Gå til innhold
Arkivverket

"Hvem tror du at du er?" 2013


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Takk til Reidar for svaret i 147.

 

Dette har jeg lurt på lenge, siden de to nevnte offentlig tidlig på 1990-tallet at de hadde funnet ut at de hadde et felles opphav i en slekt i Nord-Østerdal.

Senere oppdaget jeg de ikke veldig fjerne felles forfedrene med Dæhlie, så da kunne det jo være interessant om det på et eller annet vis gjaldt den slekten.

(Er beslektet med enkelte andre tidligere skikonger også, men har ikke den slags talenter selv.)

 

Østlendingens nettutgave har ikke hatt noe oppslag om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Reidar for svaret i 147.

 

 

Østlendingens nettutgave har ikke hatt noe oppslag om dette.

 

Nei så ut som det var bare papirutgaven som hadde dette 2-siders oppslaget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld Rasmus (sjå innlegg #144), så er nok Rasmus A. Tysse i Bø i Vesterålen identisk med den Rasmus Arneson Tysse som vert fødd i Fjaler 3/10 1822. Men eg vert sitjande att med eit stort spørsmål. Korleis greier ein å knyte Rasmus Arnesen/Arntsen i Hadsel (Vilhelm sin dåp/vaksinasjon/konfirmasjon osv.) til Rasmus A. Tysse i Bø i Vesterålen (FT 1865 og dødsfall 1869). Dette kan då ikkje vere teke rett ut av lause lufta. Er det kjelder i samband med Vilhelm der Tysse-namnet dukkar opp, slik som adopsjonspapir eller i samband med betaling for oppfostring? Håpar dei som veit kan seie litt meir om dette.

 

Det er kjekt at tv-programma gjev ei innføring til nybyrjarar om standard verktøykasse for slektsgransking, dvs. folketeljingar og kyrkjebøker. Samstundes tykkjer eg at programmet er lærerikt for oss som har drive litt med dette før, ved at ein også leitar i eit variert utval av andre meir ukjende og utradisjonelle kjelder. Så er det slik at slektsgransking ofte kan ende opp med ei kjedeleg oppstilling av namn og årstal. Ein har i desse tv-programma greidd å puste liv i dette grunnlaget, og formidle dei spennande og gripande historiene som ligg bak. Det er også spennande å få sjå naturen og stadene der desse folka levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han aktuell i forbindelse med Ulvang, og i så fall hvordan?

 

(Jeg er selv ætling via Flaten og Norigard Strømmen, som også er Dæhlies opphav.)

 

Men nå er det slik Odd Roar at Vegard Ulvang har tippoldemor fra Strømmen-grenda i Alvdal da, så det kan hende du blir nærmere i slekt med ham før vi kommer så langt tilbake som til som til Avle Simensen Storsteigen, for det krysser nå ikke før på 1600-tallet.

Har ikke sjekket hva som er Norigard Strømmen som du er ætling fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en privat epost som antagelig viser riktig retning her. (Takk til avsender Arnstein.) Så langt jeg kan begripe går den aktuelle linjen fra Vadsø tilbake til Strømsbakken i Alvdal, og der fortsetter den bl.a. til Storsteigen, men også til en uidentifisert Sigrid Eriksd., som Steimoeggens bok hevder kommer fra Tynset. Gjertrud Estensd. Strømsbakken (f. 1822), som flytter til Vadsø, er der først g.m. skomakermester Håkon Pedersen Stormoen (f. 1828) fra Alvdal (i slekt med Flaten), men han er ikke ane i den aktuelle linjen her.

 

Nordigard Strømmen eller bare Nordigarden med slektslinje fra Storsteigen inngår i anetavlen på Flaten, som er mitt nærmeste opphav i Alvdal (i tillegg til Strålberg i ytre delen av Folldalen). Slekten på Flaten har for øvrig Bjørn Dæhlie og modellen til Reodor Felgen, Peder Sørhus, som dobbelte ætlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en privat epost som antagelig viser riktig retning her. (Takk til avsender Arnstein.) Så langt jeg kan begripe går den aktuelle linjen fra Vadsø tilbake til Strømsbakken i Alvdal, og der fortsetter den bl.a. til Storsteigen, men også til en uidentifisert Sigrid Eriksd., som Steimoeggens bok hevder kommer fra Tynset. Gjertrud Estensd. Strømsbakken (f. 1822), som flytter til Vadsø, er der først g.m. skomakermester Håkon Pedersen Stormoen (f. 1828) fra Alvdal (i slekt med Flaten), men han er ikke ane i den aktuelle linjen her.

 

Nordigard Strømmen eller bare Nordigarden med slektslinje fra Storsteigen inngår i anetavlen på Flaten, som er mitt nærmeste opphav i Alvdal (i tillegg til Strålberg i ytre delen av Folldalen). Slekten på Flaten har for øvrig Bjørn Dæhlie og modellen til Reodor Felgen, Peder Sørhus, som dobbelte ætlinger.

 

Akkurat, og da har du kanskje fått avisoppslaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Og det er stadig ikke å finne på nettet.

 

Nei er nok ikke det, men jeg kan scanne det til deg da, men da vil jeg ha ei mailadr.,! Har nettopp fått en PM med kirkebokinnføringen til Gjertrud, men jeg vet ikke hvem den er fra, var bare et fornavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den ukjente Sigrid Eriksd. som er interessant, resten står vel i Alvdalsboka. Regner med at heller ikke avisen har sagt noe om det som mangler der. Muligens kan litt søk i DA gi svar, siden Alvdalsboka på s. 63 nevner følgende om Sigrid på Strømsbakken: "-- som var fødd på Tynset (i Utistuen?) i 1782." Nå finnes det jo diverse Utistu'er i dalen, så det er litt uvisst hvilken av dem Steimoeggen tenker på her.

 

Kanskje noen andre her vet mer? (Jeg har allerede sett i Aas sin rettingsliste for Alvdal på nettet.)

 

Tillegg: Takk til Reidar for lenke til fadderlisten ved Gjertrud Estensd. sin dåp 29.06.1823. Alle seks faddere er fra Neby og Utby på Tynset, så det er da muligens der i strøket vi finner Sigrid Eriksd. sitt opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det slik at slektsgransking ofte kan ende opp med ei kjedeleg oppstilling av namn og årstal. Ein har i desse tv-programma greidd å puste liv i dette grunnlaget, og formidle dei spennande og gripande historiene som ligg bak. Det er også spennande å få sjå naturen og stadene der desse folka levde.

 

Her ligger det uante opplevelser: Treffe nye, gjerne gamle spennende mennesker, høre historier, naturen og stedene våre forfedre har levd og virket. Oppdage arkitektur og kunstverk, fantastiske områder en ikke tenkt å besøke uten denne tilknyningen. En gammel jordkjeller på en forlatt plass/øy eller et praktfult handelsted på Nordlandkysten. Lofoten med fisken, kysten med jektefart og Bergen med dens Hanseater. Her har vi historien som viser at adelstanden som vi vel alle har en bit av forsvinner i folkedypet. Det viktigste er ikke kansleren, riksråden og ridderne, danskene og tyskerne, (vi er mange innvandrere), ikke hva vi var, men hva vi ble. "Gå strendene", så oppdager du dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra "Hvem tror du at du er?" sin facebook-side:

 

"Til helgen skal talkshowet Lindmo på NRK1 handle om slektsforskning, og de inviterer alle som er interessert i dette til å være med på opptak på NRK Marienlyst fredag ettermiddag. Se invitasjonen:

 

Nordmenn letter etter røttene sine som aldri før. Derfor setter vi i Lindmo førstkommende fredag i slektsforskningens tegn. Vegard Ulvang kommer for å snakke om hvordan det var å være med i ”Hvem tror du at du er”, og superdetektiven Grethe Flood fra Riksarkivet forteller om hvordan hun gravde dypt og grundig til tv-serien. Og gir tips til ferskinger som vil prøve selv! Vi vet at det er mange andre gravende sjeler og fantastiske familiehistorier i Norge. Så vi inviterer alle som deler interessen til å være publikum på opptak, fredag 18. januar 16.30 – 19.30 på NRK Marienlyst. Fortell oss gjerne om du har snust frem et særdeles spennende funn på din egen slektstavle. For påmelding, bruk linken her: www.nrkaktivum.no/lindmo Og husk å skrive i kommentarfeltet hvor du kommer fra. Velkommen!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg det ble flere som fikk Vegard Ulvang som fjern slektning, etter dagens oppslag i Østlendingen å dømme :ph34r:

 

Men denne linja til Alvdal blir nok ikke berørt i kveldens program.

 

 

http://www.nrk.no/ku...ning/1.10867826

 

 

Tror jeg nå har funnet mer om den aktuelle anelinjen bakover til Alvdal. Jeg vet ikke om det i dag er kjent mer om dette enn Steimoeggens Alvdalsbok beretter, men nevner det jeg har observert:

 

Vegard Ulvangs tippoldemor er Gjertrud Estensd. Strømsbakken fra Alvdal (f. 1823), som flytter til Vadsø, der hun (antagelig først) er gift med skomakermester Håkon Pedersen Stormoen fra Alvdal (f. 1828, ikke ane her). Neste hittil uidentifiserte ledd bakover er Gjertruds mor, Sigrid Eriksd., som Steimoeggen sier er fra Tynset og født i 1782 (i Utistuen?).

 

Dette stemmer ganske bra, men Sigrid er nok identisk med Sigrid Eriksd. Kottet (plass under prestegården), som døpes på Tynset i 1781 (Tynset kirkebok 1781 s. 44 øverst). Hun er datter av skomaker Erik Haldorsen, som i (min slektning) Tore Aaens gamle Tynsetbok s. 472 antas å være fra Strømmen i Alvdal. Eriks kone heter Gjertrud Rasmusd. Ved Strømmen er navnet Halvor særlig kjent på Storstrøm, men ingen Erik nevnes i Alvdalsboka som sønn der i aktuell tid, så han er vel i så fall helst fra en annen gård i trakten. (Haldos er det heller ikke.) Erik Haldorsen er først i noen år tjener hos prost Wessel.

 

Dette går det antagelig an å finne ut mer om, men det krever litt tid.

 

Takk til Arnstein Rønning og Reidar Oddløkken for nyttig medvirkning her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg nå har funnet mer om den aktuelle anelinjen bakover til Alvdal. Jeg vet ikke om det i dag er kjent mer om dette enn Steimoeggens Alvdalsbok beretter, men nevner det jeg har observert:

 

Vegard Ulvangs tippoldemor er Gjertrud Estensd. Strømsbakken fra Alvdal (f. 1823), som flytter til Vadsø, der hun (antagelig først) er gift med skomakermester Håkon Pedersen Stormoen fra Alvdal (f. 1828, ikke ane her). Neste hittil uidentifiserte ledd bakover er Gjertruds mor, Sigrid Eriksd., som Steimoeggen sier er fra Tynset og født i 1782 (i Utistuen?).

 

Dette stemmer ganske bra, men Sigrid er nok identisk med Sigrid Eriksd. Kottet (plass under prestegården), som døpes på Tynset i 1781 (Tynset kirkebok 1781 s. 44 øverst). Hun er datter av skomaker Erik Haldorsen, som i (min slektning) Tore Aaens gamle Tynsetbok s. 472 antas å være fra Strømmen i Alvdal. Eriks kone heter Gjertrud Rasmusd. Ved Strømmen er navnet Halvor særlig kjent på Storstrøm, men ingen Erik nevnes i Alvdalsboka som sønn der i aktuell tid, så han er vel i så fall helst fra en annen gård i trakten. (Haldos er det heller ikke.) Erik Haldorsen er først i noen år tjener hos prost Wessel.

 

Dette går det antagelig an å finne ut mer om, men det krever litt tid.

 

Takk til Arnstein Rønning og Reidar Oddløkken for nyttig medvirkning her!

 

 

Foreslår følgende:

 

Bygdebøkene synes ikke å kjenne identiteten til hverken Sigrid Eriksd. sin far, skomaker Erik Haldorsen på Prestkottet (Tynset) eller til Lars Haldorsen på Strømbakken (Alvdal). Eriks datter er jo i huset hos Lars, og overtar gården etter han. En nærliggende tanke er da at Erik og Lars er brødre. Videre bor skomaker Haldor Haldorsen på Kolstu under Kveberg, der han er gift. Og Lars Haldorsen påstås i Alvdalsboka å være fra Kveberg. Både Erik og Haldor er skomakere - er kanskje alle disse tre brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et forslag for å gjøre det ryddigere:

 

Hva med å lage en tråd om Vilhelm Skogsholm og hans aner, og en annen tråd om disse folk i Alvdal og Tynset, og evt. andre tråder om Skåber- og Hellstrøm-forfedre. Det begynner å bli ganske uoversiktelig å følge alle disse parallellene i denne debaetten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et forslag for å gjøre det ryddigere:

 

Hva med å lage en tråd om Vilhelm Skogsholm og hans aner, og en annen tråd om disse folk i Alvdal og Tynset, og evt. andre tråder om Skåber- og Hellstrøm-forfedre. Det begynner å bli ganske uoversiktelig å følge alle disse parallellene i denne debaetten :)

 

Her tar jeg med mitt tidligere innlegg om samme nettopp for å gjøre det litt mer oversiktlig. Hvis flere vil ha en egne debatter er det for så vidt greit, men foreløpig skriver jeg her. Det dreier seg for øvrig om ganske nære forhold rundt personer nevnt i TV-programmet om Ulvang (hittil antagelig uidentifiserte Sigrid Eriksd. er en tipptippoldemor), så dette bør vel være av litt interesse.

 

Hadde det kanskje vært en bedre idé å opprette et nytt tema for hver enkelt deltaker i denne TV-serien? Muligens med tillegg av et hvor en diskuterer programmet generelt uten slektsdata. "Rotet" består jo mest av at det blir veldig mange ulike miljøer å forholde seg til innen ett enkelt tema kombinert med direkte kommentarer om selve programmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under garden Prestkottet s. 543 i Tynset bygdebok bind I (Ivar Streitlien) står det følgende om Erik Haldorsen:

 

Den nye brukeren Erik Haldorsen og broren Jon Haldorsen måtte i 1802 betale ei mulkt på 20 rd. fordi de hadde satt opp bygdesager ulovleg. De søkte om å sleppe mulkta, men fekk avslag frå Rentekammeret i Kjøbenhavn.

 

Om Haldor, Lars og Erik Haldorsen, slik Odd Roar Aalborg nevner i sitt innlegg, (164), er brødre, bør man se om det er en fjerde bror, Jon Haldorsen.

 

I Tynsetboka står det Erik Haldorsen Eggemoen, Alvdal, f. 1739, d. 1803, g 1769 m Gjertrud Rasmusd. F. 1747, d. 1803.

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros. Ps. Jeg har redigert innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Randi for opplysningen.

 

Erik Haldorsen er g.m. Gjertrud Rasmusd. Sistnevntes patronym forekommer en del på Tynset, særlig i den litt tallrike etterslekten til sokneprest Rasmus Madssen, men det finnes nok noen andre Rasmus'er også, både på Tynset og i Alvdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg en vielse i kirkeboka for Tynset i 1792 mellom Joen Haldorsen Strømmen og Brynnild Olsd. Steigen, forloverne er Halvor Jons Strømen og Carl Arnes ibid:

 

Kjeldeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 14 (1790-1800), Vigde 1790-1792, side 19-20.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9207&idx_id=9207&uid=ny&idx_side=-11

Permanent biletlenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603400013.jpg

 

Dette behøver ikke være bror til Erik Haldorsen Kottet, men greit å ta med seg for den som vil lete mer.

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg en vielse i kirkeboka for Tynset i 1792 mellom Joen Haldorsen Strømmen og Brynnild Olsd. Steigen, forloverne er Halvor Jons Strømen og Carl Arnes ibid:

 

Kjeldeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 14 (1790-1800), Vigde 1790-1792, side 19-20.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9207&idx_id=9207&uid=ny&idx_side=-11

Permanent biletlenke: http://www.arkivverk...70603400013.jpg

 

Dette behøver ikke være bror til Erik Haldorsen Kottet, men greit å ta med seg for den som vil lete mer.

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

 

 

I militærrullen for Alvdal i 1783 finnes en Jon Haldorsen (24 år). I rullen for 1750 nevnes på Storsteigen Lars Halvorsen (17 år) og broren Ole (23 år) fra Storstrøm. Denne Lars er ikke nevnt blant sønnene på Storstrøm i Alvdalsboka. (Han er nok oppkalt etter klokker Lars Hanssen Tønset på Kvebergstrøa.) Regner likevel med at Lars Haldorsen på Strømsbakken helst er en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan passe bra med at den aktuelle Sigrid Eriksd. kommer fra Kottet.

 

Da Sigrid ble gift, 22.07.1805, står Haldo Eriksen Kottet som kausjonist:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9198&idx_id=9198&uid=ny&idx_side=-27

 

Dessuten overtok Sigrid Strømsbakken (4-21) etter sin onkel, Lars Haldosen Eggemoen.

Så det ser ut til at Sigrid vokste opp på Strømsbakken.

 

Sigrids far, Erik, kom fra Eggemoen (16-11) i Alvdal, se http://www.jeaas.com/l-elvdal.htm#h16_11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan passe bra med at den aktuelle Sigrid Eriksd. kommer fra Kottet.

 

Da Sigrid ble gift, 22.07.1805, står Haldo Eriksen Kottet som kausjonist:

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-27

 

Dessuten overtok Sigrid Strømsbakken (4-21) etter sin onkel, Lars Haldosen Eggemoen.

Så det ser ut til at Sigrid vokste opp på Strømsbakken.

 

Sigrids far, Erik, kom fra Eggemoen (16-11) i Alvdal, se http://www.jeaas.com...vdal.htm#h16_11

 

 

Takk for denne! Den viser jo at Erik, Lars og Haldor Haldorsen er brødre, som jeg antyder ovenfor. De har også en bror Jon.

 

Har observert denne Haldor, men siden han var nevnt på Atnelien, sjekket jeg ikke nærmere med en gang.

 

Ellers takk for mange meget nyttige og greit søkbare data på dine nettsider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oversiktens skyld setter jeg opp anerekken her:

 

 

Gjertrud Estensd. Strømsbakken er datter av:

 

Sigrid Eriksd. Prestkottet, som er datter av:

 

skomaker Erik Haldorsen Eggemoen på Prestkottet (Tynset), som er bror av:

 

Lars Haldorsen Eggemoen på Strømsbakken (Alvdal) + skomaker Haldor Haldorsen Eggemoen på Kolstu (Alvdal) + Jon Haldorsen Eggemoen.

 

 

En videre titt i Alvdalsboka forteller at Sigrid Eriksd. Prestkottet er g.m. sin tremenning Esten Estensen Storsteigen (Borsa).

 

Sigrids farmor, Berit Eriksd. Olen, er søster av Estens farmor, Marit Eriksd. Olen. Deres far er Erik Olsen Reiten fra Tylldalen: http://www.jeaas.com/avvik.htm

 

 

Her går anerekken dermed både fra Nystu + Borsa Storsteigen og dobbelt fra Øvre Steigen (Olen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne vielsen, 27. april 1770 på Tynset, Erich Haldorsen Bogen og Gjertrud Rasmusdatter, klarer ikke helt å tyde stedsnavnet bak navnet hennes.

Det er foreldre til den Sigrid Eriksdatter som kan være Gjertrud Estensdatters Strømmens mor.

Kjeldeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset i Tynset, Ministerialbok nr. 8 (1767-1778), Kronologisk liste 1770, side 58-59.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9214&idx_id=9214&uid=ny&idx_side=-32

Permanent biletlenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603380228.jpg

 

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.