Gå til innhold
Arkivverket
erling t endresen

Hva slags hakke medbragte Karl Erik Fransén i Arendal ved arrestasjon i 1893?

Recommended Posts

erling t endresen

Arendal hjelpefengsel 11.07.1893: Karl Erik Henriksen Fransén har betlet, ble dømt og måtte i arresten noen dager. Han medbragte 1 pung, 1 kniv og 1 hakke .... ja, men hva slags hakke er det snakk om? Han var jernbanearbeider, stenarbeider, omstreifer, gruvearbeider osv i årene han var i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Arendal hjelpefengsel 11.07.1893: Karl Erik Henriksen har betlet, ble dømt og måtte i arresten noen dager. Han medbragte 1 pung, 1 kniv og 1 hakke .... ja, men hva slags hakke er det snakk om? Han var jernbanearbeider, stenarbeider, omstreifer, gruvearbeider osv i årene han var i Norge.

Klink(e)hakke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Sigdestad

Eg kan ikkje skjønne anna enn at der må stå "korketrækker", altså ein "reiskap" som ofte fylgde med ein lommekniv... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

... hmm ... det er 3 tvillause t-ar i innførsla, 4 dersom den neste rubrikken er ført av same person. Desse 3(4) t-ane har ein tydeleg tverrstrek nede, uavhengig av kva som kjem etterpå. I ordet Erling spør om, er det ingen slik tverrstrek.

Eg greier ikkje å lese "Klink-" inn i dette heller....

Det er svært knapt med tekst å samanlikne med. Har ikkje denne fangevaktaren skrive noko meir i protokollen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Eg kan ikkje skjønne anna enn at der må stå "korketrækker", altså ein "reiskap" som ofte fylgde med ein lommekniv... :)

Har nok litt sansen for "korketrekkeren" din, og var kanskje et greit tilbehør i livet han førte ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Terje Hatvik

.... Eg kjem og fram til 'korketrækker', noko som sikkert er ein nyttig reidskap for ein omstreifande og tørst mann :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erling t endresen

Takk for tips.

Jo sandelig men.... det står korketrækker! Det ser jeg når jeg nå ble sporet av fra hakken min. Jeg trodde den var et bevis på lit "klasse", men her er det tørsten som har kommet i første rekke.

Takk igjen for hjelp!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Ja, står det no eigentleg det? Kan vi få meir av sida så vi kan sjå litt fleire ord frå denne skrivaren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erling t endresen

Ja, jeg for min del er nå overbevist om at det tår Korketrækker i alle fall. Men jeg skal scanne og legge inn litt mer av siden senere. Og nye tips mottas gjerne, jeg lar meg eventuelt overbevise om aannet ord hvis argumentene er gode :-)

Ellers medbragte han ved ulike anledninger en tom pengepung, kortspill, 43 øre, tobakksstump, en sigar og slike småting. En korketrekker passer bedre inn i det mønsteret enn ei hakke, i grunnen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erling t endresen

Håper dette er lesbart

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jonny Mydland

Tror ikke det er noen tvil om at det står Korketrækker... :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.