Gå til innhold
Arkivverket

Berthe Schwenckes, begraves i Bragernes 21.mar.1805


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Hvem var hun ? Hun nevnes som 90 år gammel når hun begraves http://www.arkivverk...y&idx_side=-324 og det er ikke mange kandidater til hennes ektemann. Formuleringen Schwenckes skal jo bety at hun var gift Schwencke.

 

I Bragernes var det mange Schwencke som vel alle stammer fra Johan Gottfried Schwencke 1698-1767, men han kom aldri til Bragernes og oppholdt seg til sin død i Flensborg. Han var gift med Catharine Alberti som dør i 1736 i Flensborg.

 

Hans barn ble buntmakere og den mest kjente med størst etterslekt er Johan Friedrich Schwencke 1730-1803 gift med Anne Sofie Kristine Gad 1731-1804. En annen sønn kom også til Bragernes, Christian Georg Schwencke 1733-1773 ble gift med Marie Sommer Klæboe. Ingen av disse kan altså ha hatt en hustru som ble født ca 1715.

 

Kan Berthe være enke etter stamfaren fra Flensborg og kommet til en av sine sønner etter at han dør i 1767 ? Kan det finnes kilder til dette ?

 

Beklageligvis er det veldig dårlig med skifter etter Schwencke i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser henne ikke i folketellingen av 1801. Kan hun ha kommet til Bragernes etter det, så gammel som hun var?

 

Johan Godtfred, han som ble den mest kjente Schwencke, gikk i lære hos sin farfar som var brennevinsbrenner i Flensburg og vendte tilbake til Drammen hvor han i 1804 startet opp spritproduksjon. Kanskje tok han med seg den gamle dame oppover?

 

Det var et skudd i det blå! Jeg er interessert i Scwenckes buntmaker / garverivirksomhet fordi flere av mine forfedre var involvert med Schwencke og den type virksomhet. Som du sier er det tynt med stoff om familien, men dersom du har detaljer om deres garverivirksomhet og eiendomer, så ønsker jeg å høre fra deg!

 

mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eric.

 

Der er du inne på noe. Jeg har også lett forgjeves overalt i ft1801. Jeg har noen gamle håndskrevne slektstavler som har fobindelsen mellom Westergaard og Schwencke, men dessverre ikke så mye om yrke og eiendommer. Imidlertid fikk jeg tilsendt noe materiale fra flere da jeg forrige gang for noen år siden lette etter noen andre Schwencke. Det omfattet i første rekke Gullaug, men det kjenner du kanskje til.

 

Finnes det immigrasjonspapirer hvis Berthe kom til Norge mellom 1801 og 1805, kanskje mest sannsynlig i 1803 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men det er alltid nyere og mer industrirelatert historie en støter på. Detaljer om de mange alenehåndverkerne fra førindustriell periode er ikke lett å komme over ...

 

eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.