Gå til innhold
Arkivverket
Anett Ytre-Eide

Feil farsnavn på brudens far? Innvik, Sogn og Fjordane

Recommended Posts

Anett Ytre-Eide

Anne Antonsdatter gifter seg med Peder Pedersen Lillestøl:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=INNV15VI&gardpostnr=1083&merk=1083#ovre

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at far til bruden er Anton Anderson Sætren, da jeg ikke finner noen andre som passer. Brudens alder og gård stemmer med det jeg har fra før.

 

Det farsnavnet som er registrert på brudens far er også det samme i den originale kirkeboken, så det er evt. der feilen har oppstått.

 

Jeg har foreløpig registeret dette ekteskapet på "min" Anne med et spørsmålstegn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Vigde i Innvik 1815-1899

1083 Peder Pedersen Lillestøl 41 Anne Antonsdatter Sætren 46 23.05. 1847 Peder Knudsen Anton Rasmussen enkemand

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Virker ikke linken min? Den virker hos meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Linken virker.

 

Fant ikke noen dattter av Anton Rasmusssen som passer jeg heller.

Kan kanskje være en feilføring i kirkeboken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

@Ann-Mary, nei det er i alle fall ikke noen Anton (heller ikke med andre stavemåter) Rasmussen som får barn i Innvik rundt denne tiden.

 

Tror jeg har funnet dem i folketellingen 1865 like ved Lillestøl i Hornindal (samme tellingskrets, gården etter Lillestøl). http://digitalarkive...f01038272001377

 

For sikkerhets skyld har jeg lett etter barn i Horningdal, Innvik og Stryn, men finner ingen. Hadde ikke regna med det heller, men det kunne jo vært mulig at hun var gravid da de gifta seg. Jeg har sett så gamle mødre. Men for now regner jeg disse som barnløse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harald Søren Storaker

Det er menneskelig å feile. Her har presten gjort ein feil.

Anne rakk jo å bli med i FT-1801 http://digitalarkive...4&merk=584#ovre

Eldste broren heitte Rasmus, kanskje det har hatt medvirkning til prestens feil. I dagligtale blei Anton gjerne kalt "Anton på Sætra" eller noe liknande.

 

Men i 1847 var denne broren død http://digitalarkive...4&merk=844#ovre - mens faren Anton Andersen ennå var kårmann på Sætren http://digitalarkive...&merk=2956#ovre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Bergesen

Det er vel din Anna som er døbt 4/1-1801 på Sætre av foreldre Antonius Andersen og h. Mari Pedersdatter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Ja, jeg har jo sett slike feil før, men ville være sikker på at dette var riktig person. Klart det kan gå surr i navn, det var jo mye "resirkulering" av navn. Mye Pernille på kvinnesiden for eksempel. Jeg jobber akkurat nå kun med kvinnene i pappas morslinje for å løse en gåte. Så mennene er av mindre interesse. ;)

 

@ Rune, ja dåpen har jeg. Men du må sende meg mailadressen din slik at jeg kan sende deg de filene om familien på Nordfjordeid. :)

 

@ Harald, ja har sett den folketellingen. Der er det jo en annen feil; det er ingen jenter som heter Kari, men Mari/Maren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.