Gå til innhold
Arkivverket

Nils Nilsen og Karen B Karlsdatter/ Evenes i ofoten


Egil Inge Reitan
 Del

Recommended Posts

Hei jeg prøver finne min tippoldefar og mor.

 

Begge har vanlig navn . Nils el Niels finner jeg når ser på døds dato karen var den 03-09-1863 da står det Nils. men da kan hun ikke være med i folketelling. Men skulle tro jeg skulle finne min oldefar der. da skriver jeg Kristen olai Nilssen. men da kommer ingen opp. men han heter jo det når ser på 1873 konfirmasjon. men søker så christen olai da kommer 2 opp.. begge far som heter Nils.

 

Så prøver jeg nordland og nærhet av evenes og skriver Karen Bergitte Carlsdatter får da opp en som har mann Nils og barn Carl og en mann Nils som har barn Christen.

 

Er det mulig i så lite område at 2 vanlige navn har samme for og barn. Nå er det sånn at min slekninger sier at Kristen var yngst og hadde en bror som het Carl og en jente som var eldre.

 

Det kan stemme om jeg igjen søker Nils og født 1810-1820 da kommer en i 1812 opp som har begge og en jente opp.

 

men svigers mener tipp er en Niels Martines Nielsen født i 1818 gift 08 ok 1846 han finner jeg også som gift men ikke i folketelling etc.

 

Men jeg er ny på slektsforskning men har prøvd lese Kristen Olais dåp og da ser det ut som christer etc.

 

Evenes i ofotoen Nordland

 

Hilsen

Egil Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du er vel borti et av slektsforskningens store utfordringer, nemlig skrivemåten på navn. På denne tiden var det ingen ting som var fast og man skrev som man mente at det burde være. Når det gjelder de søkbare kildene på Digitalarkivet så er det her mange tilleggsfeilkilder fordi den som har skrevet av, kan ha lest feil. Jeg gjorde et søk en gang på folketellingen for 1865 og fant navnet Elisabet skrevet på 86 forskjellige måter. Derfor blir mye av "bevisføringen" innen slektsforskningen å kombinere flere opplysninger og så prøve og ressonere fram til hva som er mest riktig.

 

Ellers er jo første halvdel av 1800 ekstra vanskelig fordi vi mangler folketellinger. En person som er gift i 1846 kan godt være borte i 1865, det er jo nesten 20 år i mellom. Borte kan bety død, kan bety flyttet eller registrert under et navn som er skrevet på en annen måte.

 

Du gir litt for lite konkrete opplysninger (dato, sted, kilde) til at jeg kan hjelpe deg konkret. Kanskje du skal legge inn det og så kan du legge spørsmålet ut i Brukerforum hvor det er mange lesere og kanskje noen har vært borti akkurat dine problemstillinger. Ved Statsarkivet har vi for denne perioden ikke noe særlig med tilleggskilder i forhold til de som ligger på Digitalarkivet.

 

Mvh

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.