Gå til innhold
Arkivverket

Skifte & arv, før i tiden


N. Tveranger
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på om man kan finne hva mine forfedre arvet og skifte etter dem. For slutten av 1800-talet og framover var det vanlig med at det var skrevet ned skifte etter en person som døde, hva h*n hadde av verdi, gjeld osv osv.. samt hva hver enkelt barn arvet av sine foreldre?

 

For har sett på programmet "Hvem tror du at du er" der hvor folk har fått vite hva forfedrene hadde av verdi, klær, kopper og kar osv.

Kan jeg finne dette en plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg lurer på om man kan finne hva mine forfedre arvet og skifte etter dem. For slutten av 1800-talet og framover var det vanlig med at det var skrevet ned skifte etter en person som døde, hva h*n hadde av verdi, gjeld osv osv.. samt hva hver enkelt barn arvet av sine foreldre?

 

For har sett på programmet "Hvem tror du at du er" der hvor folk har fått vite hva forfedrene hadde av verdi, klær, kopper og kar osv.

Kan jeg finne dette en plass?

 

I skifteprotokollene finner du skifte etter dem det ble holdt offentlig skifte etter, dvs. at sorenskriveren eller byfogden administrerte skiftet. Skifteprotokollene inneholder derimot ikke opplysninger om dem som skiftet privat.

 

Det var regler for om man kunne skifte privat eller ikke. Fra det offentlige begynte "å blande seg inn" i skiftene på midten av 1600-tallet, og fram til første del av 1800-tallet, finnes det offentlige skifter etter ganske mange. Men utover 1800-tallet endret reglene seg, slik at stadig flere kunne skifte privat. I vår tid holdes offentlig skifte visstnok bare ved 2-3 % av alle dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er vel nå at hver enkelt arving kan kreve offentlig skifte (uten å ha flertall for det), men mange ser nok på det som litt "sært".

Man skal klare det selv ("vi er da gode venner"). Men mange flere kunne godt trenge litt profesjonell hjelp til dette, det er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.