Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var disse (levde 1715-1725, kanskje Stange): Magdalena Müller, presteenke Malene Bergman og Madam Anne Ipsen


Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Min 6-tippoldefar Nils Olsen Vasåsen Måsjø (1673-1758) brukte Magdalena Müller, presteenke Malene Bergman og Madam Anne Ipsen som faddere til barna sine.

 

Jeg finner ikke disse nevnt i Stange bygdebok. Hvor kan de være fra?

 

Er det noen som kjenner til disse damene?

 

Disse damene var faddere i perioden 1715-25 - og stedet var altså Stange i Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en artikkel i Stange og Tangen menighetsblad - se side 13:

http://www.stangemenighet.no/menighetsblad/2011-03_Stange_og_Tangen_menighetsblad.pdf

 

Fant en artikkel i Stange og Tangen menighetsblad - se side 13:

http://www.stangemen...nighetsblad.pdf

 

Beklager, det er på side 8!

 

Her står det under avsnittet om epitafiet.

 

"Epitafiet, det stor portrettmaleriet som nå henger på veggen i nordskipet, fortelleren merkelig historie om prestekarriere og enkepensjon på 1600-tallet. Da Nils Pedersen Müller i 1680 fikk stillingen som sogneprest i Stange, giftet han seg med sin avdøde forgjengers kone, Margrethe Meckelburg. Hun bragte 5 barn med seg inn i ekteskapet. Senere fikk hun og Müller to barn sammen, hvorpå hun døde. Da giftet Müller seg på nytt, med Malene Bergmann, som igjen overlevde Müller. På epitafiet er sogneprestene Stockfleth og Müller

avbildet sammen med deres felles kone, Margrethe Meckelburg, og med «dine, sine og våre barn» rundt seg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel ikke store hjelpen, men ifølge Stange bygdebok er presteenke madame Møller ved matrikuleringen i 1723 oppsitter på gården Kjemstad.

 

Hun blir begravet 23.12. 1747, 78 år gammel.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9115&idx_id=9115&uid=ny&idx_side=-152

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070513120677.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe, Ann-Mary og Bengt - dette var til stor hjelp!

 

Jeg ser nå at Madame Magdalena Müller og Malene Bergmann er en og samme person. Presteenke på Kjemstad i Stange i årene 1711 til hun døde i 1747.

 

Jeg vet ikke hvorfor mine folk brukte henne til fadder flere ganger. Det skal jeg prøve å finne ut.

 

Madame Anne Ipsen nevnes også som fadder, da bosatt på Kjemstad. Lurer på om hun har noe med Magdalena å gjøre.

 

Grunnen til at jeg spør om disse fadderne er at jeg lurer veldig på hvor min Nils Olsen på Vasåsen og Måsjø Nordre i Stange er fra. Han var født i 1673 et sted - og jeg kjenner ikke foreldrene. Han giftet seg med Dorte Jensdatter fra Vasåsen. Faddere kan gi et spor.

 

Et annet par som er faddere til Nils og Dorte sine barn (og som de også er faddere til) er Bente Kristoffersdatter Muus og hennes Engelbret Kristofersen Opsal.

 

Jeg har DNA-testet denne greina til Nils og der la jeg merke til at jeg fikk en fjern match med en av Muus-slekt.

 

Hvis noen har noen innspill, så er det veldig spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillene - nå har jeg gått gjennom alle!

 

Spesielt takk til Grethe for mange nyttige lenker som jeg kommer til å få bruk for til senere Stangegransking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.