Gå til innhold
Arkivverket

Familien Nylèn fra Rämmen i Värmland - hvem var de ?


Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Kan Anna Stina Jansdatter f. 1829, som giftet seg med Petter Andersson Nylèn i 1861, være datter til den nevnte Jan Nilsson ?

 

Det ser slik ut fra oversikten i FS, og det forklarer jo en del om sammenhengen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Anna Stina Jansdatter f. 1829, som giftet seg med Petter Andersson Nylèn i 1861, være datter til den nevnte Jan Nilsson ?

 

Det ser slik ut fra oversikten i FS, og det forklarer jo en del om sammenhengen..

 

Hei igjen.

Jeg kom en del senere hjem i går enn jeg trodde, så da ble det først nå jeg fikk sett på dette.

 

Ana Stina Jansdotter er født 10/2-1829 og døpt den 15. Foreldre: i Linneråsen Jan Nilsson och dets hustru Anna Pettersdotter. Dette er da hentet fra f. bok for Rämmen.

 

Husforhøret 1827-1831 for Linneråsen i Rämmen viser denne familie:

 

torpare Jon Nilsson f 1802

hustru Anna Pettersdotter 2/1-1811

Barn:

Maja Greta 29/9-31 (her er jeg usikker på om jeg tydet rett på datoen i september)

Anna Stina 10/25-29

Jon Nilssons mor enke Stina Jansdotter f 22/1-1764 bor også hos dem.

Så bor også Jon Nilssons søster Stina Nilsdotter hos dem og hun var født 25/9-1808.

 

Gir dette deg noe klarere svar ? Legger ved en kopi av innføringen i husforhøret jeg.

 

Hilsen Anne Lene

post-445-0-68093400-1356768115_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mitt navn er Aud Nylén, og min olderfar var Carl Petter Nylén som kom fra Remmen, Lesjefors. Jeg er virkelig intressert i mer info og har litt selv også. Personen som reiste sammen med min olderfar er blitt meg fortalt, var en onkel av han-Borck Nylén. Altså jeg arbeider som guide ved Nes Jernverks Museeum der de jobbet fra 1880. Det er stort å få lov til å vandre i disse omgivelsene. mye er bevart og et levende museum. gå inn på nesjernverksmuseeum.no Jeg reiste til Karlstad i 2006 der en slektsforsker ved navn Leif Nyhlen hjalp meg ang dette emne og Carl Petter har 3 rette søsken og 3 halvsøsken. Han reiste kun to ganger tilbake til Lesjefors i løpet av sitt liv. Jeg har vært på Remmen kirkegård en flott kirke med nydelig beliggenhet til vannet.Ta veldig gjerne kontakt, Helge Berntsen og Ann M Engum. Dette var morro. mvh Aud Nylén audnylen@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Petter Nylén gikk under navnet "Pittersen" på NæsJernverk.

Endret av Aud Nylen Olderfar Carl Petter Nylen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til Anne Lene. Jeg tror vi kan konkludere med at forbindelsene mellom Jan og Anders Nilsson nå er avklart, og at Jans datter giftet seg med Anders sønn. Hyggelig å høre fra deg også Aud ! Jeg har sendt deg en e-mail.

 

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS til Anne Lene og Ann-Mary. Dere er begge nå behørig "akkreditert" i slektsboka om Nylèn-familien, og jeg beklager at jeg har forstyrret romjulsfreden i heimen !

 

Godt nyttår fra Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig tilbakemelding Helge. Her forstyrrer da ingen noe romjulsfred. Det er jo bare moro og hyggelig, ekstra moro er det når et spørsmål finner sin løsning. Håper vi fortsetter med det inn i neste år. Ønsker deg et godt nytt år.

 

Forresten slektsboka om Nyhlen familien, er det en bok som skal gis ut ? Det hadde jo vært moro å f.eks lånt den på et bibliotek og sett i den. Eller blir den gitt ut helt privat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mitt navn er Aud Nylén, og min olderfar var Carl Petter Nylén som kom fra Remmen, Lesjefors. Jeg er virkelig intressert i mer info og har litt selv også. Personen som reiste sammen med min olderfar er blitt meg fortalt, var en onkel av han-Borck Nylén. Altså jeg arbeider som guide ved Nes Jernverks Museeum der de jobbet fra 1880. Det er stort å få lov til å vandre i disse omgivelsene. mye er bevart og et levende museum. gå inn på nesjernverksmuseeum.no Jeg reiste til Karlstad i 2006 der en slektsforsker ved navn Leif Nyhlen hjalp meg ang dette emne og Carl Petter har 3 rette søsken og 3 halvsøsken. Han reiste kun to ganger tilbake til Lesjefors i løpet av sitt liv. Jeg har vært på Remmen kirkegård en flott kirke med nydelig beliggenhet til vannet.Ta veldig gjerne kontakt, Helge Berntsen og Ann M Engum. Dette var morro. mvh Aud Nylén audnylen@online.no

 

Dette var jo veldig moro da, og kanskje overraskende ? Håper dere har mye info å utveksle med hverandre. Skulle det være noe jeg kan gjøre for å avklare noe mer i Sverige, så rop ut.

 

Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir bok eller ikke er alltid opp til familien. Mitt bidrag er som regel en tekstfil med data og biografier, ofte med veldig god assistanse fra flinke hjelpere som bidrar på dette forumet, til glede for de som søker sine røtter, og ønsker å bevare sin slektshistorie for sine etterkommere. Godt nyttår i slektsåret 2013, og lykke til med det videre arbeidet ! - One day you'll just be a memory for some people. Do your best to be a good one -.

 

Vennlig hilsen

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.