Gå til innhold
Arkivverket

Artillerist Fredrikstad ca. 1825?


Margaret Strand
 Del

Recommended Posts

Hei! Gulbrand Olsen var ved vielsen i Glemmen i desember 1826 "Afskjediget Artillerist fra Ringen under Trosvig", og ved barnedåp noen måneder tidligere "Artillerist i Friderichstad". For å finne hans opphav, trenger jeg å finne ham i militære ruller, og lurte på om noen vet hvilke artillerikompanier som kan være aktuelle for Fredrikstad området i perioden 1815-1826, evt. hvilke ruller som kan være aktuelle. Søk i Arkivportalen gir overveldende mange treff og det ser ikke ut å være mulig å filtrere med tidsperiode som søkekriterium. Eventuelle søketips tas gjerne imot.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Klokkerbok nr. 1 (1816-1838), Fødte og døpte 1826, side 154-155.

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Klokkerbok nr. 1 (1816-1838), Ekteviede 1827, side 396-397.

 

Etter vielsen, flyttet paret til Vinger i Hedmark en periode, før de vendte tilbake til Østfold. Det er derfor grunn til å tro at Gulbrand kan ha vært fra Vingerområdet, men en mulig kandidat er blitt eliminert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn vielsen.

Høyre side.

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Glemmen, Klokkerbok nr. 1 (1816-1838), Ekteviede 1827, side 396-397.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7455&idx_id=7455&uid=ny&idx_side=-179

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061017010715.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har oppdatert brukernavnet, trodde det kom mitt fulle navn som jeg skrev først ved registreringen.

Har eliminert den Gulbrand en etterkommer mente var den rette, og har nå funnet en jeg har god tro på kan være den riktige, men problematikken er akkurat den samme - trenger å finne ham i en stamrulle eller lignende for å bekrefte identiteten. En artillerist som ble innrullet i Hedmarksområdet og tjente ved Fredrikstad festning i perioden før 1826 - hvilke ruller kan være aktuelle? Det bør være dokumentasjon når han blir avskjediget i 1826 også. Vil artillerister være i egne ruller, eller f.eks. innenfor Nordenfjekdske/Sønnenfjeldske regiment? Kan det VIngerske kompaniet være aktuell for en artillerist?

Har sakset følgende fra http://da2.uib.no/haer1810.htm:

 

Artilleri

1811 gikk 12 dragonkompanier over til å danne 6 artillerikompanier (se nedenfor under Kavaleriet), og artilleriet besto dermed av: 5 kjørende artillerikompanier og 1 ridende artillerikompani (gevorbent) 5 gamle (nasjonale) artillerikompanier 6 nye (nasjonale) artillerikompanier (dannet av de 12 dragonkompanier) Samt regimentsartilleri (utenom brigadeforband)

 

Kavaleri (dragoner)

Fra 1811:

  • Akershusske ridende jegerkorps
    Det gevorbne kp og Eidsvoll-Næssiske kp (begge fra tidl. Akershus dragonregiment), Trøgstadske kp og Rakkestadske kp (begge fra tidl. Smålenske dragonregiment)

  • Sønnenfjelske dragonregiment
    S. og N. Totenske, Biri-Vardalske, S. Hedemarkske, Ø. Hedemarkske,V. Hedemarkske, Mel. Hedemarkske, N. Hedemarkske kp (alle fra tidl. Oplandske dragonregiment), Ullensakerske, Nannestadske, Skjesmoske, Hadelandske kp (alle fra tidl. Akershus dragonregiment)

  • Trondhjemske dragonkorps
    Skognske, Stjørdalske, Verdalske, Strindske kp (alle fra tidl. Trondhjemske dragonregiment)

(S. og N. Smålenske, Eidsbergske, Folloske, Enebakkske, Nedre Romerikske kp gikk over til artilleriet fra tidl. Smålenske dragonregiment.

 

Er spent på om jeg vil finne noe av interesse på Statsarkivet i Oslo, eller vil jeg måtte dra til Hamar? De stikkord jeg har forsøkt hittil i Arkivportalen har ikke gitt noe som ser ut til å være av interesse for den aktuelle perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.