Gå til innhold
Arkivverket

Josefine Ulvestad fra Skodje, Sunnmøre; Til Amerika i 1892

Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Her er to søsken i FT1930:

Søsteren var enke:

Name: Amanda L Ulvestadt
Birth Year: abt 1865
Race: White
Age in 1930: 65
Birthplace: Norway
Marital Status: Widowed
Relation to Head of House: Sister

Name: Lauritz Larsen
Birth Year: abt 1884
Age in 1930: 46
Marital Status: Single
Relation to Head of House: Head
Home in 1930: Wedderburn, Curry, Oregon, USA
Map of Home: Wedderburn, Curry, Oregon
Dwelling Number: 5
Family Number: 5
Home Owned or Rented: Owned
Home Value: 1000
Radio Set: No
Lives on Farm: No
Attended School: No
Able to Read and Write: Yes
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Language Spoken: Norwegian
Immigration Year: 1909
Naturalization: Un
Able to Speak English: Yes
Occupation: Laborer
Industry: Saw mill
Class of Worker: Wage or salary worker
Employment: Yes
Household Members Age Relationship
Lauritz Larsen 46 Head
Amanda L Ulvestadt 65 Sister
Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laurits sin WW1:

Name: Laurets Olaves Larson
Birth Date: 2 Apr 1884
Residence Date: 1917-1918
Residence Place: Curry County, Oregon, USA
Physical Build: Medium
Height: Tall
Hair Color: Brown
Eye Color: Blue
Relative: Amanda Larson

image.png.863b45297860d787e08abd0216dcfbfa.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble gift i 1949:

Name: Lauritz O Larsen
Birth Date: abt 1884
Marriage Date: 10 May 1949
Marriage Place: Gold Beach, Curry, Oregon, USA
Certificate Number: 3787
File Number: 190195
Spouse: Magnolia Meseroly

Name: Magnolia Meseroly
Race: Indian (Native American)
Birth Date:

1920

image.png.58250dfffbffc1950996d758ca9658e9.png

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans WW2

Name: Lauris Olaues Larsen
Registration Age: 58
Birth Date: 4 Feb 1884
Birth Place: Skodje, Norway
Residence Place: Gold Beach, Oregon, USA
Registration Date: abt 1942
Military Draft Date: 1942
Relationship to Draftee:

Head

louis.JPG.363f15c37ccd2df0796a3bd2562c731b.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt nye opplysninger for meg om Laurits. Jeg har tidligere trodd at hans partner het Emmeline, men blir nå usikker på hvem hun har vært, om det er riktig Laurits jeg så på da dette navnet dukket opp.

Laurits var jo mye eldre enn Magnolia da de giftet seg, men det er jo ikke noe hinder for å få etterkommere Er det mulig å finne om paret fikk barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig fant jeg litt mer om Amanda og Louis, tar å poster det jeg fant her også. Plutselig kan det dukke opp en "missing link" som gjør at Josephine kanskje kan finnes.

FT1920

Name: Amanda Larsen [Amanda Lorren]
Birth Year: abt 1865
Home in 1920: Wedderburn, Curry, Oregon
House Number: Farm
Residence Date: 1920
Immigration Year: 1908 [1902]
Relation to Head of House: Head
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Able to Speak English: Yes
Occupation: Nurse
Employment Field: Wage or Salary
Home Owned or Rented: Owned
Home Free or Mortgaged: Mortgaged
Naturalization Status: Papers Submitted
Able to read: Yes
Able to Write: Yes
Neighbors: View others on page
Amanda Larsen 55 Head
Louie Larsen 36 Brother
Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT 1940:

Name: Amanda U Larson
Estimated Birth Year: abt 1864
Relation to Head of House: Sister
Home in 1940: Gold Beach, Curry, Oregon
Map of Home in 1940: Gold Beach, Curry, Oregon
Inferred Residence in 1935: Gold Beach, Curry, Oregon
Residence in 1935: Gold Beach
Resident on farm in 1935: No
Citizenship: Naturalized
Sheet Number: 1B
Occupation: Miner
Attended School or College: No
Highest Grade Completed: College, 4th year
Class of Worker: Working on own account
Weeks Worked in 1939: 0
Income: 0
Income Other Sources: Yes
Neighbors: View others on page
Louis V Larson 56 Head
Amanda U Larson 76 Sister
Nilliam Cartes 82 Lodger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amande sin grensepassering da hun kom i 1908:

Name: Amanda Ulvestad
Race/Nationality: Scandinavian
Record Type: Manifests
Birth Date: abt 1867
Birth Country: Norway
Arrival Date: 2 Oct 1908
Port of Arrival: Quebec, Canada
Ship Name: Victorian
Residence Place: Nor
Line Number: 1

Hun reiste til en venn Peder Husby som betalte reisen, ingen Josephine her heller.

image.png.de76f9fdd7cbefea4824da7900e22a99.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett navnet Peder Husby før så hvor han kommer inn i bildet er helt ukjent for meg. Amanda dro til Amerika i 1908 etter at hennes datter giftet seg med min farfar. Hun var gift noen få år etter at min farmor ble født, men ikke med barnefaren. Hun forlot mannen etter få år og slo seg sammen med en annen mann, mens hun fortsatt var gift, noe som det ble en sak ut av. Jeg vet ikke hvor riktig det var å kalle henne enke, men hun sto også som det i Norge. Reiseåret var 1908, men jeg ser det står 1902 i parantes. Hva det betyr vet jeg ingen ting om.

Denne slektsgreina har det vært vanskelig å finne ut av. De var delvis av reisende opphav og foreldrene til de fire som dro til Amerika levde som reisende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Takk Oddgeir 😃!

Ikke nevnt noe om Josephine, da var hun enten død eller så hadde Manda og Louis mistet kontakten med henne.....?

Når døde broren Louis?

At Josephine ikke ble nevnt da Amanda døde er ikke noe sikkert tegn på at Josephine var død. Denne familien må ha kommunisert lite med hverandre. Jeg fikk litt opplysninger om Amanda fra hennes nest eldste barnebarn. Hun var særdeles godt informert om slekta, men visste ikke noe om når Amanda døde. Jeg tror heller ikke at Amandas datter, min farmor, visste noe. De hadde tydeligvis ikke hatt kontakt med henne på mange år. Josephine visste de ingen ting om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut som Ludvik også er funnet, i Santa Cruz. Tre av de fire søsknene er da lokalisert med bosted og dødsår. Josephine er fortsatt en nøtt. Kan hun ha blitt i Boston dit hun først kom? Ludvigs destinasjon var Manitoba, men har har åpenbart vært innom Boston.

Lenker til den andre tråden her om Ludvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kjartan Brastad said:

Ludvigs destinasjon var Manitoba, men har har åpenbart vært innom Boston.

Hvor har du funnet at han var innom Boston?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den andre tråden om Ludvig Ulvestad, se lenke, fant Gisle et familietre på Ancestry som viste at han ankom Boston. Men tidspunktet for dette er jo veldig feil så da kan det jo tenkes at ankomst Boston også er feil. Jeg har ikke sjekket opp riktigheten av denne opplysningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i den andre tråden viser jo Oddgeir at Boston ikke kan stemme for din Ludvig, fordi han som ankommer i Boston er en del av en annen familie. Dette er vel mest sannsylig en sammenkobling med en annen (tilfeldig) Ludvig og familie som ankommer Boston.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjartan Brastad skrev:

Kan hun ha blitt i Boston dit hun først kom?

For det første så ankom hun NY og for det andre så var det oppgitt i ankomstlisten at hun skulle til Minn (Minnesota) - dette var postet av undertegnede på fredag.....

Alle disse passasjeren finnes ankommet NY 18. juli 1892 (se i pass. lista, løpenr. 306 - 309) - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:J65K-DJ9

Navnet hennes er forvrengt i transkriberingen og hun er registrert som mann..... - men det er oppgitt at hun skulle til Minn. (Minnesota)

New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924

Name: Josl. Lellerestad
Event Type: Immigration
Event Date: 18 Jul 1892
Event Place: Ellis Island, New York City, New York, United States
Event Place (Original): Ellis Island, New York City, New York, United States
Sex: Male
Nationality: Norway, Norwegian
Birth Year: 1872
Departure Port: Liverpool
Ship Name: Aurania (1883)
Page Number: 1155
Affiliate Line Number: 0307

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært opphengt i at det ved avreise fra Trondheim i 1892 er oppgitt Boston som destinasjon. Ser jo at hun kom til New York, men har regnet med at hun hadde tenkt seg videre til Boston. Men det ser altså ut som planene ble endret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Løfter denne igjen. Jeg har nettopp fått tilgang til to bildet av Josefine. Det ene er med gitar med en religiøs tekst på båndet. Det andre er et brudebilde med navn på fotograf. Teksten under bildet peker altså mot Montana. Jeg vet ingen ting om hvilket bilde som er tatt først, eller når bildene er tatt. Hun er ung på begge bildene så bildene må nok være tatt ca 1900. 

Ulvestad, Josefine(2).jpeg

Josefine.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjartan,

hvordan vet du at dette er bilder av Josephine, og hvordan har du fått tak i dem? Dette betyr vel at det må ha vært kontakt med noen i familen, om dette da ikke er en sammenblanding med en annen person?

Du bør vel også ha i mente at hun kan ha brukt Ericsson eller lignende som etternavn, siden det var farens etternavn. (Dette siste er vel mindre sannsynlig, siden hun og familien faktisk brukte Larsen i USA).

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene har jeg fått fra en firmenning som er en etterkommer av hennes eldste søster Gusta. Han har tydeligvis en del bilder som jeg og min del av familien ikke har hatt tilgang til. Dette er bilder som er merket med navn og som delvis er lagt inn på MyHeritage. Gusta var nok den mest naturlige i søskenflokken å ha kontakt med i hjemlandet for dem som dro til Amerika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun emigrerte i 1892 som Josephine Ulvestad, men hvilket etternavn hun brukte etter det vet jeg ingen ting om. Hun kan ha brukt Ulvestad, Larsen eller Eriksen, eller varianter av disse. Eriksen ble av og til brukt av faren, men Ulvestad var hans vanlige etternavn. Jeg tror nok at hun mest sannsynlig har brukt Larsen eller Ulvestad. Brudebildet viser en ungdommelig brud og da er det mulig at hun har giftet seg før år 1900. Hvilket etternavn hun fikk etter giftermålet vet jeg ikke. Foreløpig står jeg helt fast når det gjelder å finne hennes videre historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett i at hun mest sannsynlig har brukt navnet Larsson (eller en variant). Dette har vi jo sett fra de andre i familien.

Siden du har fått dette fra familiemedlemmer (i Norge?), kan de ha andre bilder eller brev/konvolutter med avsenderadresse? Det kan jo være at de har ytterligere informasjon. Kan det stå navn på mannen eller eventuelle barn (bak på andre bilder)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange løse tråder her. Jeg har etterspurt flere opplysning fra der brudebildet kom fra, men har foreløpig ikke fått svar. 
Så lenge etternavnet mangler blir dette som å lete etter en nål i en høystakk. Hennes opprinnelige navn er kjent, men ikke etternavnet etter giftermålet. Brudebildet er tatt i Great Falls Mt., hos Elite. Dette er sikkert navnet på et fotograffirma, men så vidt jeg kan se ble dette overtatt av andre noen år senere. At bildet ble tatt det betyr ikke nødvendigvis at paret bodde der. 
Jeg har søkt etter Josephine i Great Falls, men finner ingen som passer.

Cencus 1940 viser en Josephine Larsen, 70 år og enke, født i Norge, som bor i Seattle sammen med Julia Rehn og to barnebarn. Julia er 38 og født i Norge. Hvis dette er riktig Josephine kan ikke Julia være datter, men hun kunne vørt svigerdatter. 

IMG_1175.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det står at Julia er datter. Hvis hun er født i Norge er dette neppe riktig person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så etterpå at det sto at Julia var datter og at hun var født i Norge. Da var dette naturligvis ikke riktig Josephine. 
Har prøvd mange tilnærminger for å se om det er mulig å finne aktuelle kandidater, men står helt fast. Josephine er den siste av oldemors ti søsken som jeg ikke har kontroll på. Det hadde vært artig å finne henne, men hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider