Gå til innhold
Arkivverket
Rune Thorstensen

Ole Larsen, Tyvåg, Kinn, Sogn og Fjordane død 1766. Hvem var han?

Recommended Posts

Rune Thorstensen

Er der noen som har kjennskap til denne Ole Larsen, som altså døde på gården Tyvåg i Kinn, Sunnfjord 1766. Han fikk bygsel på gården i 1743. Etter han død ble det avholdt skifte, men teksten der er noe uklar. Det kan se ut som om han var gift, menet er korrekt så hadde han to søstre, Anne og Ragnhild Larsdøtre. Anne var trolig født rundt 1720. Ragnhild har jeg ikke alder på, men hun var umyndig i 1766. Det kan bety at hun var ugift men likevel voksen.

Er der noen som vet hvem denne Ole Larsen var, hvor han kom fra, hvem han var gift med og eventuelt hvem som var foreldrene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje E Skrolsvik

Hei. Det ser ut som om det står no slik som at det ikke er nokk til å betale kreditorene. Men arvingene som er nevnt er 1.enken ,2 daatter Anne Larsdatter g m klokker Modestus Fæster, 3.daatter Ragnilde ugift m verge Modestus Fæster. Må sjekke hvem som da var gift med klokkeren så ser vi om det er datter eller søster.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Legger for ordens skyld inn selve skiftet:

 

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Svanø birk tinglag, Skifteprotokoll A 13b , 1763-1772, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol. 301-600. Register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24202/171/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081127610171.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Takk for bidragene.

 

Det er det som er kjernen ved problemet. Dersom Anne og Ragnhild er Larsdøtre, kan de ikke være barn av Ole Larsen, da ville de ha vært Olsdøtre. Når det gjelder Anne, er hun altså i 1801 oppgitt å være 82 år og heter Olsdtr. til farsnavn og bosatt som enke på Vassenden i Jølster hos sin datter og svigersønn..

Det kan selvsagt tenkes at det er feil i skiftet og skulle ha stått Olsdtr. og ikke Larsdtr. på de. Da kunne jeg ha akseptert at de var døtre av Ole.

 

Det springende punktet er jo hvor Ole kom fra og hvor gammel han var i 1743 da han fikk bygsel i Tyvåg. Anne var født rundt 1720. Dersom Ole var faren må han trolig være født før 1700.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Jeg ser av en debatt her inne om Fæster i Bremanger og Kinn at det er nevnt en Modestus Fæster som hadde ei datter Helena Margretha til dåpen i Førde i juli 1759:

 

Sogn og Fjordane fylke, Førde, Ministerialbok nr. A 3 (1749-1764), Kronologisk liste 1759, side 62.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11404&idx_id=11404&uid=ny&idx_side=-62

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070227240724.jpg

 

Er det mulig at dette er Modestus Fæster som er nevnt i skiftet etter Ole Larsen eller er jeg helt på bærtur?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Ja, dette er den samme Modestus Fæster. Han fikk fire barn jeg kjenner til i Førde mellom 1759 og 1765/68. Helena Margretha er et av barna, en annen dater Anne Laurentze ble gift i Førde 1790 med Simon Olsen og bodde i 1801 på Vassenden i Jølster med sin mann og sin mor, Anne Olsdtr.

 

http://digitalarkive...35&merk=35#ovre

 

Nevnte Anne Modestusdtr. Fæster døde/ble gravlagt 16.11.1838. Hun hadde da kår på gården Naustdal.

 

http://digitalarkive...merk=90959#ovre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil Russøy

Eg er usikker på om det finnes fleire Ole Larsen på Tyvåg, men eg har ein Ole Larsen Tyvåg gravlagd juni 1966 70 år gamal. (oppe høgre side)

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 2 (1729-1785), Kronologisk liste 1766, side 344.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-329

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70510610406.jpg

 

(så vidt eg ser av skiftet, så er det datert mai 1766, kan det då vere feil at han er død 1765?)

juni 1866 er vel jordpåkastinga)

 

mvh Egil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Takk skal du ha Egil.

 

Jeg har rettet årstallet til 1766.

Detvarr nok en skrivefeil av meg tenker jeg. Det kan jo tenkes at Ole var syk og at det ble igangsatt skifte mens han fortsatt levde. Dersom han var far til Anne og Ragnhild kan det passe at han var født ca 1696 da Anne skal være født rundt 1720.

 

Men hvem er så denne Ole Larsen og hvor bodde han og familien før de kom til Tyvåg i 1743?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje E Skrolsvik

Hei Grethe. Det må være rett "klokkeren" Modestus Fæster. Men hva het hans kone ?Anne ? Var hun en Larsdatter eller en Olsdatter ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Jeg kan igjen bare vise til innlegg 6 med lenke til folketellingen i 1801 for Vassenden, Jølster. Der er hun oppført som Anne Olsdtr.

 

Dersom det er rett mann Egil viser til i innlegg nr.7 vil jeg tro at Ole Larsen Tyvåg var far til Anne og Ragnhild og at det dermed er feilt etternavn på jentene i skiftet etter Ole.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje E Skrolsvik

Du har rett . Ole Larsen Tyvåg står som Danemann i skiftet og antagelig så har døtrene benyttet Larsen/Larsdøtre som etternavn. Men de er Olsdøtre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

At faren blir kalla Dan(n)emand har nok ikkje noko å seie for namnebruken på borna/systrene; dei er nok skrivne med patronym, men kanskje ikkje det rette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Hei igjen.

 

Lett å bli klok på dette er det jo ikke, som med resten av Fæster problematikken. Men jeg vil inntil noen klarer å dokumentere det motsatte holde på at Anne og Ragnhild var døtre av Ole, og at de derfor er Olsdøtre og ikke Larsdøtre som det står i skifte.

 

Rett nok har vi ikke funnet noen Ole blant Modestus barn, men vi har i alle fall en Frantz Olaus født og død i 1763. Og selv om det jo kunne være feil i 1801 tellingen, så er det dette med alder. Anne var født rundt 1720 og Ragnhild trolig noen år senere. Og Ole var trolig født noen små år før 1701. Problemet er jo at vi ikke aner hvor Anne og Ragnhild er født, og hvor de oppholdt seg før Ole fikk bygsel i Tyvåg i 1743.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.