Gå til innhold
Arkivverket

Sunndal M & R: Dordi Andersdatter Lingjerdet/Hoven f. 1859. Hvor ble det av henne?


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Dordi Andersdatter ble født den 10. sept. 1859 på Sunndalsøra. Hennes foreldre var Anders Johansen Lingjerdet og kona Marit Johnsdatter Hoven. Dordi ble konfirmert i 1875 og bodde da på Hoven. Etter farens død flyttet moren, enken Marit, til Kristiansund der hun ble gift med enkemann Thore Ingebrigtsen Bolghaug. De ble bosatt på Nordlandet i Kristiansund.

 

Jeg har en sterk mistanke om at også Dordi Andersdatter havnet i USA, siden så mange av hennes slektninger på morsiden havnet der. Sannsynligheten er ganske stor for at også hun dro til Minnesota, men jeg finner henne ikke.

 

Dordi var enebarn, hun hadde en eldre søster med samme navn som døde som liten, det var alt.

 

Håper at det er noen som er flinkere enn meg når det gjelder å spore opp folk som dro til USA, som kan hjelpe meg her!

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg løfter denne fram igjen i håp om at noen kan hjelpe meg med å finne Dordi.

 

Her er det eneste bildet jeg tror finnes av hennes mor, Marit Johnsdatter Bolghaug f. Hoven. Min mor sa at de kalte henne for "Marit-moster", men hun var altså hennes mormors moster. Bildet er tatt i 1900.

 

post-69-0-97544600-1357470823_thumb.jpg

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell.

I 1885 sto hun med etternavnet Haaven f.1859 Sunndal.Vanskelig når de bytter navn,men det er vel ikke umulig at hun har reist over dammen som mange andre.Håper vi finner ut av dette.

 

mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Du har vel sjekket emigrerte fra Kr.sund født Haaven fra Sunndal,det var mange men ikke Dordi.

 

mvh

Arnfinn Wangsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da vet jeg hvor det ble av Dordi Andersdatter Haaven, hun døde ugift i Kristiansund den 3. juli 1894:

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071017630011.jpg

 

Se nederst på siden (nr. 58). Hun døde av en "Mavesygdom" på Nordlandet, høyst sannsynlig hos sin mor og stefar.

 

Takk til alle som har vært med på letingen, da vet jeg altså at hun ikke dro til USA allikevel.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.