Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Kan noen hjelpe meg å tyde teksten? Kirkebok Strøm i Sør Odal 1886 - 1931

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å tyde teksten på side 37 i fødte og døpte 1889 (16/9),

Barnets navn Laura.

Nr. 38, nederst på siden. F. 16/9-1889 Dåp 17/11-1889.

http://www.arkivverk...ead?idx_id=4058

Takk for hjelp.

Mvh

Venche Reiersgård

Jeg gjør et forsøk:

Nr. 38 - f. 16/9, dpt. 17/11, Laura Henrikka

Foreldre: Ungkarl Tienstedreng: [overstrøket], Fritsvolden (?), 1864

Pige Tiens: Emma Karoline Henningsdatter, Mangset - Østby, 1872

Faddere: Kristine Sored(?). Mangset, Indgjerd berte Olsd. Mangsæthagen, Ole Pedersen, Ole Olsen ib., Karl Olsen ib.

Uægte

Opgivet af barnemoder. begges 1ste Leiermaal. 8sr S.O.8 f.K. 1ß/33 (??), Siden bemelte Fader er gift Mand: Gaardbruger Bernt Martinsen Mangsæt __(?)

Ved barnets navn står det et kryss, slik: x) - det gjelder barnefaren. Krysset finner du igjen i merknaden.

Fadderne leser jeg slik:

Kristine Sørensd. Mangset-Indgjerd, Berte Olsd. Mangsæthagen, Ole Pedersen ib., Ole Olsen ib., Karl Olsen ib. -

Merknaden:

Opgivet af Barnemoderen. Begges 1ste Leiermaal. x) Cfr. S. O. S. JNo. 73/93, hvorefter Barnets Fader er gift Mand: Gaardbruger Bernt Martinsen Mangsæt-Østby.

Forkortelsen S.O.S. skal vel her stå for Sør-Odal Sorenskriveri. Det henvises altså til et skriv ved sorenskriveriet, med journalnr. 73 for 1893, hvor barnefarens navn oppgis.

• 2 uker senere...

Ved barnets navn står det et kryss, slik: x) - det gjelder barnefaren. Krysset finner du igjen i merknaden.

Fadderne leser jeg slik:

Kristine Sørensd. Mangset-Indgjerd, Berte Olsd. Mangsæthagen, Ole Pedersen ib., Ole Olsen ib., Karl Olsen ib. -

Merknaden:

Opgivet af Barnemoderen. Begges 1ste Leiermaal. x) Cfr. S. O. S. JNo. 73/93, hvorefter Barnets Fader er gift Mand: Gaardbruger Bernt Martinsen Mangsæt-Østby.

Forkortelsen S.O.S. skal vel her stå for Sør-Odal Sorenskriveri. Det henvises altså til et skriv ved sorenskriveriet, med journalnr. 73 for 1893, hvor barnefarens navn oppgis.

Tusen takk :-) Jeg har i dag fått svar fra Hamar Statsarkiv, med kopi av denne "farsskapssaken".... spennende å søke i sin slekt. Igjen, tusen takk for hjelp :-)

Mvh

Venche Reiersgård

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.