Gå til innhold
Arkivverket

Josefine Ulvestad fra Skodje, Sunnmøre; Til Amerika i 1892

Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Josephine Hanson/Rasmusson died 1926 at an age of 66. Birth date are unknown but must have been around 1860. My Josephine was born 1870. In addition Josephine Hanson was finnish. I dont think this can be right person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne Josephine direkte og det kan kanskje være lurt å se om det er mulig å finne henne via Peder Husby. Foreløpig har jeg ikke funnet hans fødselsdato, men her er i alle fall utreisen fra Trondheim i 1887. 
https://www.digitalarkivet.no/view/557/pe00000000090690
Peter Markusen Husby er etter dette født i 1862, bor på Husby i Stjørn i Bjugn. Han er 25 år og ugift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2021 den 20.31, Oddgeir Fossli skrev:

Amande sin grensepassering da hun kom i 1908:

Name: Amanda Ulvestad
Race/Nationality: Scandinavian
Record Type: Manifests
Birth Date: abt 1867
Birth Country: Norway
Arrival Date: 2 Oct 1908
Port of Arrival: Quebec, Canada
Ship Name: Victorian
Residence Place: Nor
Line Number: 1

Hun reiste til en venn Peder Husby som betalte reisen, ingen Josephine her heller.

image.png.de76f9fdd7cbefea4824da7900e22a99.png

Bildet og teksten over ble lagt inn av Oddgeir Fossli i 2021. Nederst til høyre, under Point-no-Point Washington står øverste halvpart av et ord som ligner på «husband». Jeg skulle gjerne sett resten av hva som står skrevet på dette dokumentet, men vet ikke hvor jeg kan finne det. Er det noen som klarer å trylle frem dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kjartan Brastad skrev:

står øverste halvpart av et ord som ligner på «husband». Jeg skulle gjerne sett resten av hva som står skrevet på dette dokumentet, men vet ikke hvor jeg kan finne det. Er det noen som klarer å trylle frem dette?

Det står "Husband", men det tilhører neste passasjer på lista, Birgitte Hjertoos som skulle til sin mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Egil for rask avklaring. Dette ordet kunne vært veldig interessant hvis det tilhørte Peder Husby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Kjartan Brastad skrev:

Peder Husby. Foreløpig har jeg ikke funnet hans fødselsdato, men her er i alle fall utreisen fra Trondheim i 1887. 
https://www.digitalarkivet.no/view/557/pe00000000090690

Han reiste sammen med sin bror Anton - https://www.digitalarkivet.no/view/557/pe00000000090691

Broren Christian reiste i 1888 - https://www.digitalarkivet.no/view/557/pe00000000094957

Felles reismål for dem alle var; Sioux City Iowa. Alle tre endte opp i Point-No-Point (Hansville).

Jeg forsøker å kartlegge Peter Husby, dødsattesten hans finner jeg ikke i WA State Archives, ei heller noen vielsesattest. Sannsynlig han som leverte deklarasjon i 1898, men den inneholder ikke noe annet enn navn og hvor han kom fra (Norge):

U.S., Naturalization Records, 1840-1957

Name Peter Husby
Gender Male
Record Type Naturalization Declaration
Birth Place Norway
Residence Place Washington
Petition Date 14 Oct 1898
Petition Place Washington, USA
Court District Court

Utifra hva jeg kan tyde fra broren Chrsitian sin begjæring om statsborgerskap i 1910 så kom han til Seattle, WA i 1892. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjartan Brastad

Vi kan med rimelig stor sikkerhet fastslå at Peter (Peder) Husby aldri var gift. Hans tidslinje i USA sammen med sine to brødre er forholdsvis grei å følge.

Peter ankom Canada 25. mai 1887 sammen med broren Anton, med Sioux City, Iowa som reisemål. Broren Christian ankom Canada 11. mai 1888, også med Sioux City, Iowa som reisemål. Anton giftet seg i Sioux City 24. desember 1888, og parets første barn, Alfred, ble født 12. desember 1889 i Spokane, Washington. Familien flyttet deretter til Seattle, der Anton bygde hus i Lenora Street, før de senere slo seg ned ved Point-No-Point (Hansville), Kitsap County.

Alle tre brødrene kom trolig til Washington relativt samtidig. Christian er oppført i Seattles adressebok i 1890, Anton og Christian på samme adresse (Lenora) i 1891, og Peter på samme adresse (Lenora) i 1892–1893. Peter søkte om naturalisering i 1895 og ble statsborger i 1898. I adressebøkene for 1899 og 1900 er Peter og Christian oppført på samme adresse i Seattle. Christian giftet seg i 1906 i Seattle og flyttet deretter til Kitsap County. Peter flyttet også dit omtrent samtidig. Jeg har ikke funnet noen kilder som viser at Peter inngikk ekteskap i Washington eller andre steder. Jeg har også vært i kontakt med Hansville Helping Hands, som har samsvarende opplysninger om brødrenes liv i området, og ifølge deres kilder var Peter Husby aldri gift.

Spekulasjonen om at Peter Husby kan ha vært gift med Josefine Gurine Ulvestad baserer seg på at Laurits Ulvestad i 1909 oppga at han skulle til sin “svoger Peter Husby.” Dersom dette var korrekt, burde også Amanda Ulvestad, som ankom i 1908, ha kalt Peter svoger – men hun kalte ham “venn”. Dette tyder på at betegnelsen “svoger” kan ha vært taktisk brukt, for å vise til et etablert familiært kontaktpunkt under immigrasjonsinspeksjonen, eller at Amanda og Peter kan ha vært kjærester som planla å gifte seg, og at Laurits derfor betraktet ham som en del av familien.

Basert på den presenterte tidslinjen er det god grunn til å anta at Peter Husby fulgte sine brødre fra Iowa til Washington, og vi kan plassere ham der fra 1892. Det er ikke usannsynlig at han ankom tidligere, muligens samtidig med brødrene, men da trolig oppholdt seg andre steder enn Spokane og Seattle. Josefine Gurine Ulvestad ankom New York 18. juli 1892 med reisemål Minnesota, noe som gjør det svært lite sannsynlig at hun ble gift med Peter Husby i Washington eller andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor takk til Egil for avklaringen om Peder. Svaret var egentlig som forventet. Det eneste som talte for en forbindelse mellom Josephine Gurine og Peder var bruken av «brother-in-law». Resten talte imot. Geografien gjorde en forbindelse usannsynlig. Brudebildet viser etter min oppfatning to mennesker i tjue-årene, mens Peder i beste fall ville vært godt over tretti. 
Min oldemor Amanda og Peder var altså venner. Kanskje de til og med var kjærester. Peder døde i 1914 så uansett hvilket forhold de to hadde så ble det ikke langvarig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lekte meg litt med AI i går og fikk fort opp tilsynelatende interessante opplysninger. 
Josephine Husby er egentlig ikke en interessant person lenger etter Egils oppklaring om Peder Husby. AI’s svar på spørsmål om ektefelle er at hun var gift med Louis Albert Husby (1881 - 1950) og at de bodde i Dunn, Wisc. Om dette er samme Josephine som ble funnet tidligere i denne tråden, og om Louis Albert var en reell og ikke oppdiktet person vet jeg ikke og kommer heller ikke til å sjekke. 
Så spurte jeg om ektefellen til Josephine Ulvestad/Larsen/Larson. Jeg fikk ikke noen gode treff for Ulvestad og Larsen, men for Larson svarte AI at Josephine Larson giftet seg 27/4 1898 med Oscar Blomquist i Oakland i Nebraska. Paret bodde senere både i Nebraska og Minnesota. 
Igjen, jeg aner ikke om dette er reelle personer eller noen AI  har diktet opp. Jeg fikk ikke opp når denne Josephine var født. 
Jeg brukte Googles AI til dette. Jeg skal se også om betal-AI kan gi bedre svar om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kjartan Brastad skrev:

men for Larson svarte AI at Josephine Larson giftet seg 27/4 1898 med Oscar Blomquist i Oakland i Nebraska. Paret bodde senere både i Nebraska og Minnesota. 

Hun var svensk.

Nebraska, U.S., Select County Marriage Records, 1855-1908

Name Josephine Larson
Gender Female
Marriage Age 28
Record Type Marriage
Birth Date abt 1870
Marriage Date 27 Apr 1898
Marriage Place Oakland, Nebraska, USA
Marriage County Office Burt
Spouse Oscar Blamguist

Vielse 1898.jpg

1900 United States Federal Census

Name Josephine Bloomquist
Age 32
Birth Date Nov 1868
Birthplace Sweden
Home in 1900 Everett, Burt, Nebraska
Street Railroad Avenue
House Number 9
Sheet Number 10
Number of Dwelling in Order of Visitation 193
Family Number 198
Race White
Gender Female
Immigration Year 1893
Relation to Head of House Wife
Marital Status Married
Spouse's Name Oscar Bloomquist
Marriage Year 1898
Years Married 2
Father's Birthplace Sweden
Mother's Birthplace Sweden
Mother: number of living children 0
Mother: How many children 0
Years in US 7
Can Read Y
Can Write Y
Can Speak English Y
Neighbors View others on page
Household Members (Name) Age Relationship
Oscar Bloomquist 29 Head
Josephine Bloomquist 32 Wife
Arthur Bloomquist 15 Brother

FAG - https://www.findagrave.com/memorial/126873665/josephine-blomquist

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Kjartan Brastad skrev:

AI’s svar på spørsmål om ektefelle er at hun var gift med Louis Albert Husby (1881 - 1950) og at de bodde i Dunn, Wisc.

Louis A Husby 1881 - 1950, Dunn County, WI - FAG - https://www.findagrave.com/memorial/42547006/louis_a-husby

Han ble gift med Bertha Micheels i 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask oppklaring, du kom meg i forkjøpet. AI kan sikkert brukes innenfor slektsgransking også, men man kan aldri stole blindt på resultatene derfra. 
Larson og Blomquist hørtes svensk ut og viste seg da også å være det. 
For å komme videre nå er det nok nødvendig å finne giftermålet til Josephine Gurine, trolig fra perioden ca 1895 til 1900. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjartan Brastad skrev:

nødvendig å finne giftermålet til Josephine Gurine, trolig fra perioden ca 1895 til 1900. 

Jeg foreslår å utvide søket til å starte fra og med 1892, ettersom hun ankom 18. juli 1892 og potensielt kunne ha giftet seg ganske snart etterpå. Hvorfor er ca 1895 valgt som avgrensning?

Hovedpoenget er: Søket bør starte i 1892 (ankomst) i stedet for ca 1895, fordi ekteskapet kan ha funnet sted rett etter ankomsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis brudebildet faktisk ble tatt fysisk (og ikke en reproduksjon som foreslått i et annet innlegg) hos The Elite Photo Studio (Opposite Postoffice), må dette ha skjedd tidligst i mars 1895, da studioet annonserte åpningen sin i Great Falls Tribune Saturday, Mar 02, 1895, Page 3

The Elite Photo, Great Falls, Montana.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva du klarer å finne ut. Dette taler jo for at de giftet seg tidligst 1895. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I have emailed the Lenroot-Maetzold funeral home twice with request to get more biographical information on Mrs. Josephine Husby, if they have it still from 1960.  Will post if I get anything.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Jackie K Marler skrev:

I have emailed the Lenroot-Maetzold funeral home twice with request to get more biographical information on Mrs. Josephine Husby, if they have it still from 1960. 

Jeg har også tatt kontakt med byrået, og her er svaret jeg fikk fra dem:

Dear Mr. Johannessen--

We have received your eMails.  In order to answer your questions, we need to go to a different building and physically look for the paper records.   Unfortunately, we have been short-staffed and very busy and have been unable to make the time to look.  We have added your request to our list and when we are able to get to it, we will let you know.

Warm Regards,

Lenroot-Maetzold Funeral Home

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   1 medlem

• Kjartan Brastad
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.