Gå til innhold
Arkivverket

Utvandret fra Flå i Hallingdal


Venche R.
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg er på jakt etter opplysninger om min bestefars bror som utvandret fra Flå I Hallingdal.Jeg har prøvd å søke mange steder, men har så langt ikke hatt hellet med meg.

 

Hans fødenavn er Engebret Helgesen f. 16.06.1904 i Flå. Sønn av Helge Knutsen f. 5/5-1871 (Eggedal) og Sigrid Olsdtr. f. 8/8-1869 (Flå). Han, Engebret skal ha reist ut fra Bergen ca. 17/5-1923/24....usikker på både år og dato. De skulle opprinnelig rese fra Oslo, men rakk ikke båten der. Turen skal ha gått videre til Bergen. Hvordan de kom seg dit vet jeg ikke. Båtens navn skal ha vært "Gripsholm", "Gipsholm" - har desverre ingen eksakte data. Han skal ha reist sammen med en Grøslandsbråten, og en Bernt. En av disse skal være bror av Sigrid Heiplass... Alle 3 skal være fra Flå.

 

Jeg vet ikke om Engebret reiste ut smed etternavnet Helgesen eller Reiersgård, som var bosted ved folketelling i 1910 (b.nr. 29 under g.nr 20). Han kalte seg Helgesen når han ble bofast i Canada.

 

Engebret Canada der han døde 11. mai 1955.

 

Jeg håper jeg har lykken med meg denne gangen og imøteser Deres svar med stor spenning.

 

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Venche Reiersgård

 

I denne saken kan vi bare henvise til emigrantdatabasene og andre kilder i Digitalarkivet, samt til eventuelle utenlandske nettsteder som kan inneholde opplysninger om immigrasjon. Uten mer presise opplysninger kan vi ikke foreta noen oppslag i våre kilder og omfattende arkivundersøkelser har vi dessverre ikke mulighet til å gjennomføre, men du er velkommen til vår lesesal dersom du ønsker å lete mer i kildene selv. Det kan også være at det kan være til hjelp å lete i bygdebøker og annen lokalhistorie, mye ligger ute på nett tilgjengelig på Nasjonalbibliotekets sider.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Venche Reiersgård

 

I denne saken kan vi bare henvise til emigrantdatabasene og andre kilder i Digitalarkivet, samt til eventuelle utenlandske nettsteder som kan inneholde opplysninger om immigrasjon. Uten mer presise opplysninger kan vi ikke foreta noen oppslag i våre kilder og omfattende arkivundersøkelser har vi dessverre ikke mulighet til å gjennomføre, men du er velkommen til vår lesesal dersom du ønsker å lete mer i kildene selv. Det kan også være at det kan være til hjelp å lete i bygdebøker og annen lokalhistorie, mye ligger ute på nett tilgjengelig på Nasjonalbibliotekets sider.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

 

 

 

Hei igjen.

Jeg har funnet mer eksakte opplysninger, men mangler fortsatt noe...

Jeg er spesielt interessert i nr. 1 på lista under her. jeg vet at de kom til England, reiste videre fra Liverpool 21. mai 1926 og kom til Quebeck Canada 28. mai 1926.

De reiste fra Liverpool med båten SS Montcalm på 3dj klasse. Det jeg veldig gjerne skulle visst var hvilken båt de reiste med fra Bergen, og håper på hjelp fra dere. De rakk ikke båten fra Oslo, tok tog til Bergen og båt derfra til England. Hvilken havn de kom til vet ikke jeg noe om. Vi, familien, har tidligere fått innformasjon om at de skal ha reist med Gripsholm.....jeg kan derimot ikke grei å finne noe selv. Please help me :-)

Mvh

Venche Reiersgård

 

 

Emigranter fra Oslo 1867-1930 gammel

 

 

173745 Oslo 7789 1926 Mai 19 Engebret Helgesen Reiersgård m u Skogsarb. 16061904 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40 fglass.gif

 

173746 Oslo 7790 1926 Mai 19 Bernt Knudsen Reiersgård m u Skogsarb. 14061902 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40 fglass.gif

 

173747 Oslo 7791 1926 Mai 19 Olav Olsen Reiersgård m u Jordbr.arb. 16121905 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40 fglass.gif

 

173748 Oslo 7792 1926 Mai 19 Olav Knutsen Reiersgård m u Skogsarb. 21011905 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40 fglass.gif

 

173749 Oslo 7793 1926 Mai 19 Gunnar Torgeirsen Grøslandsbråte m u Skogsarb. 26071905 Flaa Canada Via Bergen Og England. Utv.av Opland. Bedre F Norge 740,40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basen Emigranter fra Oslo 1867-1930 er basert på materiale fra emigrantprotokoller fra Kristiania/Oslo politikammer som er ved Statsarkivet i Oslo. Du kan forhøre deg hos dem om det kan finnes flere opplysninger i disse protokollene. Eventuelt kan du kontakte Statsarkivet i Bergen, siden det er fra Bergen Engebret Helgesen reiste.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.