Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Kjartan Brastad

Josefine Ulvestad fra Skodje, Sunnmøre; Til Amerika i 1892

Recommended Posts

Kjartan Brastad

Josefine Gurine Larsdatter Ulvestad ble født 12. mars 1870 i Skodje, Møre og Romsdal.

Hun reiser 29. juni 1892 fra Trondhjem med Juno fra Cunardlinjen med Boston, Mass. som oppgitt destinasjon.

Hennes billett er betalt i Amerika, uvisst av hvem.

Josefine var søster til en av mine oldemødre og flere av hennes søsken dro etterhvert til Amerika. Jeg fant for noen år siden en Josefine Ulvestad som bodde i Huntington, Suffolk NY og som dør i der i 1966. Referansen til dette funnet er borte og jeg stoler ikke lenger på at dette er riktig Josefine.

Så vidt familien kjenner til giftet hun seg aldri og hun beholdt derfor sikkert Ulvestad som etternavn. Eventuelt kan Larsen ha blitt brukt som etternavn.

Er det noen med kjennskap til USA som klarer å finne ut noe mer om dette er riktig Josefine, hvor hun oppholdt seg, og hva hun drev med i Amerika?

Lisbeth Wangen

Hei, vet ikke om du har sett denne:https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/K93F-4HV

Men fødselsåret er feil...uansett er hun er gift da og har 2 barn.Så hvis det er henne har du jo fått flere opplysninger.

Ann-Mary Engum

Josefine Ulvestad var ugift da hun dro.Denne som Lisbeth fant har vel kanskje fått navnet Ulvestad ved giftermål.

Kjartan Brastad

Det er flere med noenlunde passende alder som heter Josefine Ulvestad, men som tydeligvis har fått Ulvestadnavnet ved giftermål. Min Josefine hadde med seg Ulvestadnavnet som ugift. Flere av hennes søsken dro også til Amerika og de beholdt Ulvestad som etternavn der. Men som Familysearch viser så var det veldig lett å feilskrive dette navnet.

Kjartan Brastad

Jeg har til nå ikke sett noen i USA som het Josefine/Josephine Ulvestad, født i Norge i 1870 og som ser ut til å ha Ulvestad som pikenavn. Bortsett fra fødselsdato og sted vet jeg egentlig ingen ting om henne. Jeg tror at hun var ugift, men vet det ikke sikkert.

Min oldemor Manda. O. Larsen dør i Curry i Oregon i 1950. Hun brukte Ulvestadnavnet da hun emigrerte i 1908, men har tydeligvis brukt Larsen, etter sin far Lars Peter. En bror i Oregon fortsatte å bruke Ulvestad-navnet. Josefine Gurine som var søster til disse to kan godt ha endret etternavn til Larsen, som sin storesøster. Problemet da er at det ser ut til å være svært mange i USA som heter Josephine Lars(s)en og jeg klarer ikke på dette stadiet å finne ut hvem som kan være aktuell. Hun som bodde i Huntington (#1) het forøvrig også Josephine Larssen og er ved nærmere ettersyn ingen aktuell kandidat.