Gå til innhold
Arkivverket

Borchenhagen familien - Brønnøy kommune


Miriam Jenssen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nettopp begynt med slektsforskning, har holdt på i et par måneder, og sitter nå tilsynelatende litt fast. Jeg har klart å finne mine tipp-tippoldeforeldres navn, men jeg klarer ikke for mitt bare liv å finne ut når de er født (tenker da mest på tipp-tippoldefar, det er hans slekt jeg er mest nysgjerrig på). Jeg har sett etter i DIS-Norges gravstedsdatabase, men jeg finner ingen som er begravet med Borchenhagen som etternavn eller som del av fornavn.

Det synes jeg er litt pussig, for det står i kirkebøkene at de heter Borchenhagen... Det eneste jeg vet om familien er at de bodde i Brønnøy, på Torget (Ytre) og at de har bodd der siden en gang på 1600-tallet.

 

Om tipp-tippoldefar vet jeg lite, bortsett fra navnet hans - Jon Christian Johnsen, men ut fra sønnens fødselsdato går jeg ut i fra at Jon må ha vært født mot slutten av 1700-tallet. Jeg har bladd i kirkebøkene, men det er veldig vanskelig å tyde enkelte av innføringene.

 

Er det noen som kjenner til slektsnavnet Borchenhagen, eller som vet hvilke andre steder jeg kan lete? Jeg har forøvrig vært i kontakt med Brønnøy bibliotek, som ikke hadde så mye info å gi over telefon og jeg bor et godt stykke unna, så jeg håper at det kanskje er noen vennlige sjeler her som kan hjelpe meg litt videre :)

 

 

Mvh Miriam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Vi er i slekt og jeg har mye om familiene. Jeg har skrevet slektshistoria for baade Bronnoy og Somna. Jeg er ikke hjem naa (can't figure out how to make norsk letters on this computer!), Jeg kan skrive i kveld. Familien kom til Nordland med Henrik Borchenhagen f. ca. 1634 d. 1710 Rodal Bronnoy. Han var oppgitt aa vaere fra Stargard Pommern (Poland i dag) da han ifolge magistratprotokollen for Bergen i 1664 ble tildelt borgerbrev. Han ble gift ca. 1665 med Kirsten Kristensdtr., dtr.dtr. til presten i Bronnoy og de fikk mange barn. Skriv til meg margaretmiller4@charter.net hvis du vil. Familiene staar i begge bygdeboker. Jeg kan sende mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at han er etterkommer av denne ?

 

Hendrich Borchenhagen

 

tng_male.gif Abt 1633 - 1710

 

http://www.google.no...355534169,d.bGE

Hei!

 

Takk for svar, den siden forsvant for meg da PC'en bestemte seg for å ta "ferie" :) Det stemmer at det er etterkommerne til Hendrich Borchenhagen jeg er på utkikk etter.

 

Hallo! Vi er i slekt og jeg har mye om familiene. Jeg har skrevet slektshistoria for baade Bronnoy og Somna. Jeg er ikke hjem naa (can't figure out how to make norsk letters on this computer!), Jeg kan skrive i kveld. Familien kom til Nordland med Henrik Borchenhagen f. ca. 1634 d. 1710 Rodal Bronnoy. Han var oppgitt aa vaere fra Stargard Pommern (Poland i dag) da han ifolge magistratprotokollen for Bergen i 1664 ble tildelt borgerbrev. Han ble gift ca. 1665 med Kirsten Kristensdtr., dtr.dtr. til presten i Bronnoy og de fikk mange barn. Skriv til meg margaretmiller4@charter.net hvis du vil. Familiene staar i begge bygdeboker. Jeg kan sende mer.

Tusen takk for svar! Jeg har sendt deg en mail :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.