Gå til innhold
Arkivverket

Borgerlig gift, og også innført i kirkebok ?


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Det er noe jeg ikke helt forstår ang. borgerlig gift.(notarius publicus i Oslo)

 

Jeg har to borgerlig vielser i Oslo. På disse innføreningene er kirkens navn (til bostedet) skrevet.

En av de borgerlige vielsen står det at de framstilte seg 11/12, og øverst i hjørnet på siden står kirkens navn og datoen "13/12, Sognepresten, folkereg." I selve kirkeboka står datoen 20/12, og her står bokstaven B foran i stedenfor det vanlig rekkefølge nr.

 

Jeg kan så klart skrive inn alle disse opplysningen, men hvilken dato foregikk egentlig vielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke hvilket år dette er ...

Mine besteforeldre bodde i Aker, men giftet seg borgerlig i nabokommunen Kristiania i 1898 og dette ble ført inn i kirkeboka i Vestre Aker.

Det var jo presten som førte "folkeregisteret" den gang. Også inn- og utflyttinger ble meldt til presten. Vår nåværende ordning med eget folkeregister kom senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så seint som i 1926 finn eg grandonkel som var gift i borgarleg i Midthordland innført i kyrkjeboka for Samnanger, der brura var frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke årstallet for det er for nærme i tid.

 

Det finnes jo 3 datoer, og mitt spørsmål er jo egentlig: Hvilken er vielsesdatoen ?

 

Skal jeg tyde det dithen at de ble gift 11/12, sendte melding til sogneresten(folkereg.) 13/12 og at sognepresten førte/registrerte det i kirkeboka 20/12.

Det er mye bortkasta tid om alle borgerlige vielser ble ført på den måten. Så jeg er i tvil om det var slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står disse tre datoene i hver sin rubrikk? Er det ingen overskrift på rubrikkene? Eller står noe av dette i kommentarfeltet helt til høyre?

 

I "mitt" tilfelle (se innlegg 2) sto det slik anførsel i kommentarfeltet helt til høyre:

"Borgerlig ægteskabsstiftelse ifølge skriv fra Byfogden i Kristiania af 26/4-1898".

Men selve vielsen sto notert som (lørdag) 23. april 1898.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.