Gå til innhold
Arkivverket

Sund slekten på Røros


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Takk for "det" svaret. Det er klart det blir en hypotese.

 

Men hvis vi ser på barnene til Anders "Sivertsen" Nordfjord og denne hypotetiske konen NN Hansdatter Sund, så har de en Hans og ei Karen blandt de kjente barn.

 

Hvis vi ser på Hans Hansen Sund g m Anne Nilsdatter sine kjente barn så har de og Hans og Karen.

 

Jeg trur Hans Sund var g m ei Karen. Å komme nærmere med en annen løsning trur jeg vil bli vanskelig.

 

Nu har jeg lagt inn faddere på de barn som har Sund som slektsnavn.

Må se litt til på de - så skal jeg legge ut først litt på Anders Nordfjords side og så på Hans Hansen Sunds side .

Det er flere ganger mulighet for feil da de benytter mye de samme navn ved oppkalling.

 

Men enda forstår jeg ikke hvorfor de benytter Sund som etternavn. Hvem var Hans Sund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal få ein teori av meg: Det er fleire gardar i indre Nordfjord som heiter Sunde. Dei kan ha blitt lei av Nordfjord-merkelappen som hang på så mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men enda forstår jeg ikke hvorfor de benytter Sund som etternavn.

 

Jeg har alltid tenkt at slekten har tatt sitt navn fra Sundet på Røros, en gård og et område på vestsiden av Glomma, utenfor flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er samme slekta slik:

Anders Sivertsen Nordfjord g NN Hansdatter Sund.

barn: Jacob Andersen Sund g Gundell Jørgensdatter Valset

Barn: Anders Jacobsen Sund g Anne Knudsdatter

Barn: Jacob Andersen Sund f. febr.1746.

 

Han har jeg notert skal være g ca 1779 m Margrete Salvesdatter ?

 

Ser Elias og Anders Prytz m familie er flere ganger faddere i denne slekten .

 

Terje, jeg har dette fra Snorre Prytz' slektshefte bind 1.2, s. 79 som du finner her: http://folk.uio.no/o.../slekt/bok1.htm :

 

Ane Margrethe Prytz f. 1755 g.1) Jacob Andersen Sund f. 1746, g.2) Jon Olsen Tollan f. 1752, sønner 1) Jørgen Jacobsen Sund f. 1778, 2) Ole Jonsen Tollan f. 1787.

 

Om dette er riktig vet jeg ikke, kan ikke sjekke da jeg er bortreist p.t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for disse kjempefine opplysningene :)

Da var Hans Hansen Sund f ca 1714 g m Malena Jonsdatter Prytz. Jeg hadde ikke oplysning om Prytz der.

Noen som har sjekket om det er skifte etter henne ?

Det er litt problem med disse Hans Hansen Sund folkene - å få rett barn til rette foreldre. Skal sjekke mere.

Det gjelder særlig Hans Hansen Sund g m Kirsten Olsdatter. Hun dør 1749. Og Hans Hansen Sund f ca 1714 g m Malen Prytz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for disse kjempefine opplysningene :)

Da var Hans Hansen Sund f ca 1714 g m Malena Jonsdatter Prytz. Jeg hadde ikke oplysning om Prytz der.

Noen som har sjekket om det er skifte etter henne ?

Det er litt problem med disse Hans Hansen Sund folkene - å få rett barn til rette foreldre. Skal sjekke mere.

Det gjelder særlig Hans Hansen Sund g m Kirsten Olsdatter. Hun dør 1749. Og Hans Hansen Sund f ca 1714 g m Malen Prytz.

 

Det var skifte etter Hans Hansen Sund gift med Malene Jonsdatter Prytz i 1798, er det dette skiftet du mener:

 

 

 

Hans Hansen Sund 19/11-1798 RB

 

 

Skiftet fant sted i avdøde Hans Hansen Sunds hus på Flanderborg Gade. Avdødes hustru nevnes ikke, hun var forlangst død og het Malene Jonsdatter Prytz. Avdøde etterlot seg med henne følgende barn:

 

1: Hans Hansen Sund, gift og bosatt i Stervbohuset

 

2: John Hansen Sund, gift og bosatt på Røros

 

3: Agnes Hansdatter, enke etter Knud Henriksen og bosatt her på stedet

 

4: Randie Hansdatter, enke etter Ole Gullikstad, bor på Røros

 

5: Ingeborg Hansdatter, gift med Christian Rogert Falk, bosatt ved Christiansund

 

6: Karen Hansdatter, død, og etterlot seg tre barn (med Johannes Johannessen Nyplass):

 

a: Johannes Johannessen, Skomagersvend i Christiania

 

b: Malena Johannesdatter 25 år, I tjeneste hos Hans Morten Aas her ved Røros

 

c: Marta Johannesdatter, gift med Niels Olsen Kielsberg her på Røros

 

Lenke til skiftet:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24720/155/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090209630155.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette også som svar til Terje. Hans Hansen Sund, sønn av Hans Hansen Sund og Anne Nielsdatter, var gift to ganger, første gang med Elen Jonsdatter, andre gang med Kirsten Olsdatter. I det det første ektskapet var det to barn, i det siste ingen. Jeg legger nå inn det jeg har skrevet, håper der ikke er altfor mange feil. Lenker til de akteulle skifter legger jeg inn litt senere:

 

 

1.1. Hans Hansen Sund

 

Han var som nevnt 18 år i 1701 og den eneste med navnet Sund i manntallet. Han ble begravet 13/12-1761 79 år. Hans Hans Sund er nevnt i manntallet over Verkets ansatte 1705, og da er han ugift og har sin mor å forsørge. Han er også nevnt i krigsskatten 1715.

 

Hans Hansen Sund må ha vært gift to ganger. Det er skifte etter hans første kone Eelen (sic!) Joensdatter 30/4-1726. Det fremkommer der at de hadde barna Hans 17 år og Elen 9 år. Jeg har ikke funnet Elen Jonsdatter registrert som død i kirkeboka.

 

Det må være den samme Hans Hansen Sund som ble trolovet med Kirsten Olsdatter Dom Oculi 1726. De ble copuleret 14/4. Hans andre kone ble begravet 19/10-1749 67 år, født ca 1684. Jeg trodde først at Kirsten Olsdatters alder ved død var feil, og at Hans Hansen Sund og Kirsten Olsdatter var foreldre til Elen født 1733 og Ingeborg født 1735 (se nedenfor). Men jeg har nå funnet skiftet etter Hans Hansen Sunds andre kone Kirsten Olsdatter som ble påbegynt 8/11-1749. Hun hadde to arvinger: Enkemanden Hans Hansen Sund og en datter fra et tidligere ekteskap Karen Bergesdatter som var gift med Peder Knudsen Schanche. Til stede ved skiftet var enkemandens bror Jon Hansen Sund og Karen Bergesdatters halvbror Peder Bergesen. Kirsten Olsdatter var i første ekteskap gift med grubesmed Berge Pedersen, som ble begravet 31/5-1722. Det var skifte etter Berge Pedersen 19/6-1723. Hans arvinger var sju barn fra første ekteskap (med Karen Olsdatter Kuraasen) og datteren Karen Bergesdatter fra hans andre ekteskap med Kirsten Olsdatter. Sistnevnte datter var 5 år ved skiftet, født ca 1718.

 

Jeg nå senere lest skiftene etter Hans Hansens Sunds to koner grundigere. Ifølge skiftet etter Elen Jonsdatter i 1726 hadde de to felles barn: Hans 17 år, født ca 1709, død 1737 28 år, og Elen 9 år, født ca 1717, død 1742 25 år. Ifølge skiftet etter Kirsten Olsdatter i 1749 hadde hun bare en eneste datter fra første ekteskap Karen Bergesdatter. I skiftet etter hennes første ektemann Berge Pedersen i 1723 var Karen 5 år, født ca 1718. Det var altså ingen barn i hennes ekteskap med Hans Hansen Sund. Direkte sitat fra dette skiftet: Enkemandens broder Joen Hansen Sund var nærværende paa de fraværende hans Broderbørns Efterladte Børns vegne for at paase deres bæste. Dette tolken jeg slik: Hans Hansen Sund hadde barn fra sitt første ekteskap som var døde, men som hadde etterlatte barn. Dette stemmer godt med det jeg har satt opp nedenfor.

 

Barn i første ekteskap med Ellen Jonsdatter:

 

1.1.1. Hans Hansen Sund

 

Han var 17 år ved skiftet i 1726, født ca 1709 og ble begravet 10/3-1737 28 år. Han var gift, men jeg vet ikke med hvem. Jeg har ikke funnet vielsen Kanskje ble han gift et annet enn Røros. Jeg har ikke funnet skifte etter ham, men han må være far til Elen og Ingeborg nevnt nedenfor. Anne Erichsdatter enke etter Hans Hansen Sund ble begravet 11/1-1784 77 år gammel. Dette kunne være riktig dame?

 

1:1:1:1: Elen Hansdatter Sund

 

Hun ble født 19/7-1733,døpt 27/7. (Faddere: Hans Hansen Sund, Peder Jensen Halden, Niels Hansen Sund, Snne Joensdatter, Karen Hansdatter, Dorthe Eriksdatter). Elen var fadder på søsteren Ingeborgs datter Kirsten født 1764. Hans Hansen Sunds datter Elen ble begravet 14/6-1767 34 år gammel.

 

1:1:1:2:Ingeborg Hansdatter Sund

 

Hun ble født 14/10-1735, døpt 16/10. (Faddere: Joen Hansen Sund, Joen Halvorsen Funnisdal, Lars Jonassen, Sara Gullikstad, Martha Koch, Karen Jonasdatter). Ingeborg Hansdatter Sund ble gift 19/2-1764 med Peder Knudsen Rytter, sønn av Knud Rytter (død 1741 66 år) og Cathrine Olsdatter (død 1767 80 år). Peder Knudsen Rytter ble begravet 4/1-1784 64 år gammel. Ingeborg Hansdatter Sund 66 år og enke første gang bodde i 1801 på Haugene.

 

1:1:1:2:1: Kirsten Pedersdatter Rytter

 

Døpt 20/5-1764. (Faddere: Peder Halden, Anders Jemt, Jens Halden, Anne Kirstine Halden, Margrete Andersdatter, Elen Hansdatter). Hun må være død ung.

 

Ellen Cathrine, hjemmedøpt 2/2-1768, likeså Ellen Cathrine hjemmedøpt 20/8-1769 døde før dåpens bekreftelse i kirken.

 

1:1:1:2:2: Hans Pedersen Rytter

 

Døpt 30/12-1770. (Faddere: Anders Troensen, Bendix Simensen, Dorthe Anders Troensens hustru, Johanna Henrik Troensens hustru, Maren Bendixdatter). Hans ble begravet 31/5-1773 2 ½ år gammel.

 

1:1:1:2:3: Kirsten Pedersdatter Rytter

 

Døpt 23/10-1774. (Faddere: Bendix Simensen, Anders Troensen, Saxe Nielsen, Lisbet Anders Guldals hustru, Guren Pedersdatter Hagen). Kirsten Pedersdatter Rytter ble konfirmert i 1790.

 

1:1:1:2:4: Elen Cathrine Pedersdatter Rytter

 

Døpt 28/6-1778. (Faddere: Christen Andersen Hitterdal og hustru Kirsten, Johannes Andersen Hitterdal, Siren Olsdatter Buchvolden). Elen Cathrine Pedersdatter Rytter ble konfirmert 1792 og gift 11/10-1801 med Peder Jonsen Dreyer.

 

1.1.2. Elen Hansdatter Sund

 

Hun var 9 år ved skiftet i 1726, og ble 23/11-1738 gift med Ingebrigt Ellendsen Vold, sønn av Ellend Ellendsen Vold og Dorte Ingebrigtsdatter. Elen ble begravet 15/7-1742 25 ¼ år. Det var skifte etter henne Elen Hansdatter Ingebrigt Ellends Volds hustru 25/1-1743. Deres eneste felles barn var sønnen Hans Ingebrigtsen 3 år. Den salig Qvindes Fader Hans Hansen Sund var nærværende ved skiftet. Ingebrigt Ellendsen Vold ble begravet 27/10-1754 52 år gammel. Det var skifte etter ham 3/5-1755. Sønnen Hans Ingebrigtsen av avdødes andre ekteskap var da 16år, og Hans Hansen Sund var nærværende på sin dattersønns vegne og ble hans formynder.

 

1:1:2:1: Hans Ingebrigtsen Vold

 

Døpt 20/2-1739. (Faddere: Hans Hansen Sund, Hans Knoph, Niels Hansen Sund, Maritte Ellendsdatter, Kirsten Torbersdatter, Karen Bergesdatter). Jeg har ikke funnet noe mer om ham etter skiftet etter faren i 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftene som hører med til innlegget ovenfor:

 

 

Skifte Hans Hansen Sunds hustru Elen Jonsdatter 1726:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24717/104/

 

Skifte Hans Hansen Sunds hustru Kirsten Olsdatter 1749:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24718/346/

 

Skifte Ingebrigt Ellendsen Volds hustru Elen Hansdatter Sund 1743:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24718/45/

 

Skifte Ingebrigt Ellendsen Vold 1754:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24718/571/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skifte etter Hans Hansen Sund gift med Malene Jonsdatter Prytz i 1798, er det dette skiftet du mener:

 

 

 

Hans Hansen Sund 19/11-1798 RB

 

 

Skiftet fant sted i avdøde Hans Hansen Sunds hus på Flanderborg Gade. Avdødes hustru nevnes ikke, hun var forlangst død og het Malene Jonsdatter Prytz. Avdøde etterlot seg med henne følgende barn:

 

1: Hans Hansen Sund, gift og bosatt i Stervbohuset

 

2: John Hansen Sund, gift og bosatt på Røros

 

3: Agnes Hansdatter, enke etter Knud Henriksen og bosatt her på stedet

 

4: Randie Hansdatter, enke etter Ole Gullikstad, bor på Røros

 

5: Ingeborg Hansdatter, gift med Christian Rogert Falk, bosatt ved Christiansund

 

6: Karen Hansdatter, død, og etterlot seg tre barn (med Johannes Johannessen Nyplass):

 

a: Johannes Johannessen, Skomagersvend i Christiania

 

b: Malena Johannesdatter 25 år, I tjeneste hos Hans Morten Aas her ved Røros

 

c: Marta Johannesdatter, gift med Niels Olsen Kielsberg her på Røros

 

Lenke til skiftet:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/24720/155/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...90209630155.jpg

 

Kanskje unødvendig å nevne det, men i tillegg til de 6 barna nevnt i skiftet har jeg notert 4 barn som var døde: Karen (1748-48), John (1751-51), Halvor (1755-?), Elen (1763-67).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene - og det var en skikkelig oppstilling over disse Hans Hansen Sund ene du hadde her Astrid.

Trur jeg har fått de på plass nu. Fadderne gir alltid en pekepinn på hvem som hører sammen.

Skal sjekke litt til i Snorre Prytz' slektshefte for å få med litt detaljer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.