Gå til innhold
Arkivverket

Nytt spørsmål om den forsvunne grandonkel.


Hilde Granlund
 Del

Recommended Posts

Min mormor hadde en bror som ingen nålevende i familien har hørt om. Han ble overhodet ikke snakket om. Min mormor sa at hennes brødre pleide å si "Vi er fire barn og en jente"...

Men i følge arkivene levde den eldste broren i familien til han var ca 15 år.

Jeg har funnet papirer på hans fødsel, dåp og konfirmasjon.

Jeg har vært i byarkivet i Oslo og funnet at han fortsatt står oppført i husholdningen ved folketellingen 1903. (han ble konfirmert samme høst). Ved folketellingen i 1904 er familien flyttet, og den eldste broren er borte. Har bladd gjennom alle dødsfall i begge menigheter - han er ikke der. Jeg har også i byarkivet bladd gjennom alle meldte dødsfall i Oslo i dette tidsrommet, han er ikke der heller - heller ikke blant døde utenbys. Han fylte - eller ville fylt - 15 år i mai 1904.

Vi tenkte derfor å sjekke om han var meldt savnet eller var dømt eller tiltalt for noe kriminelt i løpet av 1904. Min niese ringte til statsarkivet for å høre om det var mulig å få tilgang til slike opplysninger. Hun ble fortalt at dette ville være en umulig oppgave. Hvorfor det?

Vi kjenner personalia og nøyaktig adresse (2 aktuelle i tidsrommet) og tidsrommet er begrenset til 1 år.

Hvordan er disse arkivene organisert, og hvilke opplysninger trenger vi for å kunne finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ikke lett ut, tatt i betraktning alt du allerede har gjennomsøkt. Men send en epost, så skal vi sjekke et par ting i forhold til flytting og eventuell tiltale i straffesak. Kanskje er vi heldige.

 

med vennlig hilsen

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ikke lett ut, tatt i betraktning alt du allerede har gjennomsøkt. Men send en epost, så skal vi sjekke et par ting i forhold til flytting og eventuell tiltale i straffesak. Kanskje er vi heldige.

 

med vennlig hilsen

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Jeg gjorde det. Sendte inn en lang og detaljert epost med alle opplysningene jeg har og lenke til kildene for disse. Henviste til ditt navn og svar her. Det jeg fikk tilbake var en (åpenbart standard) epost med "vi kan ikke påta oss tidkrevende undersøkelser" og noe generell info. Det var det jo absolutt ingen hjelp i. Jeg forventet i utgangspunktet slett ikke at noen skulle gjøre jobben for meg. Det jeg ønsket meg var et svar på det jeg spurte om her: Hvorfor fikk min niese beskjed om at dette ville være umulig, og hvorfor fikk hun (eller jeg) ikke noen beskjed om hvorfor? Hvilke opplysninger er det man i utgangspunktet trenger for å finne noe i f.eks. politiarkivet? Når man har et navn, en adresse og et årstall skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være en helt uoverkommelig oppgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hilde

Jeg er ganske ny på dette, men årstallet tatt i betraktning..kan han ha emigrert Har du prøvd å sjekke passasjerlister på båtene over til USA?

Jeg fant igjen min oldefar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har nok vår saksbehandler vært litt vel rask. Vi lovte å sjekke et par ting, og det skal vi gjøre. Du vil få nytt svar fra oss. Beklager.

 

Med vennlig hilsen

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hilde

Jeg er ganske ny på dette, men årstallet tatt i betraktning..kan han ha emigrert Har du prøvd å sjekke passasjerlister på båtene over til USA?

Jeg fant igjen min oldefar der.

Jeg har sjekket Oslo sjømannskontor. Han var fjorten år og hadde neppe penger til billett. Han fins ikke der. Om han hadde emigrert ville det heller ikke være noen grunn til å fortie hans eksistens for etterfølgende genereasjoner. Broren Sigurd emigrerte og han har jeg både hørt om og hilst på. Min mormor dro også til Canada. Hadde han vært i USA hadde de nok holdt kontakt.

 

Her har nok vår saksbehandler vært litt vel rask. Vi lovte å sjekke et par ting, og det skal vi gjøre. Du vil få nytt svar fra oss. Beklager.

 

Med vennlig hilsen

 

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!!! Er det lov å spørre hvordan du klarte å finne dette så fort? Jeg skjønner heller ikke alt som står på den siden. "og afdødes mxxxx"? Nicolaysens villa, Grefsen antar jeg er dødsstedet. Neste rubrikk og dødsårsaken synes jeg også er vanskelig å tyde. Noen som skjønner det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aktuelle tidsperioden for undersøkelse av dødsfallsprotokoller var ganske presis. Ut fra det du innledningsvis hadde skrevet, antok vi først at du hadde undersøkt kildene for dødsfallsregistrering. Vi ble faktisk også litt avledet av din hypotese om straffbare handlinger. Men så har vi valgt å sjekke dødsfallsregistre likevel... En undersøkelse i straffesaksrelaterte arkiver er langt mer omfattende og krever darfor mye tid og - ikke minst - hell, jf. svaret du fikk i #2.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre-Johansson, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lette gjennom den protokollen de hadde på byarkivet. Men det var vel forskjell på Oslo og Aker - og jeg antar det var derfor jeg ikke fant ham? Takk for hjelpen uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.