Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter 1-2 barn i Lier til Eline Olsdtr.


Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Min oldemor hadde flere utenomekteskapelig barn. Hun bodde i flere år i Lier. før hun i sine siste år bodde på Tangen i Drammen.

Hun het Eline Olsdtr. f. 17 febr. på Modum døpt 9 april, på Modum. Død 2 des. 1926 i Drammen.

Har funnet disse: Ole, far Erik Ingebriktsen, f. 13 des. 1884, hjemmedøpt 13 des. Fant han ikke i folket. for 1900 og ikke som konfirmert.

Ellers har jeg funnet ut mye om Oscar, f. 23 nov, 1893, Hilda Elise og mormor Asta Kristine, og Esther f. 30 sept. 1901. Hilda og mormor ble f. i Kristiania.

Men jeg finner det litt merkelig at hun ikke har fått noen mellom Ole og Oscar, da en slektning av meg hadd gått igjennom krk. bøker for Frogner i Lier, og under Oskar sto d at han var uekte barn nr. 3 barn. Dvs at hun må ha født 1 etter Ole da?

Håper noen her kan hjelpe meg….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men jeg finner det litt merkelig at hun ikke har fått noen mellom Ole og Oscar, da en slektning av meg hadd gått igjennom krk. bøker for Frogner i Lier, og under Oskar sto d at han var uekte barn nr. 3 barn.

 

Fint om du hadde tatt med lenker til det du allerede har funnet, da hadde du sett henvisningen til barnet "mellom Ole og Oscar":

Oscar nr. 64 her:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Frogner i Lier, Ministerialbok nr. 15 (1883-1894), Fødte og døpte 1894, side 150.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3972&idx_id=3972&uid=ny&idx_side=-156

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060531030455.jpg

 

Ved Oscars dåp vises det til s. 122 i samme kirkebok. Der finner vi August, nr. 65 her:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Frogner i Lier, Ministerialbok nr. 15 (1883-1894), Fødte og døpte 1891, side 122.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3972&idx_id=3972&uid=ny&idx_side=-128

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060531030427.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet f. dato både på Oscar og Ole, d er Ole jeg savner videre oppl. om, men takk for at du fant August for meg, men han har jeg aldri hørt om så begge må ha dødd som små siden de ble hjemmedøpt. Oscar levde opp og kom i samme fosterhjem som mormor.

Skal lete videre om jeg finner dødsdato på August, fant ikke på Ole. Men ble litt satt ut her, for en skjebne med så mange utenomekteskapelig barn!

Og modern som fortalte at hun ikke kunne begripe det da mormoren var en heller stillferdig fremtoning! Begynner å lure litt i ettertid på om hun var naiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, du finner Ole Eriksen i 1910-tellingen for Kristiania. Født 13.12.1884 i Lier, så det må nok være han. Gift med Marie og de bor i Grünersgt. 13/13b.

 

mvh. Astrid.

 

PS: Oline var jo fra Modum, så kanskje Ole ble oppdratt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

trolig er det "din" August Karlsen, født 1891, som bor på Østengen i Lier i 1900 (udsat til opfostring. Underholdt av Fattigvesenet). Har ikke funnet ham i 1910.

På Solberg østre i Lier finner du en tjenestegutt, Ole Eriksen ( født 1884) i 1900-tellingen.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.