Gå til innhold
Arkivverket

Finne personer involvert i en ulykke


Andenæs
 Del

Recommended Posts

Hei

 

På nettsiden til Vestre Gausdal kirke så står det at "folk rundt Fosset i Vestre Gausdal måtte i århundrer reise til Østre Gausdal for kirkelige gjøremål, skjønt det fantes en kirke i Bødalen (omtrent midtveis mellom Forset og Aulstad). Det fortelles at konfirmantene hadde en lang og farefull vei, og at to barn druknet i en stri elv ved forsøk på å ta en snarvei over fjellet". Ulykken skjedde før 1781.

 

Hvordan kan jeg finne personene som døde i denne ulykken? Eventuelt om noen vet om noen andre drukningsulykker i Vestre Gausdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at det var en gutt og en jente som gikk bort. Gutten het Amund Lauvålien og ulykken skjedde i Vesle-elva i Gausdal. Vet noen hvordan jeg kan finne disse to personene i folketellingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at det var en gutt og en jente som gikk bort. Gutten het Amund Lauvålien og ulykken skjedde i Vesle-elva i Gausdal. Vet noen hvordan jeg kan finne disse to personene i folketellingene?

 

Dersom ulykken skjedde før 1781, finner du ikke disse i noen folketellinger, da den eldste folketellinga er fra 1801.

 

Gausdal har kirkebøker tilbake til 1693, så det bør være mulig å finne noe der. En gjennomgang av begravelseslistene kan også avdekke andre drukningsulykker. Når folk døde på dramatisk vis, ble det ofte notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gode og velmente råd:

 

Legg spørsmålet ditt inn i Brukernes eget forum og velg en litt mer dekkende titel/overskrift på innlegget der bl.a. navnet Gausdal bør inngå. Dermed vil du forhåpentlig tiltrekke deg oppmerksomhet fra gode hjelpere med lokalkunnskap, og sjansene for gode svar og oppklaring er bedre. (Jeg vet det finnes Gausdal-eksperter som regelmessig leser og svarer der...)

 

Og en ting til: Ifølge forumets ordensregler skal man bruke fullt visningsnavn. Navnet kan endres ved å gå inn på brukerprofilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.