Gå til innhold
Arkivverket

Facebook og familietrær etc - om bruk av bilder og persondata


Dag Aage Løkke
 Del

Recommended Posts

Finnes det forresten noen slektsprogrammer som har lagt inn et vern, en slags sikkerhet, mot useriøse brukere?

 

Det finnes vel ikke noe program som beskytter mot «useriøse» brukere. Jeg tror at den eneste måten å lære seg seriøsitet på er i samhandling med andre mennesker. Det burde være naturlig for alle som driver med slektsforskning å oppsøke miljøer hvor man kan lære seg gode vaner og holdninger, enten på nettet eller i lokale lag.

 

Det som er trist med «nettsamfunn» som Geni og MyHeritage er at det tydeligvis ikke finnes moderatorer som vil eller kan hjelpe nybegynnere. På Wikipedia har man «autopatruljering», det innebærer at bidrag fra nye brukere blir overvåket av moderatorer. Jeg opplevde selv å få mye hjelp på denne måten i starten som bidragsyter til Wikipedia, og det er helt klart en av de viktigste forutsetningene for å opprettholde en viss standard.

 

Dette er nok mye av grunnen til at ukulturen florerer på Geni og MyHeritage. Lar man «hundre blomster blomstre» uten å drive aktiv gartnervirksomhet, står man snart igjen med tistel og brennesler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Leif.

 

I de fleste situasjoner hvor ting går galt, er det ofte 'menneskelig svikt' som forklares som årsaken... Etter min mening fritar ikke dette (i dette tilfellet) produsentene fra å legge til rette for at faren for at ting skal gå galt blir redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det som er trist med «nettsamfunn» som Geni og MyHeritage er at det tydeligvis ikke finnes moderatorer som vil eller kan hjelpe nybegynnere. På Wikipedia har man «autopatruljering», det innebærer at bidrag fra nye brukere blir overvåket av moderatorer. Jeg opplevde selv å få mye hjelp på denne måten i starten som bidragsyter til Wikipedia, og det er helt klart en av de viktigste forutsetningene for å opprettholde en viss standard.

 

 

Her tar du nok feil. Det finnes norske kuratorer hos Geni som gledelig vil hjelpe deg. Det finnes også forum hvor man kan be om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du nok feil. Det finnes norske kuratorer hos Geni som gledelig vil hjelpe deg. Det finnes også forum hvor man kan be om hjelp.

 

Dette motsier ikke min påstand. Det er selvsagt positivt at man kan be om hjelp, men det forhindrer ikke noen av alle de fantasikonstruksjoner, krenkinger av personvern og tyverier fra andres arbeid som det kryr av på Geni. Til det kreves det aktive moderatorer som følger med på hva som blir lagt inn og som iverksetter tiltak for å motvirke ukulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.