Gå til innhold
Arkivverket

Når døde Maren Kristine (f. Grønneberg) og Christian Olsen


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

I dødsfallprotokollen sto det ikke mye mer enn at vognmann Christian Olsen døde på Rikshospitalet og ble gravlagt på fattigvesenets regning:

Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll A 7 , 1864-1870, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/25422/90/

Løpenummer 540.

 

Siden en ikke vet om dette er riktig Christian Olsen, blir det bare spekulasjoner videre:

Hvorfor sto det ikke noe om etterlatte? Var de blitt skilt? Var adressen Fjerdingen 42 tilhørende en av fattigpleiestiftelsene som lå i Storgata 40?

Det er jo forsåvidt ikke umulig at han har fått seg arbeid med transport, men innførselen mangler informasjon som kunne bekreftet hvem dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dødsfallprotokollen sto det ikke mye mer enn at vognmann Christian Olsen døde på Rikshospitalet og ble gravlagt på fattigvesenets regning:

Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll A 7 , 1864-1870, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n..._read/25422/90/

Løpenummer 540.

 

Siden en ikke vet om dette er riktig Christian Olsen, blir det bare spekulasjoner videre:

Hvorfor sto det ikke noe om etterlatte? Var de blitt skilt? Var adressen Fjerdingen 42 tilhørende en av fattigpleiestiftelsene som lå i Storgata 40?

Det er jo forsåvidt ikke umulig at han har fått seg arbeid med transport, men innførselen mangler informasjon som kunne bekreftet hvem dette er.

Vi vet ikke når Christian kom til Mangelsgården, bare at han var der i 1865. Familiens adresse i 1865 var Snedkergangen 1, men det er vel ikke utenkelig at familien måtte flytte til en annen adresse. Slik er det vel en mulighet for at både Christian og Maren kan ha bodd i Fjerdingen 42 når han dør i 1866. I 1875 er Maren enke og bor i Storgaten 4 sammen med to av sønnene sine. Min farfar har også oppgitt den adressen som sin i sjømannsprotokollene. Først i 1885 ser vi at Maren bor Storgaten 40. Jeg har sendt en e-post til Oslo Byarkiv som skal ha lister over de som bodde i en av institusjonene på denne adressen.

 

Var det vanlig at det sto noe om etterlatte i kirkebøkene. Jeg kan ikke se at det gjør det for noen av de andre på samme side. Hvor står det om dette med at denne Christian Olsen ble gravlagt på fattigvesenets regning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg vet Christian Olsens sønn, min farfar Adolf Syver, bodde i Storthingsgaten da han ble konfirmert i 1872 (nr. 70). Det står det faktisk at hans far var søindrulleret. Kan det være at de oppgav noe som var en gang i tiden da alt var greit, eller er det trolig at han var i live og bodde sammen med familien i 1872. Det er tre år før vi får vite at Maren er enke i FT-1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren behøver ikke være i live ved konfirmasjonen selv om han står oppført som far. Foreldrene står nevnt uansett om de lever eller ikke.

Slik har i alle fall jeg oppfattet det (på generell basis). De som vet dette bedre bes imidlertid korrigere meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.