Gå til innhold
Arkivverket

Sander Davidson "Fife" på Høynes i Nordfjord


Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Hei Per.

 

Ja, det var det jeg kom frem til i min lille enetale. Det er åpenbart feil i bygdeboka for Eid og Hornindal. Der beskrives Lars som en Jørgenson som giftet seg med enken etter Simen Høynes. 

Han het Olsson og ikke Jørgenson, det er første feil, og den andre er at dersom denne Anne Hansdtr. Lund i det hele tatt var gift med Simen før hun ble gift med Lars, så kan hun ikke være mor til Simens fem barna som ble født mellom 1718 og 1729.

Ved Annes død i 1784 er hun 68 år. Enten er denne minst 16 år feil og hun må være født senest rundt 1700, eller som du skriver, det må være snakk om en annen Anne Hansdtr. enn hun som var nevnt som mor til barna i skiftet etter Simen i 1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Morten Sylte skrev:

Rekapitulert frå skifter tilknytt Hans Monsen/dattera Anne i diskusjonen ...

 

1728 etter Simen Jørgensen Høynes - "hans igienlevende Hustru Ane Hansdatter med hendes begiærede Loværge og Fader den Dannemand Hans Lund"

1743 - https://www.digitalarkivet.no/rg20090402640736 - ældste Datter Ane Hansdatter Høynes

1754 etter Hans Monsen - "Anne Hansdatter gift med Lars høynes"

Takk Morten det slår fast at Anne var gift både med Simen og Lars og at hun var datter av Hans Monsson Lund.

Da må enten alderen i 1784 være feil, eller Lars Olsson Starem/Høynes var gift to ganger. Først med enken Anne Hansdtr. og deretter med en ukjent kvinne som i 1784 bare ble beskrevet som Lars Høynes sin kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/01/01a/L0028: Tingbøker (justisprotokoller), 1741-1744, s. 174b-175a

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090402640736

 

Dito, publiceret et Skiftte Liqvidations verk, eftter afgangne

Borni Rasmusdatter Lund den 31: May 1743: og hvoraf kunde

sees at der i Boen var 1 Løb Smørs Leje udi bemeldte

Gaard Lund med Bøxel og herlighed a 1 rd: mrk: er 72 rd

14 markr Smørs Leje udi den Gaard Sigdestad for 14 rd:

 

s. 174b

og 2 pund 12 mrkr udi den Gaard yttre Røed a 5 mrk: Marken er 50 rd

Hvoraf igien blef udlagt til Enkemanden Hans Monssen paa hans

Hovidlod 1/2 Løb Smørs Leje Udi Gaarden Lund for 36 rd, 1 pund 6 mrk

Smør udi Gaarden Yttre Røed for 25 rd: , og 7 mrkr udi Gaarden Sigde,,

stad for 7 rd:, ældste Søn Rasmus Hanssen paa hans arvelod 14 mrkr

udi den Gaard Lund for 14 rd:, anden Søn Ander Hanssen Førde li,,

geledis 14 mrkr i Gaarden Lund for 14 rd: tredie Søn Mons Hanssen

Rogsund 8 mrkr: i Lund for 8 rd: og 7 mrkr: i yttre Røed for 5 rd: 5 mrk:

Fierde ogyngste Søn Hans Hanssen Røst 15 mrkr i Gaarden yttre

Røed for 12 rd: 3 mrk:, ældste Datter Ane Hansdatter Høynes 8 mrkr:

i Gaarden yttre Røed for 6 rd: 4 mrk:, og yngste Datter Gunj Hans

datter Sigdestad, 7 mrkr udi Gaarden Sigdestad for 7 rd: hvilken

Ting Lysning saaledes blev teignet paa Skifttebrevet til

fuldkommen eftterretning

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Takk Morten det slår fast at Anne var gift både med Simen og Lars og at hun var datter av Hans Monsson Lund.

Da må enten alderen i 1784 være feil, eller Lars Olsson Starem/Høynes var gift to ganger. Først med enken Anne Hansdtr. og deretter med en ukjent kvinne som i 1784 bare ble beskrevet som Lars Høynes sin kvinne.

Hvor kommer 1784 inn i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Skiftet etter Simen forteller oss at han var gift med en Ane Hansdtr.. Men hun kan ikke være identisk med kvinnen som giftet seg med Lars Olsson Starem.

Da hun døde i 1784 var hun 68 år gammel, altså født rundt 1716.

 

Dette gir vel svar på ditt spm., Tor.
 

Endret av Per Nermo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1784 dør Lars Høines sin kvinne, uten at hennes navn er opplyst. Dette må enten være Anne Hansdtr eller så har Lars giftet seg på nytt. Den avdød var 68 år ved dødsfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

I 1784 dør Lars Høines sin kvinne, uten at hennes navn er opplyst. Dette må enten være Anne Hansdtr eller så har Lars giftet seg på nytt. Den avdød var 68 år ved dødsfallet.

Vel, det er i hvert fall ikke den samme Anne som er Simens quinde i 1646. 🙂

 

Her er noen knagger - og det hadde vært fint om flere sjekket kildene. Bygebøkene vet vi har mange feil:

Første gang Sander er nevnt som lensmann, er i jordeboka for 1615-1616.

https://www.digitalarkivet.no/rk20080828640120  

Det er han t.o.m. i jordeboka for 1622-1623.

Jørgen på Lund er første gang nevnt som lensman i jordeboka for 1623-1624.

https://www.digitalarkivet.no/rk20080829620500

 Siste gang han kalles lensmann er i jordeboka 1627-28.

Jørgen er første gang nevnt på Lund i jordeboka 1608-1609 sammen med Anders.

https://www.digitalarkivet.no/rk20080827641153

Sander er siste gang nevnt på Høynes i Jordeboka 1631-1632. Året etter dukker Simen opp som «besidder» på Høynes.

https://www.digitalarkivet.no/rk20080901660501

Alle disse opplysningene er bare å slå opp under Lensregnskapene.

Koppskatten 1645-1646:

Lund:

Jørgen

Ragnhild quinden

-       Thienistefolch

-       Mattis ibm

-       Oluff ibm

-       Christen

-       Ingeborig

Lauriz

Sunneve quinden

Thienstefolch

-       Dorrete

Øffre Høignes

Simen ibm

Anne hans quinde

Thienistefolch

-       Appelone

https://www.digitalarkivet.no/rk20080904650965

Kona til Simen, Anne, er her nevnt uten patronym

 

Transkriberingen ser ikke ut til å vise navn på tjenestefolk.

https://www.digitalarkivet.no/search/34/100372?fornavn=&etternavn=&kjonn=&stilling_stand=&gard=Øfstehøignes+&sokn=&prgjeld=

 

 

 

 

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om Simen Jørgensen Høynes 1676-1728 som var gift med Anne Hansdtr. Lund.

Hun ble i skiftet etter faren Hans Mogenson Lund 1753 som bosatt på Høynes. Hun giftet seg andre gand mad Lars Olsson Sareim i jan 1730.

Det vi diskuterer er hvorvidt den kvinnen som døde på Høynes i 1784 er identisk med Anne Hansdtr. Lund eller om Lars Olsson var gift to ganger. Det er ikke nevnt navn på kvinnen i 1784 annet enn Lars Høines sin kvinne.

Denne kvinnen var 68 år ved sin død. Så enten er den alderen ca 16 år for lav eller så er ikke hun identisk med Anne Hansdtr. Lund, datteren til Hans Mogenson og Borni Rasmusdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Det er ikke nevnt navn på kvinnen i 1784 annet enn Lars Høines sin kvinne.

 

Eg vil her peike på at det var fleire Lars Høynes. Lars Olsen Reksnes vart gift med enka Mari Olsdtr. Høynes i 1753: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001255246

Dei hadde i allefall sonen Ole Larsen, og var busette på Øvre Høynes bruk 2.

 

Ein Lars Høynes døydde i 1770, og skiftet etter Lars (Olsen) same året, fortel at han let etter seg enka Anne Hansdtr. og sonen Simen Larsen: https://www.digitalarkivet.no/sk20081201610086

 

Når "Lars Høinæsses Qvinde" døyr i 1784, er den neppe snakk om kona til han som døydde i 1770?

 

Ein Lars Høynes døyr i 1790: https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000921516

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg snakker om Simen Jørgensen Høynes 1676-1728 som var gift med Anne Hansdtr. Lund.

Hun ble i skiftet etter faren Hans Mogenson Lund 1753 som bosatt på Høynes. Hun giftet seg andre gand mad Lars Olsson Sareim i jan 1730.

Det vi diskuterer er hvorvidt den kvinnen som døde på Høynes i 1784 er identisk med Anne Hansdtr. Lund eller om Lars Olsson var gift to ganger. Det er ikke nevnt navn på kvinnen i 1784 annet enn Lars Høines sin kvinne.

Denne kvinnen var 68 år ved sin død. Så enten er den alderen ca 16 år for lav eller så er ikke hun identisk med Anne Hansdtr. Lund, datteren til Hans Mogenson og Borni Rasmusdtr.

Dette er forsåvidt interessante spørsmål, men ikkje heilt relevant for spørsmålet i denne tråden; det er FARFAREN til denne Simon Jørgenson som er spørsmålet her - og hans familieforhold. Han døydde ein gong etter 1679, då han er nemnt i tingboka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er kanskje ikke helt relevant. Men noen ganger må man ta to skritt tilbake for å få et overblikk over familieforholdene. Og vi har mer enn en gang sett at det har gitt svar på uløste spørsmål både en og to generasjoner bak i tid.

 

Til Inge.

 

Det er åpenbart at du har avklart en del av spørsmålene som har vært stilt vedr. Anne Hansdtr. og henne skjebne etter at Simen Jørgenson døde i 1728. Men vi fikk i alle fall vite at Anne var i live senest 1770. Det at de hadde en sønn Simen betyr vel at han ble oppkalt etter Annes avdøde ektemann.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor Kvien skrev:

Øffre Høignes

Simen ibm

Anne hans quinde

Thienistefolch

-       Appelone

https://www.digitalarkivet.no/rk20080904650965

Kona til Simen, Anne, er her nevnt uten patronym

 

Takk for fin oversikt; eg tykkjer det er vanskeleg å vite kvar ein skal finne desse jordbøkene, og kjekt å få dei på sølvfat!

Anne er nemnt utan patronym ja - og vi har heller ingen garanti for at ho er mor til (alle) borna til Simon.

 

No tenkjer eg høgt: At Simon følgjer som brukar etter Sander kan t.d forklarast med at denne Jørgen Sanderson som vi ikkje har funne endå, HAR eksistert, som brukar i 1609 (?) - så har han fått sonen Simon og deretter døydd, slik at faren Sander overtok igjen - men så var det å kjeldebelegge det då!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Nei, det er kanskje ikke helt relevant. Men noen ganger må man ta to skritt tilbake for å få et overblikk over familieforholdene. Og vi har mer enn en gang sett at det har gitt svar på uløste spørsmål både en og to generasjoner bak i tid.

 

 

Rune, nå er vel slektskapsforholdene vedr. Høynes relativt oversiktelige fra midten av 1700-tallet med tilgjengelige kilder som  skifter, kirkebøker, pantebøker, tingbøker o.a. Mitt problem som jeg har tatt opp i begynnelsen av denne tråden gjelder forholdene på 1600-tallet og før. Skal vi favne for vidt fram imot vår egen tid bør det tas opp i egen tråd ellers er jeg redd for at de grunnelggende spørsmålene blir renner ut i sanden.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommende er nå spørsmålet:

Hvilke andre kilder fra 1600-tallet enn de som er nevnt, er tilgjengelige for å nøste opp i slekts- og eiendomforholdene på Øvre Høynes og eventuelt Lund? 

Finnes det dokumenter som ennå ikke er skannet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første halvdel av 1700 tallet er vel rimelig langt unna vår tid. Men jeg tar poenget. Jeg har dessverre slik situasjonen er ikke noe å bidra med når det gjelder tiden før 1646.

Jeg jobber videre med mitt. Skulle jeg mot formodning oppdage noe som jeg tror er relevant skal jeg selvsagt dele det med dere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Tor Kvien skrev:

For mitt vedkommende er nå spørsmålet:

Hvilke andre kilder fra 1600-tallet enn de som er nevnt, er tilgjengelige for å nøste opp i slekts- og eiendomforholdene på Øvre Høynes og eventuelt Lund? 

Finnes det dokumenter som ennå ikke er skannet?

Eit svært betimeleg spørsmål. Då Aaland heldt på med manus til bygdebøkene for over 100 år sidan var det heilt andre forventningar til dokumentasjon (eller skal vi seie "manglande forventningar") - men eg er ikkje i stand til å tru at han berre diktar opp eit namn og eit årstal - så kvar kan vi finne denne Jørgen som er påstått brukar i 1609? 

 

Eg ser at Aaland nemner årstalet 1608 - at namnet då er skrive Hiøgnes - kva kjelde viser han til då?

Kvar finn vi opplysningane om desse skyldfolka i Bergen som "kravde arv etter honom"?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Anne er nemnt utan patronym ja - og vi har heller ingen garanti for at ho er mor til (alle) borna til Simon.

 

Jeg forutsetter at du her snakker om Anne som var g. (rundt 1645 ?) med Simon Jørgenson (bruker på Høynes Øvre fra ca. 1633).

 

Hvilke ('alle') barn kjennes, utover Jørgen Simensen (skifte 1 Des 1723) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Per Nermo skrev:

 

Jeg forutsetter at du her snakker om Anne som var g. (rundt 1645 ?) med Simon Jørgenson (bruker på Høynes Øvre fra ca. 1633).

 

Hvilke ('alle') barn kjennes, utover Jørgen Simensen (skifte 1 Des 1723) ?

Vi har skiftet etter Ragnhild Simonsdtr Dombestein i 1730 -http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24223/409 som nemner som arvingar syskena sahl Anders, sahl Jørgen, sahl Anne og enkekvinden Kari (som eg har bestilt mt-test til i dag). 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

At Simon følgjer som brukar etter Sander kan t.d forklarast med at denne Jørgen Sanderson som vi ikkje har funne endå, HAR eksistert, som brukar i 1609 (?) - så har han fått sonen Simon og deretter døydd, slik at faren Sander overtok igjen - men så var det å kjeldebelegge det då!

 

En David Sanderson skal ha blitt bøtelagt på Sunnmøre i 1607.

Dette kan vel forsåvidt være (om noen av dem) såvel handelsborger David Sanderson (f. rundt 1585 ?) som hans mulige (?) farfar (?) David Sanderson [Scot], som skal ha vært bosatt på Hjeltland/Rafjord (Refjord) rundt 1575.

 

Er det kun løse antakelser at David Sanderson (f. rundt 1585 ?)

er sønn av Alexander/Sander Davidson [Fife] (c1560-c1632) og at han igjen

er sønn av David Sanderson [Scot] (på Hjeltland/Rafjord) ?
 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Per Nermo skrev:

Er det kun løse antakelser at David Sanderson (f. rundt 1585 ?)

er sønn av Alexander/Sander Davidson [Fife] (c1560-c1632) og at han igjen

er sønn av David Sanderson [Scot] (på Hjeltland/Rafjord) ?
 

Dersom du ser på kjeldene som er oppgitt på Geni-profilane ser det ut til å vere dokumentasjon på ledda vest for Nordsjøen - men litt tynnare på dei fyrste leda her i landet.

Eg har ikkje arbeidd med desse personane før, så eg kan ikkje seie kor mykje hold det er i det - men om eg no klarer å reise litt meir kapital, skal vi få ein Ydna-test som fører hit. Den kan kanskje gje eit slag svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Vi har skiftet etter Ragnhild Simonsdtr Dombestein i 1730 -http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24223/409 som nemner som arvingar syskena sahl Anders, sahl Jørgen, sahl Anne og enkekvinden Kari (som eg har bestilt mt-test til i dag). 

Vi har også dette skiftet (utdrag):

 


Høynes i Eids Skibbred
 
Pouel Schonvig Sorenskriver og Skiftteforvalter
udi Nordfiord Giør  witterligt at Anno = 1728, den =11 May blef
holden Lovlig arveskiftte og Deeling efter afgangne ung Carl,
Sal: Peder Jørgensen Høynes som for nogle faa aar siden skall vere
ved døden afgangen udi Holland, hvis  arvinger her igien fin-
des at vere  hans Sødschende, navnlige
1.    Sl: Simen Høynesis igienlevende Enke og børn,
2.    Ole Jørgensen Bottnen
3.    Hans Jørgensen boende i Larvigen
4.    Lisbeth Jørgens Datter, gift med Rasmus Christensen Wiig
5.    Ingebor Jørgensdatter gift med Knud Biørhofde, og
6.    Christi Jørgensdatter  gift med Ole Andersen Dommesteen

og blef da derom udi Lensmand Didrich Madsen og de tvende uvillige Danne-
mend navnlige Ole Jørgensen Bottnen og Michel Woldens over-
verelse, saaledes slutted og af handlet som følger: -

Midlerne bestoed udi Efterschrefne.

(Detaljer i skannet originalskifte)
 
Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 6 (1727-1731), Skifteprotokollside, Side 79b-80a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081128610084

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Per Nermo skrev:

 

En David Sanderson skal ha blitt bøtelagt på Sunnmøre i 1607.

Dette kan vel forsåvidt være (om noen av dem) såvel handelsborger David Sanderson (f. rundt 1585 ?) som hans mulige (?) farfar (?) David Sanderson [Scot], som skal ha vært bosatt på Hjeltland/Rafjord (Refjord) rundt 1575.

 

Er det kun løse antakelser at David Sanderson (f. rundt 1585 ?)

er sønn av Alexander/Sander Davidson [Fife] (c1560-c1632) og at han igjen

er sønn av David Sanderson [Scot] (på Hjeltland/Rafjord) ?
 

Det er antatt at Sander Davidson på Øvre Høynes er idendisk med denne Sander Davidson som fikk borgerskap i Bergen i 1632. Personlig syns jeg kanske det er litt sent i livet hans, men Aaland kan ha hatt andre, og for oss ukjente kilder. Den David Sandersen som du nevner på Sunnmøre har jeg nok hørt navnet på, men uten å ha sett noen tilknytning til Høynes. Det kan være han som fikk borsgerskap i 1614.

Borgerbrev utstedt i Bergen:

Førenamn Etternamn                 Yrke              Fødestad              Dato     År
1591     Jesper     Dauidtzøn     byskriver       Tønder                   22.02 1621
1941     Henrich Dauidtzen                               Dyssart                   9.02 1626
2088     Willum     Dauidssen     kipper            Orknøerne             19.08 1628
2153     Willum     Dauidtzen                             Bergen                   21.12 1629
2155     Frandtz Dauidtzen                               Orknøerne               3.01 1630
2246     Willumb Dauidssen                       Deiser i Skotland          17.02 1631
2278     Dauid     Dauidsen Kølle                      Bergen                    24.10 1631
2280     Jørgen Dauidsen                                 Kirkaldy i Skotland    9.11 1631
2342     Sander Dauidtzen                               Skotland                  25.09 1632
2383     Isach     Dauidsen                                Bergen                    21.03 1633
              Dauidt  Sandersen                               Bergen                           1614

Se også dette som er skrevet i begynnelsen av tråden:

6. Bergen 1575, 16 August. Anna Sandersdatter , Hans
Fynbos'2 efterleverske, boende i Bergen, selger til sin bro
der David Sanderson Skot alt sit odelsgods i Rafjord paa
Hjeltland, som hun havde arvet efter sin moder Maritte Olufs
datter. I overvær af Laurits Vog, Jens Morsing, raadmænd i
Bergen, Peder Simonssøn, sogneprest til Fane, Daniel Olssøn
af. Stavanger og Peder Jonssøn, borger i Bergen.

 

En sønn til Hans Fynbo, Nils Hansen skal forøvrig ha vært gift med Maritte Andersdatter Ytre-Eide.  En Kristoffer Nilsen Fynbo er nevnt i en arvestrid i tingbøkene, men det hører evt. hjemme i en annen tråd.

 

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tor Kvien skrev:

Det er antatt at Sander Davidson på Øvre Høynes er idendisk med denne Sander Davidson som fikk borgerskap i Bergen i 1632. Personlig syns jeg kanske det er litt sent i livet hans, men Aaland kan ha hatt andre, og for oss ukjente kilder. Den David Sandersen som du nevner på Sunnmøre har jeg nok hørt navnet på, men uten å ha sett noen tilknytning til Høynes. Det kan være han som fikk borsgerskap i 1614.

Borgerbrev utstedt i Bergen:

Førenamn Etternamn                 Yrke              Fødestad              Dato     År
1591     Jesper     Dauidtzøn     byskriver       Tønder                   22.02 1621
1941     Henrich Dauidtzen                               Dyssart                   9.02 1626
2088     Willum     Dauidssen     kipper            Orknøerne             19.08 1628
2153     Willum     Dauidtzen                             Bergen                   21.12 1629
2155     Frandtz Dauidtzen                               Orknøerne               3.01 1630
2246     Willumb Dauidssen                       Deiser i Skotland          17.02 1631
2278     Dauid     Dauidsen Kølle                      Bergen                    24.10 1631
2280     Jørgen Dauidsen                                 Kirkaldy i Skotland    9.11 1631
2342     Sander Dauidtzen                               Skotland                  25.09 1632
2383     Isach     Dauidsen                                Bergen                    21.03 1633
              Dauidt  Sandersen                               Bergen                           1614

 

Se også henvisningen til debatten på det gamle forumet:

http://forum.arkivverket.no/topic/99993-14181-aleksander-davidson-fife-skotte-paa-vestlandet/page__hl__%20kvien__st__80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Tor Kvien skrev:

Anno = 1728, den =11 May blef holden Lovlig arveskiftte og Deeling efter
afgangne ung Carl, Sal: Peder Jørgensen Høynes som for nogle faa aar siden skall vere ved døden afgangen udi Holland, hvis  arvinger her igien findes at vere hans Sødschende, navnlige
1.  Sl: Simen [Jørgensen] Høynesis igienlevende Enke og børn,  2.  Ole Jørgensen Bottnen, 
3.  Hans Jørgensen boende i Larvigen,  4.  Lisbeth Jørgens Datter, gift med Rasmus Christensen Wiig,
5.  Ingebor Jørgensdatter gift med Knud Biørhofde, og  6.  Christi Jørgensdatter  gift med Ole Andersen Dommesteen

 

Dette skiftet (i 1728) nevner barna til Jørgen Simonsen Høynes (c1645-1723).  (Hvem var Jørgen gift med ?)

 

Skiftet (i 1730) som Aase viser til litt lenger opp, etter Ragnhild Simonsdtr Dombestein

(http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24223/409nevner avdødes søsken,

mao. barna til Simon Jørgenson Høynes (c1605-et.1679)    (som er ovennevnte Jørgen Simonsen's far) :

sahl Anders, sahl Jørgen, sahl Anne og enkekvinden Kari  ...   [alle Simons.].
 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.