Gå til innhold
Arkivverket

Norske slektersVåpen..


Terje Alfheim
 Del

Recommended Posts

God lørdagsformiddag alle sammen..

 

Sitter her og leser en bok som heter Norske slektsvåpen av Hans A.K.T. Cappelen ved Didrik Rye Heyerdal.

Der finner jeg to slektsvåpen som stammer fra familien med sikkerhet. Det er Brandt familien sitt og Magnus familien sitt.

 

Det jeg lurer på er hva er Vessel horn? Er det en skrivefeil for Vessal? For Vessel horn er jo skipshorn noe jeg sliter med å tro de hadde på 1700 tallet.

 

Og finnes det noe program som kan hjelpe oss som er eksperter på å tengen pinne men,så vi kan prøve sette sammen ett slikt slektsvåpen?

 

Ha en strålende dag alle og enhver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje , jeg har et skjold her som har tilhørt en Muus , men hvilken Muus vet jeg ikke . Om det er et Vessel horn eller " vanlig " bukkehorn vet jeg heller ikke , men det skulle vært artig å funnet ut .

post-535-0-08953000-1360432438_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn, dette ser ut til å være værhorn. Se f.eks. bilde på http://picasaweb.goo...698284976331074

av våpen for Basse/Litle med to værhorn både som motiv og som hjelmpryd.

 

Tor

 

Og så tror jeg det skjedde noe rart med lenken til wikipedia som jeg la inn i post 2, så jeg limer inn teksten i stedet.:

 

Vesselhorn

 

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

Vesselhorn ( av visent dvs urokse) er to stiliserte horn av urokse og brukes som hjelmtegn i en mengde person- og slektsvåpen.I Norge bl.a. i slektene Bjelke, Benkestok, Falsen og Rosenkrantz.

 

100px-Massow-Wappen.jpg

 

magnify-clip.pngVesselhorn av middelaldersk type i hjelmtegnet til tysk slekt Massow

 

220px-Metschsiebmacher.JPG

 

magnify-clip.pngVesselhorn fra tiden etter middelalderen i hjelmtegnet til tysk slekt Metsch (Siebmachers Wappenbuch)

I middelalderens hjelmtegn er de bueformet, mens de fra 1600-tallet gjengis lyreformet med en rund åpning øverst.

Vesselhorn er velkjent i skandinaviske og tyske våpen, men nærmest ukjent i britiske våpen.

Litteratur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker... Ja det fant jeg også ut, men kom meg videre på linken din og har lest meg opp på dette med familievåpen og heraldik..Takker så mye for hjelpen Tor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.