Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
N. Tveranger

Skifte & arv, før i tiden

Recommended Posts

N. Tveranger

Hei, jeg lurer på om man kan finne hva mine forfedre arvet og skifte etter dem. For slutten av 1800-talet og framover var det vanlig med at det var skrevet ned skifte etter en person som døde, hva h*n hadde av verdi, gjeld osv osv.. samt hva hver enkelt barn arvet av sine foreldre?

For har sett på programmet "Hvem tror du at du er" der hvor folk har fått vite hva forfedrene hadde av verdi, klær, kopper og kar osv.

Kan jeg finne dette en plass?

Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Hei, jeg lurer på om man kan finne hva mine forfedre arvet og skifte etter dem. For slutten av 1800-talet og framover var det vanlig med at det var skrevet ned skifte etter en person som døde, hva h*n hadde av verdi, gjeld osv osv.. samt hva hver enkelt barn arvet av sine foreldre?

For har sett på programmet "Hvem tror du at du er" der hvor folk har fått vite hva forfedrene hadde av verdi, klær, kopper og kar osv.

Kan jeg finne dette en plass?

I skifteprotokollene finner du skifte etter dem det ble holdt offentlig skifte etter, dvs. at sorenskriveren eller byfogden administrerte skiftet. Skifteprotokollene inneholder derimot ikke opplysninger om dem som skiftet privat.

Det var regler for om man kunne skifte privat eller ikke. Fra det offentlige begynte "å blande seg inn" i skiftene på midten av 1600-tallet, og fram til første del av 1800-tallet, finnes det offentlige skifter etter ganske mange. Men utover 1800-tallet endret reglene seg, slik at stadig flere kunne skifte privat. I vår tid holdes offentlig skifte visstnok bare ved 2-3 % av alle dødsfall.

Dag Aage Løkke

Regelen er vel nå at hver enkelt arving kan kreve offentlig skifte (uten å ha flertall for det), men mange ser nok på det som litt "sært".

Man skal klare det selv ("vi er da gode venner"). Men mange flere kunne godt trenge litt profesjonell hjelp til dette, det er min erfaring.