Gå til innhold
Arkivverket

Slektsprogram på tv i 2013


Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Her finnes tydeligvis bare krangling - eller tar jeg feil?

 

Jeg har ikke fulgt godt nok med her, annet enn at jeg har obserbert at Tone Bruvik som moderator har slettet noen innlegg.. Tone Merete Bruvik oppfordret til høflighet. Hvor er denne høfligheten blitt av, om den overhodet finnes??

 

Hva krangelen går ut på, aner jeg ikke, kort sagt. Men det finnes kanskje noen som undres, som jeg også gjør.

 

Undres med deg, Astrid. Liker ikke tonen i mange av innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nevnt hvilke deltakere vi møter i andre sesong av "Hvem tror du at du er?"

 

http://www.nrk.no/informasjon/pressetjenesten/programoversikt/?p_otr_prog_id=KMTE61000111&p_otr_sendedato=20130101&p_otr_anntid=20.35&p_otr_kanal=NRK1&p_knapp=Omtale

 

Foruten Linn Skåber og Eyvind Hellstrøm, som er nevnt tidligere i debatten, får vi se musiker Jan Eggum, skihelt Vegard Ulvang, skuespiller Kari Simonsen, ballettsjef Ingrid Lorentzen, artist Hanne Krogh og eks-politiker Thorvald Stoltenberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nevnt hvilke deltakere vi møter i andre sesong av "Hvem tror du at du er?"

 

http://www.nrk.no/in...&p_knapp=Omtale

 

Foruten Linn Skåber og Eyvind Hellstrøm, som er nevnt tidligere i debatten, får vi se musiker Jan Eggum, skihelt Vegard Ulvang, skuespiller Kari Simonsen, ballettsjef Ingrid Lorentzen, artist Hanne Krogh og eks-politiker Thorvald Stoltenberg.

 

 

Blir spennende med Vegard Ulvang, mener det der er bånd til egen bygd/område også :-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det sto flere sider i Dagbladet i dag om Linn Skåber, men turte ikke kjøpe det i tilfelle det var for mange spoilere. Noen som har lest artikkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon som kan fortelja meg kvifor ættetavlene til Vegard Ulvang, Jan Eggum eller Espen Askeladden (eller andre sokalla "kjende" personar) skal vera meir interessante og spennande enn ættetavlene til alle oss andre? Eg tykkjer det hadde vore mykje meir spennande om ein eller fleire meir eller mindre kjende ættegranskarar kunne presentera deira eigne ættetavler og særleg med vektleggjing på vanskelege ættesamband som dei har nytta særs mykje tid og energi på å løysa. Dette ville gje oss alle eit innsyn i korleis andre arbeider, og me kunne alle læra noko av det! Samstundes kunne problemstillingar presenterast, som framleis står som uløyste, og me kunne soleis organisera "dugnader" slik me stundom opplever på Digitalarkivet sitt Brukarforum!?

 

Kronen på slike TV-program kunne jo so vera DNA-studiar, der me alle kunne få innsyn i korleis denne forskingi skjer for sjølv å kunna ta del i ho? Eg er vel neppe åleine om å freista forstå korleis forfedrar og formødrar kan identifiserast på denne måten...?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det sto flere sider i Dagbladet i dag om Linn Skåber, men turte ikke kjøpe det i tilfelle det var for mange spoilere. Noen som har lest artikkelen?

 

 

Har skummet gjennom den og det var noe som var interessant der faktisk :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Lars i forrige innlegg, men det finnes også her inne noen som tydeligvis er mer opptatt av kjendiser og deres aner enn faget genealogi. Men det er kanskje ikke så rart fordi dette forumet ikke er et genealogisk forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon som kan fortelja meg kvifor ættetavlene til Vegard Ulvang, Jan Eggum eller Espen Askeladden (eller andre sokalla "kjende" personar) skal vera meir interessante og spennande enn ættetavlene til alle oss andre? ...

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Ættetavlene er vel ikke mer interessante, men underholdningsverdien for oss TV-seere er større når det er folk vi har et forhold til. Det handler om konkurranse om seerne. Smale program for særinteresser er det nok slutt på dessverre, både i statskanalen og andre kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende med Vegard Ulvang, mener det der er bånd til egen bygd/område også :-)!

I følge denne interessante tråden som dokumenterer mye norsk skihistorie http://forum.arkivve...ng#entry1468363 så ble det antydet at Vegard Ulvang hadde røtter i Alvdal. Fikk vel ingen avklaring på det, men kanskje vi nå får dette oppklart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne interessante tråden som dokumenterer mye norsk skihistorie http://forum.arkivve...ng#entry1468363 så ble det antydet at Vegard Ulvang hadde røtter i Alvdal. Fikk vel ingen avklaring på det, men kanskje vi nå får dette oppklart :)

 

Det kan godt hende, skal bli interessant å sjå! Tror han skal ha røtter oppi her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Lars i forrige innlegg, men det finnes også her inne noen som tydeligvis er mer opptatt av kjendiser og deres aner enn faget genealogi. Men det er kanskje ikke så rart fordi dette forumet ikke er et genealogisk forum.

 

Hallo! Hadde det vært programmer med ikke-kjendiser hadde det vært like interessant, som jeg nevnte tidligere har jeg sett slike programmer fra USA. Merkelig påstand. Men tror jeg avslutter her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også Ullvang har noen røtter et sted i en dal, men jeg husker ikke i farten navnet på dalen :-)

Og jeg tror ikke programmet om husmannen ole olsen kommer på tv. Selv om det var han og hans likemenn som bygde vårt land og som gjorde at vi ble så dumme at nålevende kjendiser er blitt viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jeg igjen har fått en svært god begrunnelse for ikke å bekymre meg for andres slektsarbeid. Jeg har ikke som fanesak å gå i bresjen for å få fjernet all mulig villfarelser hva feilaktige slektsopplysninger som ligger ute på det store internettet angår. Blant disse er sikkert Geni, likeså tilgjengeliggjøring av gamle slektsbøker og -tavler i stor scala. Alt som publiseres av såkalte sekundærkilder er med på å kunne spre slektsvillfarelser i stort omfang. Folk flest sluker denne lettheten med stor apetitt, det er bare de, for ikke å si oss, som har litt mer interesse av at slekta man presenterer er så riktig som mulig som ikke velger denne lettheten. Jeg ønsker ikke å utnevne meg selv som slektsforskningens "landsfader", som andre her inne finner så mye mer naturlig å gjøre enn meg - derfor konsentrerer jeg meg heller om mitt eget slektsarbeide enn å bruke tid til å bekymre meg på andres vegne.

 

At programmet har sin misjon ved at "vanlige" folk kan få interesse for sine aner er trolig bare svært positivt. Så får det være opp til produsentene av programmene å finne personer som kan ha appell og "catche" seere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning:

 

Ditt forsøk på å sammenligne slektstavler som det som finnes på nettet (kanskje geni.com) og det som finnes av digitaliserte gamle slektsbøker som er publisert av både meg og Nasjonalbiblioteket som like farlig for den jevne slektsgransker, viser jo bare at du ikke forstår så mye.

De genealogene jeg har publisert verkene til har nesten uten unntak vært døde i 70 år eller mer, og alle må forstå at tilgangen til primærkilder var dårligere den gangen, enn det som er tilfelle nå.

geni.com skulle vært et nettsted man kunne stole på, men er blitt det motsatte.

wangensteen.net har aldri vært ment som en kilde, men som et sted hvor alle kan lese hvordan de gamle gode genealogene og forfattere tenkte og arbeidet.

At noen av dere ikke forstår det ser jo de fleste, men jeg synes det er synd at noen av dere også er i mot dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott du presiserer det faktum at jeg "ikke forstår så mye". Det at du mener at jeg ikke forstår deg, eller så mye, gjør meg svært trygg på egne standpunkter. Så får vi bare være enige om at det ikke fører noe frem å gå i dialog med hverandre. Du hevder at andre bruker personangrep, jeg har ikke sett andre enn du bruke negativ omtale av person og ikke kan holde deg til sak - med det forbeholdet at de slettede innleggene forteller noe annet. De har jeg ikke sett.

 

Du som hevder at dette forumet ikke er et genealogiforum - du burde fortelle oss, og gjerne skrive en ny artikkel f.eks på SNL (store norske leksikon) om definisjonen av genealogi, slektsgransking og ætteforskning. Den artikkelen som ligger på nett må jo være betydelig mangelfull, etter din mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vært anene til Ola Nordmann man skulle lage TV-program av hadde nok ikke seertallene blitt like høye. Jeg synes det er er helt ok at utgangspunktet er en kjendis. På den måten får vi mye publisitet rundt slektsforskning.

 

Kjendiser har da også felles aner med oss dødlige - og da blir det interessant og spennende likevel. En av de som er viet et program er i slekt med min svigerinne, og hennes slekt har blitt diskutert her på DA. Jeg er derfor veldig spent på akkurat det programmet, med bl.a. slekt fra Røros, Gudbrandsdalen og Hedemarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vært anene til Ola Nordmann man skulle lage TV-program av hadde nok ikke seertallene blitt like høye. Jeg synes det er er helt ok at utgangspunktet er en kjendis. På den måten får vi mye publisitet rundt slektsforskning.

 

Kjendiser har da også felles aner med oss dødlige - og da blir det interessant og spennende likevel. En av de som er viet et program er i slekt med min svigerinne, og hennes slekt har blitt diskutert her på DA. Jeg er derfor veldig spent på akkurat det programmet, med slekt fra Røros, Gudbrandsdalen og Hedemarken.

 

 

Kjempeenig med deg Grete, for skummet gjennom Dagbladet og ser at det er "vanlige dødelige" blandt anene til dagens "kjendiser" også, for å si det på den måten! Og det jeg leste i dagens Dagbladet var også spennende for egen del for å si det sånn, så allerede første programmet er spennende :)

 

Men det er så sørgelig at noen må utfordre i utgangspunktet en god debatt som denne med å "oppfordre folk" til å bestille legetime hvis de f. eks. sverger til bestemte slektsprogrammer på nett, som f.eks. Geni. Jeg innbiller meg at folk kan ha andre kvalteter enn å være/blitt sykelig opptatt av genealogi og det florerer med mange andre programmer på nett også, så dette tror jeg er noe en aldri blir kvitt uansett hvor en vrir og vrenger.

 

Så hvis dette med "slektsvirus" er den store frykten i forbindelse med de forestående TV-programmer, så innbiller jeg meg at det kan oppstå med alle slektsprogrammer, ja til og med på slektstavler med penn og blyant, hvis ikke primærkilder kontrolleres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg behandler alle sekundærkilder med en viss skepsis - Geni, Family search, slektstrær etc. Sekundærkilder kan sette oss på sporet, men vi som holder på med slektsforskning må bli flinkere til å henvise til primærkilder - for det er det eneste som duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Vegard Ulvang, i likhet med Bjørn Dæhlie og Bjørn Wirkola, stammer fra ekteparet på Bustad i Folldal som levde midt på 1700-tallet, vil ikke det overraske meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jeg igjen har fått en svært god begrunnelse for ikke å bekymre meg for andres slektsarbeid. Jeg har ikke som fanesak å gå i bresjen for å få fjernet all mulig villfarelser hva feilaktige slektsopplysninger som ligger ute på det store internettet angår. Blant disse er sikkert Geni, likeså tilgjengeliggjøring av gamle slektsbøker og -tavler i stor scala. Alt som publiseres av såkalte sekundærkilder er med på å kunne spre slektsvillfarelser i stort omfang. Folk flest sluker denne lettheten med stor apetitt, det er bare de, for ikke å si oss, som har litt mer interesse av at slekta man presenterer er så riktig som mulig som ikke velger denne lettheten. Jeg ønsker ikke å utnevne meg selv som slektsforskningens "landsfader", som andre her inne finner så mye mer naturlig å gjøre enn meg - derfor konsentrerer jeg meg heller om mitt eget slektsarbeide enn å bruke tid til å bekymre meg på andres vegne.

 

At programmet har sin misjon ved at "vanlige" folk kan få interesse for sine aner er trolig bare svært positivt. Så får det være opp til produsentene av programmene å finne personer som kan ha appell og "catche" seere.

 

Pussig denne opptattheten av andres feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldens var et veldig artig program, synes jeg. Kjendisfaktoren til side.

 

Jeg har ikke fullt så kompliserte familiehistorie som Linn, men noe litt relatert. Artig. Jeg følte faktisk jeg ble involvert. Både historiemessig og på et følelsesmessig plan.

 

Mer av dette, NRK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som bærer programmet og gjør det fascinerende mener jeg er hovedpersonen. Utadvendt og naturlig. Hadde nok ikke blitt det samme med en "grå" anonym Ola-nordmann med et lignende slektsforhold. TV er underholdning så vi kommer nok ikke unna kjendisfaktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har vel Tore Strømøy vist at det er mogeleg å lage noko som liknar litt, utan at hovudpersonane er kjendisar. Men det er nok ein fordel at "forteljaren" er trygg på å vere i rampelyset, og har erfaring med å uttrykkje seg på tv. I "Tore på sporet" er det då også Tore som har forteljarrolla. Så Helge har eit poeng. Uansett, så består slekta til kjendisar av vanlege menneske med sine sorger og gleder, noko kveldens gripande historie er eit knallgodt eksempel på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.