Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Herleiv Saunes

Hans Peter Jansen f. jan.1809 i Larvik-området? gift med Helle Matea Mathisdatter.

Recommended Posts

Herleiv Saunes

Kan noen hjelpe meg til å finne ut hvor Hans Peter Jahnsen ble født? På gravstenen står det født 17.jan. 1809. Men det er litt usikkert. Han ble konfirmert i Brunlanes ved Larvik i 1824, men i kirkeboken da står det ikke hvor han ble født eller når.

Jeg har lett i kirkebøkene for prestegjeldene rundt Larvik, men finner ikke hans fødsel.

Han ble gift med Helle Matea Mathisdatter fra Larvik i 1937, men der står heller ikke noe i kirkeboken da av interesse.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Dette ser da ut som deres datter, Helene Birgitte 1834 Riksh. nr. 56 http://www.arkivverk...&idx_side=-33

 

Her ser det ut som om de også fikk en sønn i 1836 Riksh. nr. 47

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-66

 

Vet du om Hans Peter var smed?

 

Tar med vielsen på Nesodden i 1837 selv om det ikke står så veldig mye der. Nr. 9 http://www.arkivverk...y&idx_side=-190

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Vielsen i klokkerboka har flere opplysninger. Her står det Carlstad på begge to, nr. 9 http://www.arkivverk...y&idx_side=-206

 

Det er rart om det skulle finnes 2 par med akkurat samme navn, særlig når begge atpå til har dobbeltnavn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Berit Knudsen

Takk Espen. Det forklarer Carlstad.

 

Jeg lurer på hvor det ble av denne familien etter 1865 ? Men det vet sikkert trådstarteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Espen Tjernshaugen

Hei Berit, her er litt om tre av sønnene:

 

Oluf Jørgen f. 1838 er ført som Jørgen Hansen her i 1885: http://digitalarkive...tnr=82594#nedre

 

Johan Martin f. 1840, dpt. 1841 er her i 1885: http://digitalarkive...nr=102398#nedre

 

Han finnes også i Hjemstavnsregisteret til Oslo fattigvesen.

 

1882 er han ført med adresse Gøteborgg. 51, arbeider, prot. 10 f. 115.

1884 er han ført med adresse Nordmannsg. 31 med hjemstavn til Aker, arbeider, prot. 10 f. 115 og 8 f. 423.

1889 er han ført med adresse Fjerdingen 15 med hjemstavn til Aker, ser ut som understøttelsen gjelder opphold på Rikshospitalet. Han er her oppgitt med kallenavnet "Tykken" og ellers innført som Johan Hansen, prot. 28 f. 179.

 

Lars Peter f. 1845 er her i 1885: http://digitalarkive...stnr=6910#nedre

 

Også han finnes i Hjemstavnsregisteret til Oslo fattigvesen:

 

1881, bryggearbeider, Graverg. 31, byen tilhørende.

1882, bryggesjauer, Bøgaden 1, prot. 11 f. 421.

1883, sjauer, hustru Karolina, Brinkensg. 54, byen tilhørende, prot. 11 f. 421.

1891, arbeider, adressen er en forkortelse som jeg mener står for et sanatorium og tilhører distrikt Hamar, byen tilhørende, prot. 11 f. 421.

1894, skomaker, ellers som for 1891 men ingen protokollnummer.

1895, skomaker, Urteg. 27, distr. Rikshospitalet, byen tilhørende, prot. 46 f. 247.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Herleiv Saunes

Dette ser da ut som deres datter, Helene Birgitte 1834 Riksh. nr. 56 http://www.arkivverk...&idx_side=-33

 

Her ser det ut som om de også fikk en sønn i 1836 Riksh. nr. 47

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-66

 

Vet du om Hans Peter var smed?

 

Tar med vielsen på Nesodden i 1837 selv om det ikke står så veldig mye der. Nr. 9 http://www.arkivverk...y&idx_side=-190

Hans Peter var grovsmed tror jeg.

Disse to barna kjente jeg ikke til. Kan de blitt født på Rikshospitalet og døbt straks etter fordi di var sykelige og døde rett etter. Jeg kan ikke se at de er med denne familien videre, hverken i folketellingen av 1865 eller senere. En datter, Helene Birgitte, blir født på Nesodden i 1848 med samme navn. Det kan jo tyde på at de har oppigjenkalt barnet etter det som døde i 1834?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Herleiv Saunes

Takk Espen. Det forklarer Carlstad.

 

Jeg lurer på hvor det ble av denne familien etter 1865 ? Men det vet sikkert trådstarteren.

Etter 1865 reiser de fleste av barna til Amerika. Hans Peter selv reiser også dit til barna i 1883.

Er det av interesse kan jeg sende til dere detaljer om dette.

De barna som ble født på Rikshospitalet er det ikke spor av etter fødselen. Jeg lurer på hvor de ble av?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Herleiv Saunes

Hei Berit, her er litt om tre av sønnene:

 

Oluf Jørgen f. 1838 er ført som Jørgen Hansen her i 1885: http://digitalarkive...tnr=82594#nedre

 

Johan Martin f. 1840, dpt. 1841 er her i 1885: http://digitalarkive...nr=102398#nedre

 

Han finnes også i Hjemstavnsregisteret til Oslo fattigvesen.

 

1882 er han ført med adresse Gøteborgg. 51, arbeider, prot. 10 f. 115.

1884 er han ført med adresse Nordmannsg. 31 med hjemstavn til Aker, arbeider, prot. 10 f. 115 og 8 f. 423.

1889 er han ført med adresse Fjerdingen 15 med hjemstavn til Aker, ser ut som understøttelsen gjelder opphold på Rikshospitalet. Han er her oppgitt med kallenavnet "Tykken" og ellers innført som Johan Hansen, prot. 28 f. 179.

 

Lars Peter f. 1845 er her i 1885: http://digitalarkive...stnr=6910#nedre

 

Også han finnes i Hjemstavnsregisteret til Oslo fattigvesen:

 

1881, bryggearbeider, Graverg. 31, byen tilhørende.

1882, bryggesjauer, Bøgaden 1, prot. 11 f. 421.

1883, sjauer, hustru Karolina, Brinkensg. 54, byen tilhørende, prot. 11 f. 421.

1891, arbeider, adressen er en forkortelse som jeg mener står for et sanatorium og tilhører distrikt Hamar, byen tilhørende, prot. 11 f. 421.

1894, skomaker, ellers som for 1891 men ingen protokollnummer.

1895, skomaker, Urteg. 27, distr. Rikshospitalet, byen tilhørende, prot. 46 f. 247.

 

Hei Espen og takk for sist!

Johan Martin er vel ikke deres sønn, født i 1940 på Næsodden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Espen Tjernshaugen

Johan Martin er vel ikke deres sønn, født i 1940 på Næsodden?

 

Hei,

 

Her er dåpen til Johan Martin: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nesodden, Ministerialbok nr. 6 (1814-1847), Fødte og døpte 1841-1843, side 309-310.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-144

 

Her er begravelsen til den første Helene Birgitte: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nesodden, Ministerialbok nr. 6 (1814-1847), Døde og begravede 1841-1843, side 245-246.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-130

Share this post


Link to post
Share on other sites
Espen Tjernshaugen

Det kan være greit med en oversikt over de barna jeg har registrert:

 

Helene Birgitte f. 1834, begravet 1843

Johan Martin f. 1836, begravet 1838

Oluf Jørgen f. 1838

Johan Martin f. 1840

Hanna Bolette f. 1842

Lars Peter f. 1845, konfirmert Grønland 30 sept. 1860

Helene Birgitte f. 1849, konfirmert Oslo domkirke 12 mars 1863

Julie f. 1851

Olava Maria f. 1854, begravet 1855

Oluf Martin f. 1856

 

Dåpen nedenfor (#16) er litt interessant. De har her flyttet fra Karlstad til en av Langøyene (nordre el. søndre). Helle Mathea med datteren Hanna Bolette og (Oluf) Jørgen som faddere. Moren til dåpsbarnet er navngitt som Mathea Mathiasdatter, er dette ei søster av Helle Mathea?

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nesodden, Ministerialbok nr. 7 (1848-1868), Fødte og døpte 1858, side 59.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-65

Share this post


Link to post
Share on other sites
Espen Tjernshaugen

Tilbake til fødsel/dåp for Hans Peter Jansen, har du sjekket ut denne Hans Peter døpt 15 feb. 1811 i Brunlanes:

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Brunlanes, Ministerialbok nr. 2 (1802-1834), Fødte og døpte 1811, side 72-73.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-38

 

Faren heter ikke Jan, men som "uekte" og avhengig av omstendighetene kan han meget vel ha tatt et annet patronym. Her ville jeg undersøkt om han levde opp, altså å sjekke om du finner ham som begravet og konfirmert.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Espen Tjernshaugen

Tilbake til fødsel/dåp for Hans Peter Jansen, har du sjekket ut denne Hans Peter døpt 15 feb. 1811 i Brunlanes:

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Brunlanes, Ministerialbok nr. 2 (1802-1834), Fødte og døpte 1811, side 72-73.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-38

 

Faren heter ikke Jan, men som "uekte" og avhengig av omstendighetene kan han meget vel ha tatt et annet patronym. Her ville jeg undersøkt om han levde opp, altså å sjekke om du finner ham som begravet og konfirmert.

 

Han er uaktuell siden han ble begravet i juni samme år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Espen Tjernshaugen

Har bare funnet en, og har bare dåpsdatoen. Kan etternavnet hans egentlig være Johansen.

Hans Peter døpt 10/12 1809 Stavern. Skorsteinsfeiermester Johan Casper Ernst. og kone Jørgine Chatrine fra? Reindal http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-3

Familien i 1801 http://digitalarkive...2&merk=222#ovre

 

Denne moren er ført som "Sal." ved dåpsinnførselen, og hun ble begravet samme dag. Spørsmålet da blir hva som videre skjedde med barnet. Kan han ha blitt oppfostret av andre enn sin far og derfor senere tatt i bruk et annet patronym?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Herleiv Saunes

Det kan være greit med en oversikt over de barna jeg har registrert:

 

Helene Birgitte f. 1834, begravet 1843

Johan Martin f. 1836, begravet 1838

Oluf Jørgen f. 1838

Johan Martin f. 1840

Hanna Bolette f. 1842

Lars Peter f. 1845, konfirmert Grønland 30 sept. 1860

Helene Birgitte f. 1849, konfirmert Oslo domkirke 12 mars 1863

Julie f. 1851

Olava Maria f. 1854, begravet 1855

Oluf Martin f. 1856

 

Dåpen nedenfor (#16) er litt interessant. De har her flyttet fra Karlstad til en av Langøyene (nordre el. søndre). Helle Mathea med datteren Hanna Bolette og (Oluf) Jørgen som faddere. Moren til dåpsbarnet er navngitt som Mathea Mathiasdatter, er dette ei søster av Helle Mathea?

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nesodden, Ministerialbok nr. 7 (1848-1868), Fødte og døpte 1858, side 59.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-65

 

Morsnavnet synes jeg å lese som Helle Mathea Mathiasdatter. Du forklarte for nokre år siden at farsnamnet kansje ble med fra linjen over. Jeg har ikke funnet dette barnet som død noen plass. Ved FT 1865 er det ikke med i familien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Herleiv Saunes

Denne moren er ført som "Sal." ved dåpsinnførselen, og hun ble begravet samme dag. Spørsmålet da blir hva som videre skjedde med barnet. Kan han ha blitt oppfostret av andre enn sin far og derfor senere tatt i bruk et annet patronym?

Det er jo vanskelig å vite om dette er den Hans Peter Jahnsen som er min tipp-tipp-oldefar. Hvis jeg ikke kan stole på at navnet er nogenlunde riktig skrevet i kirkebøkene og folketellingene.

Hva bør jeg no gjøre.

Jeg hvet han ble konfirmert i 1824 i Brunlanes prestegjeld og da i Thanum kirke.Da står det Hielten bak namnet hans som kan tyde på at han oppholder seg på Hjelten gård ved konfirmasjonen.

Senere står det i innflytningslistene for Nesodden at han heter Hans Peter Hjelten.Det tyder vel på at han kommer fra Hjelten gård til Nesodden i 1934.

Du sa engang at du laget en bok om disse familiene som bodde på Nesodden.Kan jeg få en kopi av den boken og lese alt du har funnet ut om familien Hans Peter Jahnsen og Helle Mathea Mathiasdatter?

Herleiv

Share this post


Link to post
Share on other sites
Espen Tjernshaugen

Morsnavnet synes jeg å lese som Helle Mathea Mathiasdatter. Du forklarte for nokre år siden at farsnamnet kansje ble med fra linjen over. Jeg har ikke funnet dette barnet som død noen plass. Ved FT 1865 er det ikke med i familien.

 

Nei, det du leser som Helle Mathea som mor i denne dåpen er hstr Mathea, altså hustru Mathea. Ta en kikk på de andre innførslene på samme side, så vil du se at dette går igjen. Det er altså en annen Mathea Mathiasdatter som er barnemor her, og dåpsbarnet hører ikke til Hans Peter og Helle Mathea, derimot, på grunn av navnelikhet ved patronym og fadderskapet i seg selv, så lurer jeg på om denne barnemoren kan være en søster av Helle Mathea Mathiasdatter som her ført som fadder sammen noen av barna. Det jeg mente med at denne dåpen er interessant er at Helle Mathea og noen av barna på dette tidspunktet var bosatt på Langøya, denne innførselen er eneste dokumentasjon på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Espen Tjernshaugen

Det er jo vanskelig å vite om dette er den Hans Peter Jahnsen som er min tipp-tipp-oldefar. Hvis jeg ikke kan stole på at navnet er nogenlunde riktig skrevet i kirkebøkene og folketellingene.

Hva bør jeg no gjøre.

Jeg hvet han ble konfirmert i 1824 i Brunlanes prestegjeld og da i Thanum kirke.Da står det Hielten bak namnet hans som kan tyde på at han oppholder seg på Hjelten gård ved konfirmasjonen.

Senere står det i innflytningslistene for Nesodden at han heter Hans Peter Hjelten.Det tyder vel på at han kommer fra Hjelten gård til Nesodden i 1934.

Du sa engang at du laget en bok om disse familiene som bodde på Nesodden.Kan jeg få en kopi av den boken og lese alt du har funnet ut om familien Hans Peter Jahnsen og Helle Mathea Mathiasdatter?

Herleiv

 

Du kan prøve å følge denne kandidaten og eventuelle andre som måtte dukke opp for å se om det kan bekreftes eller avkreftes at det er rett person, slik jeg gjorde med kandidaten døpt 15. feb. 1811 lenger opp i denne tråden. Jeg fant den personen som begravet et halvt år etter dåpen, og han kunne da utelukkes. Undersøk om andre kandidater er konfirmert og begravet. Ble han gift? - Kan hende det finnes et skifte etter moren, i så fall kan det stå hvor barna befinner seg. Kan hende ble det en sak for fattigvesenet, finnes disse arkivsakene for området bevart? - i så fall et sted å undersøke. Bygdebøker for Brunlanes m. m. ligger her: http://www.genealogi...e_bygdebøkerom

 

En annen ting, selv om han ble konfirmert fra Hjelten i Brunlanes behøver ikke det bety at han opprinnelig var derfra. Når kandidatene som gir treff i Family Search og områdets kirkebøker er sjekket ut, så kan det være en ide å sjekke ut hvilke kirkesogn det er som ikke dekkes av Family Search for så å undersøke disse.

 

Du tenker på en XL-bok, det er basen min, og den får du ikke - men du har fått de opplysningene jeg har om denne familien (det er mulig jeg har mer fra hjemstavnsregisteret til Oslo fattigvesen, men det er enda ikke sortert).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Herleiv Saunes

 

Nei, det du leser som Helle Mathea som mor i denne dåpen er hstr Mathea, altså hustru Mathea. Ta en kikk på de andre innførslene på samme side, så vil du se at dette går igjen. Det er altså en annen Mathea Mathiasdatter som er barnemor her, og dåpsbarnet hører ikke til Hans Peter og Helle Mathea, derimot, på grunn av navnelikhet ved patronym og fadderskapet i seg selv, så lurer jeg på om denne barnemoren kan være en søster av Helle Mathea Mathiasdatter som her ført som fadder sammen noen av barna. Det jeg mente med at denne dåpen er interessant er at Helle Mathea og noen av barna på dette tidspunktet var bosatt på Langøya, denne innførselen er eneste dokumentasjon på det.

Jeg kjenner ikke til at Helle Mathea hadde en søster. Hun er født uekte i Sande, Vestfold 7.nov.1812 av Mathis Halvorsen Ve og Hellene Johnsdatter Øra, konf. 31.aug. 1828 i Thanum kirke, Brunlanes ved Larvik. Hun vokste opp i Langestrand i Larvik der moren giftet seg med Morten Gundersen i 1817.Jeg tror jeg fant Helle Mathea fødsel første gang i Family Search for Sande.Mathis giftet seg senere med en annen kvinne fra Sande. Han var m.a. stortingsmann en periode.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Espen Tjernshaugen

Jeg syntes det kunne være greit å finne ut mer om hvem foreldrene til Anton Martinius som ble døpt på Langøya var, i og med likheten på barnemorens og fadderen Helle Matheas patronym.

 

Jeg startet med å finne vielsen til Anton Martinius 26/12 1881 Jacob men. Xiania. Den viser at Anton Martinius ble konfirmert 1872 i Drøbak, og den konfirmasjonen bekrefter foreldrenes navn (som jeg var litt usikker på var riktig). Familien finnes 1865 og 1875 i Drøbak, i 1860 var de bosatt på Belsjøplass i Frogn. De fikk en datter Josefine Olava 1855 i Xiania. Vielsen har jeg ikke funnet.

 

Faren til Anton Martinius er oppgitt å være født 1823 i Eidsberg, Østfold.

Moren, Mathea Mathiasdatter er født 1825 Borre, Vestfold: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-75

 

Ut i fra det du opplyser ovenfor er det ingen slektskap mellom Mathea og Helle Mathea, men litt pussig er det at de kommer fra samme geografiske område. De kan ha vært bekjente fra tidligere, og/eller så er fadderskapet basert på tilfeldig naboskap på Langøya. Det viktigste med dette innlegget er at det nå er undersøkt hvem dette ekteparet var.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Herleiv Saunes

Hei Berit, her er litt om tre av sønnene:

 

Oluf Jørgen f. 1838 er ført som Jørgen Hansen her i 1885: http://digitalarkive...tnr=82594#nedre

 

Johan Martin f. 1840, dpt. 1841 er her i 1885: http://digitalarkive...nr=102398#nedre

 

Han finnes også i Hjemstavnsregisteret til Oslo fattigvesen.

 

1882 er han ført med adresse Gøteborgg. 51, arbeider, prot. 10 f. 115.

1884 er han ført med adresse Nordmannsg. 31 med hjemstavn til Aker, arbeider, prot. 10 f. 115 og 8 f. 423.

1889 er han ført med adresse Fjerdingen 15 med hjemstavn til Aker, ser ut som understøttelsen gjelder opphold på Rikshospitalet. Han er her oppgitt med kallenavnet "Tykken" og ellers innført som Johan Hansen, prot. 28 f. 179.

 

Lars Peter f. 1845 er her i 1885: http://digitalarkive...stnr=6910#nedre

 

Også han finnes i Hjemstavnsregisteret til Oslo fattigvesen:

 

1881, bryggearbeider, Graverg. 31, byen tilhørende.

1882, bryggesjauer, Bøgaden 1, prot. 11 f. 421.

1883, sjauer, hustru Karolina, Brinkensg. 54, byen tilhørende, prot. 11 f. 421.

1891, arbeider, adressen er en forkortelse som jeg mener står for et sanatorium og tilhører distrikt Hamar, byen tilhørende, prot. 11 f. 421.

1894, skomaker, ellers som for 1891 men ingen protokollnummer.

1895, skomaker, Urteg. 27, distr. Rikshospitalet, byen tilhørende, prot. 46 f. 247.

 

Hei igjen Espen!

Hvet du om Hans Peter Jahnsen finnes i Hjemstavnsregisteret til Oslo fattigvesen mellom 1865 og 1883. Er det mye arbeid å lete i dette?

Registeret for bortsette barn i perioden 1875 til 1879. Hvor kan jeg finne dette?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Espen Tjernshaugen

Hei igjen Espen!

Hvet du om Hans Peter Jahnsen finnes i Hjemstavnsregisteret til Oslo fattigvesen mellom 1865 og 1883. Er det mye arbeid å lete i dette?

Registeret for bortsette barn i perioden 1875 til 1879. Hvor kan jeg finne dette?

 

Hei Herleiv.

 

Jeg har kun gått i gjennom hjemstavnsregisteret som er skannet og lagt ut her på Digitalarkivet, og da fra starten i 1881 og frem til og med 1907. Dette materialet finner du her: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Fattigvesenet-i-Kristiania

 

Sjekk lenkene på høyre side til Byarkivet og "Når endene ikke møtes. Fattigdom før og nå". Noe mer enn dette vet jeg ikke, bortsett fra at det generelt er lettere å lete i skannede kilder enn i originalt arkivmateriale. Byarkivet skal visstnok publisere mere materiale i 2013, men jeg aner ikke hva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.