Gå til innhold
Arkivverket

Hvor var Hellene i 1801?


Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Hellene Jensdatter giftet seg 17.november 1820, 22 år gammel, i Skjeberg,

fikk barn i Skjeberg i 1821, 1824 og 1826 og døde i 1828 på Amtets Sykehus i Fredrikstad.. Men hvor var hun ved folketellingen i 1801? Kan noen hjelpe meg å finne henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Valgjerd - Har søkt i 1801 tellingen for skjeberg og de nærliggende prestegjeld ,og den

eneste Hellene som kan passe inn fant jeg på gården Trolness i Idde.

Hennes foreldre: Jens Pedersen og Anne Mathiasdatter. Hellene er nevnt med alder 1 år.

Mulig det kan være henne?

Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,!

Jeg må undersøke videre om dette er den rette Hellene. En mulighet er det iallfall.

Tusen takk for hjelp!

Mvh Valgjerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Valgjerd - Hellene er nevnt som 22 år gammel ved vielsen i 1820. Hun døde i 1828 nevnt

med med alder 34 år.Det blir da ca 4 års differanse mellom Hellenes alder ved vigsel og død.

Hva er riktig? Mulig du må søke på en annen alder i 1801 tellingene.Fant en kandidat født

på gården Revsal i 1801 tellingen for Borge. Hellene Jensdatter 6 år gammel.

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje lenken til funnet i forrige innlegg (innlegg 4):

 

http://digitalarkive...f01058194001119

 

Her er foreldrene Jens Helgesen og Mari Pedersdatter, men folketelleren har glemt å notere familiestilling på barneflokken.

 

Senere tillegg: Men ut fra innleggene nedenfor ser det ut til at dette ikke er den "riktige" Helene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Hellene som døde på Amtsykehuset i Fredrikstad ble født 6. 4. 1794 på Refsal, Torsnes. Gift 7. 7. 1822 med Jens Andersen Veel, Torsnes.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at dette stemmer. Jeg tror det var M i n Hellene som døde på Amtssykehuset i Fredrikstad i 1828. Adressen hennes var østby, Skjeberg. Det er den samme Hellene som giftet seg i 1820 med Jens Jensen. Den Hellene som ble født på Revsal, Torsnes i 1794 giftet seg som du sier i 1822 med Jens Andersen.

Jeg kan finne mye om min Hellene, men ikke hvor hun var i 1801, altså hvor hun kom fra, hvem hennes foreldre var. Jeg innbilte meg at det ble oppgitt korrekt alder ved giftermålet, men kanskje det ikke stemmer. Hun kan altså være født kanskje så tidlig som i 1794.

Prøver fremdeles å undersøke om Hellene i Idde kan være min Hellene, men kan ikke finne at hun var født der.

Takk til dere som prøver å hjelpe! Jeg er takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Valgjerd - At Hellene Jensdatter, også nevnt som Jansdatter på "Family search"Er nevnt som

tjenestepike på Østbye ved vielsen i 1820,det betyr ikke nødvendigvis at hun er født i Skjeberg.

Det er ikke store avstander mellom de respektive kirkesognene.

Enken Hellene Jensdatter føder to uekte barn 10 mai 1826 i Skjeberg: Fredrik og Jens, utlagt til barnefader

Hendrik Larsen tjener på Kasa,gift mand.

Hellenes mann Jens Jensen døde 19 juli 1824 38 år gammel,deres barn Jens døde dagen føre 18 juli 6 mnd gammel.

Dette ser litt rart ut ? Tror Jens Jensen ble født 5 feb 1786 i Idd av foreldre: Jens Brynildsen og Anne Maria Jensdatter.

Mulig du vet noe mere om denne familien,om du vet noe mer blir det enklere for andre å søke.

Mvh Karl JohnnySommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellenes mann Jens Jensen ble født på Hvaler 16.7.1786, foreldrene var Jens Trulsen og Helene Christensdatter. Dødsdatoene for Hellenes mann Jens og sønnen Jens: jeg kan ikke se at det er noe rart med dem?

Hellene fikk som enke tvillingene Jens og Fredrik, (Fredrik er min ane), faren var "Hendrik Larsen,

tjener på Tho®søe (Thorsø i Borge) og gift mand". Jeg kan ikke finne opphavet til hverken Hellene eller Hendrik, men akkurat nå konsentrerer jeg meg om Hellene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Valgjerd - Synes likevel det var litt merkelig at det var en dag mellom barnet Jens og

hans far Jens Jensen død i 1824,mulig det her var snakk om sykdom. Ved den nye Jens og Fredrik

i 1826 er deres far nevnt som Hendrik Larsen tjener på Those , står det ugift mand?

Har blitt litt hekta på dette og har søkt på Hendrich Larsens eventuelle vielse, og fant denne:

Hendrich Larsen viet i Berg 21 mars 1812,med Marthe Olsdatter,hans adr. Roche,hennes

Næset/Neset.Barn av dette paret: Lars 24 jan 1813,en av fadderne Pernille Larsdatter - Elen

31 jan 1819 foreldrenes adr. Aasekjær - Elias 28 feb 1821 foreldrenes adr. Myrene.

Dette er skudd i blinde,er ikke sikker på at han var gift når han ble far til Jens og Fredrik.

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Johnny, takk for bryet du har med å lete! Jeg tror jeg har undersøkt denne Hendrik-en før, men for sikkerhets skyld skal jeg gjøre det igjen.

Hendrik Larsen var i 1826 "gift mand". 7. juli 1838 melder kirkeboken for Borge og Thorsnes: død Hendrik Larsen, Thorsøe, 85 år, fattiglem. Kan en tro at det vandret flere Hendrik Larsen-er rundt på Thorsøe på omtrent samme tid?

Hvis dette er den rette HL, var han 73 da tvillingene ble født i 1826; altså må denne HL ha vært født rundt 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.