Gå til innhold
Arkivverket

AVSLUTTET!: "Fotograf Hans Krums illegitime barns mor."

Tore Andreassen
 Del

Recommended Posts

Jeg må vel avslutte denne tråden. Utgangspunktet for den var at da jeg fant at Hans KRUM straks etter sin første kone Betzy Catrine HAABJØRNs død fikk en sønn Thoralf med pige Ragnild JOHANSDTR. og døpte ham i Leinstrand krk. ble jeg en smule "alterert" som vi sier her oppe. Forvirringen ble ikke mindre da jeg ikke fant noen sammenheng mellom pigen og Leinstrand. "Begge Forældre fra Trondhjem." I forvirringens trodde jeg at jeg leste at hun bodde hos Ole P. NYPEN, på gården som ligger like ved kirken, Ole og Lisbeth NYPENs gård. Henholdsvis hengt og brent for hekser på 1600-tallet:

"I den bekjendte Troldomssag, der i 1670 anlagdes mod Lisbeth Nypen og hendes Mand Ole Nypen i Leinstrandens Annexsogn, har Oluf Mentzen, som de Angjældendes Sjælesørger, meddeelt sit Vidnesbyrd, under 20 Aug. s. A., om at der havde gaaet det Ry og Rygte i Menigheden, at Begge skulde omgaaes med Signeri og Troldom." Med min "menning" Oluf MENTZENs innvirkning, gikk jeg sannsynlig

vis "helt av skaftet".

Men for å gjøre en lang historie kort. Uansett navnenes forskjellige innførsel (Ragnild/Ragnhild, Bergitte, Johansdtr./Johannesdtr./Johannesen), i diverse kirkebøker og andre kilder, Hans og Ragnild hadde nok et ilegitimt barn, men de giftet seg og fikk både Ragnvald og Helga legitimt. Snipp, snapp snute..........

Jeg må igjen takk for den store interessen.

TORE-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.