Gå til innhold
Arkivverket
Stein Ole Kjær

Parenthetical ancestry

Recommended Posts

Stein Ole Kjær

Har støtt på dette uttrykket - noen som vet hva det betyr (oversettelse)?

Stein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Har støtt på dette uttrykket - noen som vet hva det betyr (oversettelse)?

Stein

Greier ikke å svare noe godt på spørsmålet, men når en søker på uttrykket er liksom dette det første som kommer opp, men du har sikkert sett dette selv regner jeg med?:

http://www.gen-find.com/assets/uploads/documenting_your_family_history_741.pdf

Så beklager at det ble et litt "goddag mann økseskaft-svar", for skulle vel hatt en direkte oversettelse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Karsten Damén

Det er svært at oversætte dette udtryk. Det beskriver en metode til at lave slægtsoversigter, som man sjældent ser brugt. Metoden er efter min mening noget uoverskuelig og ikke brugervenlig.

Benævnes også Parenthetical Lineage.

Jeg mener, at et af de kendte slægtsprogrammer kan lave sådanne rapporter, men jeg har glemt hvilket:-)

Et eksempel findes her:http://genealogy.sta...vent-yet-proven

Karsten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Karsten Damén

Jeg fandt nu et eksempel på en Descendancy Report, hvor der også er brugt Parenthetical Lineage.

Nederst på siden (generation #6) ser man bedst, hvorledes "linjen" angives i parentes:

http://wc.rootsweb.a...bledb&id=I02439

Karsten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Berit Knudsen

Parentetisk, uttales parent'etisk, betyr vel noe slikt som - innskutt som parentes.

Kan det være en slektsbemerkning i parentes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stein Ole Kjær

Jeg skal oversette følgende to uttrykk:

"Include parenthetical ancestry" og "Parenthetical ancestry in italics"

Det er ikke rom for lange setninger eller utredninger. Dette skriver seg fra et slektsprogram som oversettes.

Stein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Myhre

Parenthetic, , of , relating to or inserted as a parenthesis: parenthetical remarks..parenthetically (adverb)

Parenthetical herkomst i kursiv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Dette ser ut som ein særskilt dialekt av stammespråket til ei spesiell grein av ættegranskar-folket....

"Parenthetical" tyder, som Berit og Lars påpeikar, eit innskot i parentes.

For at dette skal få meining for brukarane av dataporgrammet, må brukarane vere samde om - eller ha fått eintydig informasjon om - kva slag opplysningar som skal stå i parentes.

"Parenthetical ancestry" må vere slike forfedre ein set i parentes; så direkte omsett vert det "forfedre i parentes".

"Include parenthetical ancestry" må verte "ta med forfedre i parentes"

og "Parenthetical ancestry in italics" må verte "vis forfedre i parentes i kursiv"

Både på engelsk og norsk må du kjenne "koden" - kva er "forfedre i parentes".

Sannsynlegvis er det personar der opplysningane er usikre.

I så fall vil "ta med usikre forfedre" og "vis usikre forfedre i kursiv" vere mykje betre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Håvard Moe

Sannsynlegvis er det personar der opplysningane er usikre.

I så fall vil "ta med usikre forfedre" og "vis usikre forfedre i kursiv" vere mykje betre.

Tvert imot trur eg det er der ein har sikre forfedre. Opprinneleg er dette ein måte brukt av amerikanske slektsgranskarar for å vise ættelinja attende til fyrste innvandrar til Amerika, og er definert i nokre spesifike rapporttypar definert av amerikanske genealogiske tidsskrift.

Eg ville nok gått for ditt fyrste forslag "ta med forfedre i parentes".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild Kompelien

Ser det som omtales her er i vanlig bruk i etterkommerrapporter fra programmet Brothers Keeper.

Eksempel:

Ole Andersen (Anders Olsen2, Ole Olsen1), som da betyr at etterkommerrapporten starter med Ole Olsen, neste generasjon er Anders Olsen. For neste generasjon, et barn Sverre Olsen av Ole Andersen, vil da f. eks. starte slik:

Sverre Olsen (Ole Andersen3, Anders Olsen 2, Ole Olsen 1), og deretter data for Sverre Olsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Jon Moastuen

Ser det som omtales her er i vanlig bruk i etterkommerrapporter fra programmet Brothers Keeper.

Eksempel:

Ole Andersen (Anders Olsen2, Ole Olsen1), som da betyr at etterkommerrapporten starter med Ole Olsen, neste generasjon er Anders Olsen. For neste generasjon, et barn Sverre Olsen av Ole Andersen, vil da f. eks. starte slik:

Sverre Olsen (Ole Andersen3, Anders Olsen 2, Ole Olsen 1), og deretter data for Sverre Olsen.

Slik er det også i etterkommerrapporter i Legacy.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Har ikkje dett med ordet Parent = forelder å gjere då? Parental betyr i andre samanhengar det som vedkjem foreldre -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore Andreassen

Ørjan KARLSSON til Hov (Karl Pedersson, Peder NN) ble født cirka 1400.

Ørjan Karlsson er sønn til Karl Pedersson som er sønn til Peder NN

Som Arild Kompelien skriver. Thats it!

TORE-A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stein Ole Kjær

Takk for svar. Forfedre i parentes/kursiv er nok det som dekker best tror jeg.

Stein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.