Gå til innhold
Arkivverket
Valgjerd Nauta-Fredriksen

Östfold: Hendrik Larsen, Thorsøe: far til Fredrik?

Recommended Posts

Valgjerd Nauta-Fredriksen

Min ane Fredrik Hendriksen (og tvillingbroren Jens) ble født 10. mai 1826 på Sturød under Östby, Skjeberg kommune. Farens navn: Hendrik Larsen, "tjener på Tho®søe og gift mand." Moren var enken Hellene Jensdatter.

Jeg har lett lenge etter Hendrik, (også i det gamle forumet); gikk i lang tid ut fra at Hendrik Larsen må ha vært mellom 20 og 60 år ved tvillingenes fødsel i 1826.

Kirkeboken for Torsnes i Borge melder imdlertid:

7.juli 1838: død Hendrik Larsen, Thorsøe, fattiglem, 85 år. D.v.s. 73 år i 1826.

Jeg kan ikke finne noen annen Hendrik Larsen som kan ha vært i tjeneste på Thorsøe i 1826.

Men: Ved Fredriks konfirmasjon 12.10.1845 står det : "NB.: Uekte. Far: Inderst Hendrik Larsen" og ved Fredriks bryllup 30.11.1855 oppgis som far til brudgommen; "Hendrik Larsen, Sturød". Betyr det at Hendrik Larsen fremdeles er i live i 1855?

Hva tror andre slektsforskere: Kan jeg anta at Hendrik Larsen, som døde i 1838, er faren til Fredrik og Jens?

Jeg kan ikke finne andre opplysninger om denne gamle Hendrik fra Thorsøe, f.eks.

Hvor ble han født? Hvem hadde han vært gift med?

Kan han ha vært svensk? I så fall, i hvilke svenske kommuner er det mest logisk å lete? Og er svenske kirkebøker å finne på internett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive