Gå til innhold
Arkivverket

Sindsyk

Elise Nylend
 Del

Recommended Posts

Jeg oppdaget nylig at min tippoldefar ble "innlagt" på sinnssykekoloni, og det jeg lurer litt på, dersom det i det hele tatt finnes noen videre forklaring på det, lå i ordet/diagnosen sinnssyk? Jeg har tolket det sånn at det er mentalt, men er det noe mer i det? Hva skjedde med de som var på disse såkalt sinnssykekoloniene? I dette tilfellet gjelder det sinnssykekolonien på Matrand, Eidskog.

Legger med lenke:

http://digitalarkive...f01036404004174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være sinnsyk ligger i ordet; det å være syk på sinnet. Hva dette eksakt innebærer i form av en moderne diagnose, er ikke lett å vite i ettertid. Når det gjelder sinnsykeomsorg i historisk perspektiv har historikeren Per Haave skrevet en rekke artikler og bøker om emnet, eksempelvis historien til Sanderud sykehus i Stange kommune. I andre halvdel av 1800-tallet ble det opprettet en rekke store, amtsdekkende asyler/sykehus som lå isolert i landlige omgivelser og som også drev gårdsdrift. Det ble også etablert en rekke klinikker og private tilbud. Ordet sinnsykekoloni beskriver gjerne at pasientene drev jordbruk eller gårdsdrift som et ledd i oppholdet og pleien. Etterhvert som lovverk og behandlingsmetoder har endret seg, ble denne typen sinnsykeomsorg avlegs, men eksisterte mange steder fram til 1960-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.