Det viktigste nå er at jeg har riktige foreldre, som sagt sittet jeg med minimalt med opplysninger, et spinkelt tre, og ett eller annet sted henger det sammen med mitt, derfor er jeg spesielt på utkikk etter om det kan ha blitt gjort feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svenn Ruskedal

I "Lärdal" BB b. IV, under "Lärdalsöyri" gnr.31- bnr.122-1.rode 5 (11 A) "Lågöyna" 2 står det nävnt.

 

"Per Larss. Vindedal (1812-1856) g. 1840 m. "Anna Persdtr. Lågöyna" (1815-?).

 

Barn : 1) "Lars" f. 1840, 2) "Elen (Kistine)" f. 1843, 3) "Gjertrud" f. 1844.

 

De var innerster her, men familien flyttet til "Romsdal" i 1845 og budde på en gård "Sande".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Ole birth: 25 Jun 1849 christening: 12 Aug 1849 Fræna,​ Møre og Romsdal,​ Norway residence: 1849 Møre og Romsdal,​ Norway parents: Peder Larsen,​ Ane Pedersdatter

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWXN-24W

 

Ole var født på Sande

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Fræna, Ministerialbok nr. 565A02 (1845-1872), Fødte og døpte 1849, side 14.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2278&idx_id=2278&uid=ny&idx_side=-18

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050707010606.jpg

 

name: Andreas Pedersen gender: Male baptism/christening date: 09 Apr 1855 baptism/christening place: Fræna, Møre og Romsdal, Norway birth date: 24 Feb 1855 birth place: death date: name note: race: father's name: Peder Larsen father's birthplace: father's age: mother's name: Ane Pedersdatter

 

 

Andreas var født på Sande.(nr 10)

 

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Fræna, Ministerialbok nr. 565A02 (1845-1872), Fødte og døpte 1855, side 27.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2278&idx_id=2278&uid=ny&idx_side=-33

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...50707010621.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Takk for det Ann-Mary. Det som imidlertid er mest aktuelt for meg er nok å finne forbindelsen mens de er bosatt i Sogn, det er i alle fall slik det ser ut. Jeg har mye arbeid igjen å gjøre her. Må nok se på noen av mine Jølster-grener som er litt korte. Jeg har noen tilbake til middelalderen, men der ser jeg ingen av disse folka. Har en mistanke om hvor jeg skal lete, og det er en gren der det var en del fattigdom, og ungene visstnok ble plassert rundtomkring, så det blir sikkert en utfordring.

 

Det jeg tror er altså at dette er en Sunnfjord-Sogn-forbindelse, men jeg kan jo godt ta feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Har du noen gang sett at "uekte" har blitt retta til "ekte"?

 

Ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

OK. :)

 

@Svehn, takk skal du ha. Da var vel det alt som sto der antar jeg. Ble ikke mye klokere, men takk for at du sjekket. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×